2013. 06. 06.

Versenyfutás a bécsi villamostenderért

Az osztrák főváros tizenöt éve a Siemenstől szerzi be az új villamosait. A gyártóval kötött szerződés szerinti kontingenst azonban hamarosan kimerítik, de a tíz évvel ezelőtti szerződésben további 150 darabos opció is szerepel. Ezt tervezi  lehívni a Wiener Linien – a villamosgyártók viszont tendert szeretnének, hiszen 450 millió euróról van szó.


A Bombardier legalábbis azt szeretné, ha ki lenne írva egy új járműbeszerzési tender a mostani Siemens-opció nyomán. Úgy gondolják, hogy ők is tudják teljesíteni a Siemens-féle ULF műszaki paramétereit: többek között a 20 centiméteres belépőmagasságot. A Bombardier persze nem minden indok nélkül szeretne tendert: 450 millió euróról van szó.
A Siemens mellett egyébként a Bombardier is komoly gyártókapacitással van jelen az osztrák fővárosban: az egykori ROTAX gyárat vásárolta meg a kanadai járműgyártó és a Siemensszel közösen jegyzik az E2-es sorozatú motor- és c5-ös sorozatú pótkocsikat, no meg az E6-os motor- és c6-os pótkocsikat. De ugyancsak a Bombardier szállította az U6-os metrón közlekedő T és T1 sorozatú járműveket is, amelyek belépőmagassága nem mellesleg azonos az ULF-villamosok ilyen értékével.

A Bombardier szeretné, ha nem 150 ULF villamost hívna le a Siemens, hanem pályázatot írna ki a járműbeszerzésre

A Bombardier az esetleges tenderen a Flexity-család bécsi igényekre szabott változatával indulna. A Bombardier Österrecih ügyvezetője, German Wacker a Der Standardnak úgy nyilatkozott: számításaik szerint alacsonyabb a járművek üzemeltetési költsége a Siemens-féle villamosokénál. A Bombardier számításai szerint a jármű 30 éves élettartama alatt 300 millió euróval olcsóbb a Siemens villamosainál a Flexityk karbantartsaá. Ennek oka, hogy amíg az ULF egy meglehetősen egyedi konstrukció, addig a Flexityk java része azonos elemekből épül fel. A Bombardiernek egyébként gyakorlati tapasztalatai is vannak Ausztriából: a linzi villamosok egy részét ők szállították és tartják is karban.

A Flexityk karbantartása olcsóbb a gyártó szerint, mert javarészt egységes darabokból épülnek fel a járművek. A képen a legújabb, Linz számára épített modell
(fotók: Magyarics Zoltán)

Nem mellesleg a hatóságok az utóbbi időben kritikákat fogalmaztak meg annak kapcsán is, hogy a Siemens villamosai nem felelnek meg a legújabb törési előírásoknak. Igaz, az ULF konstrukciója több mint másfél évtizeddel ezelőtt született és nem nagyon változtattak rajta azóta.
Egy bizonyos: a döntés a Wiener Linien (és a városvezetés) kezében van az új villamosok beszerzése kapcsán. Az első szállításnak 2015-ig kell befutnia, így az idő szorít. Valószínűleg még idén döntés születhet arról, hogy új tender írnak-e ki vagy lehívják a Siemenstől a 150 darabos ULF-opciót.
Mindazonáltal nem lenne meglepő, ha a Wiener Linien mégis elállna az opció lehívásától, hozott már meglepő döntéseket – legutóbb például az autóbusz-beszerzési tender kapcsán tettek ilyet.

A Bombardier első látványterve az általuk ajánlandó bécsi ULF-versenytársról
(grafika: Bombardier)

A városi közgyűléseben zöldpárti képviselők támogatják a tender kiírását, míg az SPÖ képviselői nem szeretnének a Wiener Linienre nyomást gyakorolni az ügyben. Ez utóbbi hátterében az lehet, hogy a városvezetés nemrégiben 50 millió eurós támogatást nyújtott a Siemensnek a bécsi telephelyének bővítésére, fejlesztésére.
Arra vonatkozóan, hogy az opciótól való elállás milyen következményekkel járnak, egyik fél sem kívánt választ adni.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.