2013. 10. 31.

Hálókocsi helyett állókocsi

Németországban nem használható a hálókocsi – legalábbis ez jön le első olvasatra az egyik éppen nem vasúti blog posztjából. Vajon tényleg nem aludhatnak és nem használhatják a Kálmán Imre EuroNight hálókocsiját az utasok München és Salzburg között? Utánajártunk!



A Tékozló Homár oldalán megjelent poszt szerint bizony így volt. Bár azt nem tudjuk melyik napon történt, de az biztos, hogy a Münchenből éjfél előtt, 23:40-kor induló Kálmán Imre EuroNight egyik kocsijában (nem tisztázott, hogy a háló- vagy a fekőhelyes kocsiról van-e szó?) az utasokat arra kérte a DB AG alkalmazottja, hogy hagyják el a járművet a németországi közlekedés idejére. Mint kiderült: a német vasutas hiányolta a MÁV-START kocsikísérőjének tűzvédelmi oktatásról szóló igazolását.

A Kálmán Imre EN szerelvénye München főpályaudvarán. Új igazolás hiányában Salzburg és München között nem használhatók a vonat elején, a távolban látható háló- és fekvőhelyes kocsik?

Így hát az utasok arra kényszerültek, hogy a vonat ülőkocsijaiban keressenek helyet maguknak Salzburgig, ahova 1:18-kor érkezik a járat. A német vasutas a háló- (fekvőhelyes?) kocsi utasainak jegyére ráírta, hogy nem használhatták a szolgáltatást a német területen. Hogy kártérítés jár-e az utasoknak és ez kinek az ügye, az nem tisztázott. De aki Bécsbe ment mondjuk, az sokat nem pihenhetett. Ráadásul a poszt szerint az ellenkező irányban közlekedő vonaton is hasonló esetre kellett számítani a békésen pihenő utasoknak (a MÁV lentebb olvasható válaszából kiderült: szerencsére nem volt ilyen gond végül): a Kálmán Imre EN Salzburgba 3:26-kor érkezik és a zágrábi EN-nel való egyesítést követően 4:28-kor indul tovább, hogy 6:15-re München Hauptbahnhofra érkezzen. Bizonnyal nem örültek az utasok a korai ébresztőnek, legalábbis az említett posztban idézett reakciókból ez szűrhető le.

A Taurus mögött a háló- és a fekvőhelyes kocsi. A járművek megfelelnek minden biztonsági előírásnak, de egyes források szerint a kocsikísérő vizsgáinak igazolására újfajta nyomtatványt követel meg a DB AG
(fotók: Magyarics Zoltán)

Információink szerint a meglepő eset bizony igaz volt, bár szerkesztőségünk óvatosan kezeli a hasonló „panaszok” valóságtartalmát. Kiderült, hogy bár a MÁV-START háló- és fekvőhelyes kocsijai is minden előírásnak megfelelnek és biztonságos bennük az utazás, ám a hírek szerint a DB AG a közelmúltban úgy döntött, hogy a kocsikísérőknek újfajta tűzvédelmi vizsgát igazoló okmánnyal kell rendelkezniük. Erről viszont a jelek szerint éppen a partner vasutat, esetünkben a MÁV-START-ot felejtették el értesíteni. Ha pedig mégis, akkor elgondolkodtató, hogy vajon a megfelelő szakembereknek szólt-e a német partner?
A MÁV Kommunikációs Igazgatósága és a MÁV-START megkeresésünkre válaszul először is elnézést kért az utasokat ért kellemetlenségek miatt. Mint írják, október 28-án a németországi területen nem lehetett technikai okokból a hálókocsikban tartózkodni, melyet a német vasúttársaság hálókocsit ellenőrző munkatársai rendeltek el az utasok számára. Ez a probléma azóta orvoslásra került, így több vonat nem volt, és nem lesz érintett az ügyben.
A MÁV-START tájékoztatása szerint a gondot az okozta, hogy a német vasúttársaság tűzvédelmi előírásait megváltoztatta, melyről értesítette a társvasutakat is. A változások azt is magukban foglalták, hogy a magyar személyzetnek is egy új, a DB AG által kiadott formátumú igazolvánnyal kell rendelkezniük. Ennek hiányában, az új előírást betartva nem lehettek utasok a hálókocsikban német területen, azonban fontos kiemelni, hogy mindez átmeneti adminisztrációs probléma volt, a vonalon közlekedő háló- és fekvőhelyes kocsik rendelkeztek és rendelkeznek ma is a DB AG tűzvédelmi előírásainak megfelelő felszereltséggel, valamint a magyar hálókocsi-kísérők is megkaptak minden szükséges oktatást és információt.
A MÁV-START, mint írják, sajnos előre nem tudhatta, hogy ez az átmeneti időszak olyan jellegű problémát okoz, amely miatt az utasok nem vehetik igénybe teljes mértékben a hálókocsi szolgáltatást. Az ügyről azonnal egyeztetett a két vasúttársaság, és az eddig is megszokott jó  munkakapcsolat eredményeképpen másnap már minden szükséges dokumentáció rendelkezésre állt – zárul a MÁV-csoport szerkesztőségünkhöz eljuttatott tájékoztatása.
A történet kapcsán várjuk még a DB AG hivatalos álláspontját is, sajtókapcsolatokért felelős munkatársaik türelmet kértek.

