![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhAXEQIGkgoHq4SZxf63HzTPqkdHwJ0SczpYr8OhCo5Gwo8Flp9YwNQjYr19YN-pIrv7yMV-Tva_ImLO-9wBzstjOXwsv78pA625G0USp81OJU7K7ZRa70O65aEE4saSTrqzSLvux8_fJ81/s1600/article-2377113-1AFABE83000005DC-628_638x420.jpg)
Szerdán este 20 óra 41 perckor a spanyol vasút történetének egyik legsúlyosabb balesete következett be a híres zarándokhely, Santiago de Compostela közelében. A város állomásától 2 kilométerre egy ívben kisiklott a Madridból Ferrolba tartó Talgo szerelvény, a kocsik közül több betonfalnak ütközve és egymásba torlódva súlyosan roncsolódott, a szerelvény egyik kocsija és vonófeje pedig kigyulladt. Az első információk 50-60, a legújabbak 77 halottról szólnak - a vonaton egyébként körülbelül 220-250 utas tartózkodott. A szemtanúk elmondása szerint felmerül a sebességtúllépés gyanúja, ám eddig még nem hangzott el hivatalos információ az íves pályaszakaszon érvényben lévő pályasebességről.
A mentés éjszaka szükségvilágítás mellett folyt, a helyiek segítségével. A környék egészségügyi hatóságai véradásra kérték a lakosokat, míg a város vezetői lefújták a Szent Jakab apostol ünnepén szokásos fesztivált a tragédiára való tekintettel. A súlyos baleset az első a spanyol nagysebességű vasúti közlekedés történetében.
A mentés éjszaka szükségvilágítás mellett folyt, a helyiek segítségével. A környék egészségügyi hatóságai véradásra kérték a lakosokat, míg a város vezetői lefújták a Szent Jakab apostol ünnepén szokásos fesztivált a tragédiára való tekintettel. A súlyos baleset az első a spanyol nagysebességű vasúti közlekedés történetében.
Az íves pályarészen kisiklott szerelvény összes kocsija elhagyta a pályát és nagymértékben sérült (fotók: EPA / Daily Mail)
Az egyébként Santiago de Compostelában született Mariano Rajoy spanyol miniszterelnök három napos nemzeti gyászt rendelt el a baleset miatt. Ma délutánra újabb fontos információk láttak napvilágot az ügyben. Az ívben valóban 80 kilométer/óra volt a megengedett pályasebesség, viszont a baleset utáni mentésben is segédkező mozdonyvezető, Francisco Jose Garzon, a hírek szerint 190 kilométer/órával vitte vonatát ezen a szakaszon. Felmerül a kérdés, hogy ilyen mérvű sebességtúllépést az egyébként nemrégiben épült pályán hogyan engedett meg a vonatbefolyásoló berendezés - erre remélhetőleg a vizsgálat végeztével kaphatunk választ. A baleset helyszínén lévő biztonsági kamera mindenesetre rögzítette a siklás pillanatát, az alábbiakban ezt a felvételt mutatjuk be. A mentés továbbra is folyik, jelenleg már a balesetes járművek eltávolítását végzik. Az alábbi fotókon kívül számos további érhető el a Daily Mail rendszeresen frissülő cikkében.
Időközben a Euronews honlapjára felkerült egy interjú, melyben a megkérdezett szakember elmondja: a kérdéses helyszínen nem a folyamatos vonatbefolyást végző ETCS L2 rendszer, hanem hagyományos, pontszerű befolyásolást végző vonatbefolyásoló üzemelt (vélhetően a helyi standardnak számító ASFA STB).
Időközben a Euronews honlapjára felkerült egy interjú, melyben a megkérdezett szakember elmondja: a kérdéses helyszínen nem a folyamatos vonatbefolyást végző ETCS L2 rendszer, hanem hagyományos, pontszerű befolyásolást végző vonatbefolyásoló üzemelt (vélhetően a helyi standardnak számító ASFA STB).
fotók: Reuters / Daily Mail
Magyarics Zoltán