2013. 09. 20.

Tilos a csók?

A bécsi tömegközlekedés járatain új házirend lépett életbe a közelmúltban – az ennek kapcsán indított kampányról mi is szóltunk. Az új házirend szerint tilos az, amit eddig sem volt szabad: szemetelni, étkezni vagy éppen italozni a Wiener Linien járatain. Na de csókolózni? A szabályozás nem egyértelmű. Egy csók akár ötven euró büntetést is érhet?


A Wiener Linien az új házirendje szerint nem szeretné, ha randihelyszín vagy éppen romantikus egymásra találások helye lenne a bécsi tömegközlekedés. Úgy gondolták a szakemberek, hogy egy csókolózó pár bizony zavarja az utasokat és a hangosan telefonálók, a járműveken étkezők mellett a feltűnően csókolózókat is megbüntetné az utastársak megzavarása miatt. A tarifa pedig ötven euró – nyilván fejenként.
Az ötletet komoly felháborodás követte.
Az Österreich című napilap – amely a fizetős mellett a kevesebb tartalommal bíró ingyenes változatát a metróállomásokon is terjeszti Bécsben – írása nyomán a Wiener Linien jelezte: nem akarják megbüntetni a csókolózó párokat.  Mindössze a vad romantikázókat szeretnék figyelmeztetni, hogy gondolják végig: vajon minden szükségletüket a tömegközlekedési járatokon kell-e kielégíteniük?

A Wiener Linien járatain nem tilos a csók
(fotó: Thomas Jantzen / Wiener Linien)

Az intézkedés ellen tiltakozók egy facebook-oldalt is létrehoztak, ahol a Wiener Linien social media teamje reagált is: nincs csóktilalom a bécsi metrókban. Sőt, a cég saját blogjában részletesen ki is fejti az álláspontját. Úgy vélik, hogy egy-egy részletet kiragadva a cég házirendjéből valóban arra lehet következtetni, hogy „tilos a csók”, de természetesen ez nem így van. A társaság a kampányával mindössze azt szeretné elérni, hogy a bécsi tömegközlekedés járművein rend legyen, az utasok egymásra tekintettel közlekedjenek, ne zavarják egymást az erősen illatozó étkekkel vagy éppen italozással, hangos zenehallgatással. Természetesen a csókolózást nem kívánják sem betiltani, sem büntetni – hangzik a Wiener Linien álláspontja.
Az már csak hab a tortán, hogy az említett, ingyenesen is terjesztett napilap példányai komoly feladatot jelentenek a közlekedési cégnek. Az utasok nagy része ugyanis egyszerűen otthagyja a járműveken a lapot, miután kiolvasta. Ezek pedig a széltől vagy a többi utastársnak köszönhetően idővel szétesnek, a jármű padlóján útnak indulnak és beborítják a kocsit. Egy esős, havas napon a nedves papír pedig igazán „kellemes” látványt nyújt, nem mellesleg pedig nem könnyű feltakarítani. Többek között azt is szeretné elérni a Wiener Linien, hogy az utasok a már „használt” újságot legalább az első szemetesig vigyék magukkal.

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. A fül- és fejhallgatók bunkó módon való hallgatását, meg a kiabáló mobiltelefonozókat, azokat kellene külön kocsiba zárni. Legalábbis az IC és a helyjegyes vonatokon mindenképpen külön kellene választani a csendben utazni vágyókat a zizegőktől.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez külföldön elsősorban az elővárosi vonatokon merül fel, de távolsági vonatokon is van csendes zóna. Viszont mindenképpen jogos felvetés, és terjed is ennek alkalmazása Észak-Amerikától Nyugat-Európáig mindenütt - ld. például az ÖBB nemrég bemutatott CityJet koncepcióját, amiről mi is írtunk.

      Sajnos ezek egyelőre olyan szolgáltatási finomságok, amire a Startnak nincs kapacitása, az alapszolgáltatás sem mindig megy nekik. :(

      Törlés
  2. Én, viszont, egyetértek vele.
    Egy, csók, csak két emberre vonatkozik, másra nem, vagyis ez, már magánügy (nem vagyok én, kíváncsi, hogy ki - kibe szerelmes). Ha leülnek egy padon, ott nem zavar senkit sem (vagy akár egy étteremben).
    Egymást kezét lehet fogni, ez senkit sem zavar, de azért, egy csók, már másabb.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.