Frissítés, 2013.11.08. November hetedikén befutott a DB AG sajtósainak válasza is, melyben megerősítik a kellemetlen incidenst, ám a részleteket illetően eltér a német vasút munkatársainak verziója. A tűzvédelmi előírások esetleges új elemeit és azok érvénybe lépését firtató kérdésünkre csak a Nancy-nál történt 2002-es balesetre (lásd keretes írásunkat) és az ezt követő szigorításokra hivatkoznak, az incidens idején aktuális változásról nem tesznek említést. Ennél érdekesebb viszont, hogy szerintük a kérdéses napon a magyar hálókocsik utazószemélyzete egy rutinellenőrzés során nem tudta a gyakorlatban igazolni a tűzvédelmi és evakuációs szabályok ismeretét. A vonat kinti közlekedéséért felelős DB Fernverkehr munkatársai ezt követően kérték a tűzvédelmi képzésen való részvételt bizonyító, a DB AG szabványainak megfelelő iratok felmutatását, melynek a MÁV-START kocsikísérői szintén nem tudtak eleget tenni. A folytatás ismert… A DB AG munkatársai válaszukban megemlítik, hogy az ellenirányú vonatra a DB saját állományából operatív jelleggel vezényelt egy munkatársat a tűzvédelmi feladatok ellátására. Bár nem foglaltak egyértelműen állást a jövőt illetően, válaszukból mégis leszűrhető, hogy egyedi problémának tekintik az esetet. (Magyarics Zoltán)

Szigorúan ellenőrzött vonatok
Talán elcsépeltnek hangzik keretes írásunk címe, de igaz. 2002. november 6-án a DB AG egyik hálókocsija égett ki a Párizs és München között közlekedő éjszakai vonatban, Nancynál. A tűzben tizenkét utas halt meg. Mint kiderült: egy valamilyen táskát, zacskót helyezett a kocsikísérő a felmelegített főzőlapra és ez okozta a bajt. A rendkívül szörnyű baleset másik oka az volt, hogy a kocsikísérő ahelyett, hogy az utasokat értesítette volna és menekülésüket segítette volna, a főnökét kezdte el keresni a vonaton, azaz a vonat vezető jegyvizsgálóját. Az utólagos vizsgálat kiderítette: a biztonsági berendezések is hiányosak voltak: hiányzott az előírt második tűzoltókészülék, emellett pedig az ablaktörő kalapácsok feliratozása is hiányos volt.
A DB AG-nál amellett, hogy nyilvánvaló büntetőjogi és kártérítési következménye lett az ügynek, egyéb következmény is volt: az 1964-ben épített és 1999-ben felújított, azonos típusú hálókocsikat kivonták a forgalomból. A többi, forgalomban maradó járművet a DB AG tűzjelző rendszerrel látta el.


Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.