2014-02-07

Csatasorban az Amtrak Cities Sprinter

Forgalomba állt az első ACS-64-es gép az Amtraknél. A Siemens 70 gépe közül az első, a német járműgyártó sacramentói gyárában készült jármű az állami személyszállító társaság flottáját erősíti immáron.


Forgalomba állt az Amtrak hetven ACS-64-es típusú mozdonyából az első. A Siemens sacramentoi üzemében épített sorozat első darabját Joe Biden, az USA alelnöke és Anthony Foxx szövetségi szállítási államtitkár jelenlétében, ünnepélyes keretek között bocsátották útjára Phaledelphiában, a 30th Street állomáson.
Mint arról már többször írtunk a RegionalBahn oldalain, a Siemens egy 466 millió dolláros, mintegy 338 millió eurós tendert nyert el 2010 októberében, amelynek keretében az Amtrak 70 villamosmozdony szállítására kért ajánlatot. Az „Amtrak Cities Sprinter” jelentős mértékben hazai, azaz amerikai beszállítók termékeiből épül fel. A Siemens az alkalomból kiadott közleményében kiemelte: az ohioi Norwood, a georgiai Alpharetta és a Mississippi állambeli Richlandben lévő gyárak és további mintegy hetven beszállító termékeiből állt össze a jármű.

Joe Biden amerikai alelnök a Siemens első ACS-64-esének vezetőállásán
(fotók: Siemens)

Korábban már megírtuk: a Vectron alapjaira épülő új, ACS-64 névre hallgató mozdonyok első példányát május 13-án leplezték le a Siemens sacramentoi üzemében. Az új mozdonyt 125 mérföld/órás üzemi sebességre tervezték, melyet a Northeast Corridor egyes szakaszain ki is tud majd használni, míg a Philadelphia - Harrisburg közötti 'Keystone Corridor' vonalon 110 mérföld/óra lesz a legnagyobb üzemi sebesség. A Northeast Regional (Boston / New York–Washington) és Keystone (New York–Harrisburg) járatok mellett a vonalon közlekdő távolsági vonatok továbbítását is átveszi az ACS-64 sorozat - ez jobbára a New Orleans-ba közlekedő 'Crescent', illetve a Floridába közlekedő 'Silver Star' és 'Silver Meteor' járatokat jelenti. Érdekesség, hogy a hírek szerint a még fiatalnak számító HHP-8-as sorozatot is leváltják az új gépek – bár mindössze 14 éves sorozatról beszélünk, a Bombardier gyártmányú gépek üzemkészsége finoman szólva sem kielégítő.

A 605-ös ACS-64-es a Union Pacific vasúttársaság Martinez Subdivision vonalszakaszán, a kaliforniai San Pablo öböl partján, Martinez és Richmond állomások között robog vontatmányként 2013 őszén
(fotó: Magyarics Zoltán)

Ami a műszaki tartalmat illeti, az ACS-64 sorozatú gépek 6400 kilowattos teljesítményűek, és a Northeast Corridoron használatos 25 kV 60 Hz; 12,5 kV 60 Hz és 12 kV 25 Hz feszültségnemeken képesek üzemelni. A Vectron-alapokon nyugvó járműszekrényeket a szigorúbb amerikai járműszerkezet-szilárdsági előírásoknak megfelelően módosították, ám ez az amerikai gyártású Talgo-szerelvényekkel ellentétben nem ment látványosan a külső megjelenés rovására. A sorozat utolsó példányait 2016-ig szállítja le a Siemens.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.