2014. 02. 27.

Megérkezett az első két kék FLIRT

Megérkezett Budapestre az első két kék FLIRT. A Stadler Rail bussnangi üzeméből szerdán indult 415 061 és 062 pályaszámú vonatok ezer kilométer után érkeztek meg új otthonukba.


Alighanem sok fotós örömére csütörtökön dél körül futott be Rákosrendezőre a Hegyeshalomtól a V46 460 018 pályaszámú mozdonnyal vontatott szerelvény. Bár a minapi sajtóközleményben még pénteki érkezésről volt szó, kiderült, hogy a két motorvonat – hidegen vontatva – egy nappal korábban is megérkezhetett a magyar fővárosba az összeszerelést végző svájci Bussnangban lévő Stadler-gyárból. Érdekesség: a MÁV-START FLIRT-motorvonatai Bussnangban, míg a GYSEV korábbi 4, illetve a MÁV-START-tal együtt rendelt hat vonata Lengyelországban készül, bár valamennyi vonat kocsiszekrényeit a szolnoki Stadler-gyárban készítik.

Biatorbány után kocog Budapest felé az első két kék FLIRT a 18-as Csöpivel az élen
(fotó: Bedenek József / www.worldofrailways.net)



Kelenföld és Ferencváros között a vasútfotósok bevett leshelye mellett kocogott a menet
(fotó: Bedenek József / www.worldofrailways.net)

Hegyeshalomtól a MÁV-TRAKCIÓ MÁV-START V46 460 018-as pályaszámú gépe húzta a két, hidegen továbbított motorvonatot

A vonatokat Istvántelekre vitték, az ottani műhelyben tartják majd karban a korábbi MÁV-GÉPÉSZET, ma már MÁV-START szakemberei a 42 új FLIRT-motorvonatot, természetesen a Stadler Rail szakembereinek irányítása mellett. Ugyanis a karbantartásra vonatkozó tendert a pusztaszabolcsi Stadler-üzemet megelőzve a MÁV-GÉPÉSZET nyerte meg. Hogy ez jó ötlet-e, hogy a flotta közel felét az egykori MÁV-GÉPÉSZET, másik felé a Stadler Rail tartja karban, azt nem tisztünk eldönteni.

Rákosszentmihályon halad át a szerelvény, amelyet Istvántelekre vittek, itt készítik elő a hatósági vizsgára a vonatokat és itt tartják majd karban a tervek szerint a 42 darabos MÁV-START-os flottát – a korábbi hatvan darab 5341-es marad Pusztaszabolcson, a Stadler bázisán.
Érdekesség: az új vonatok pályaszáma 415 061-el kezdődik (ez az egység látható hozzánk közelebb), ugyanis a hatályos szakminisztériumi rendelet szerint a most 5341-esként futó régebbi vonatokat 415-ös sorozatúvá kellene átpályaszámozni
(fotók: Halász Péter)

Az új vonatoknak előbb át kell esni még a kötelező engedélyezési procedúrán, bár azok java részt azonosak a korábbi hatvan darabos FLIRT-flotta tagjaival a járművek. A tervek szerint az első utasforgalmi útjukra a nyár elején kerülhet sor legkorábban.

Halász Péter

14 megjegyzés:

  1. A mostani pirosakat is átszínezik a későbbiekben, vagy ilyen sokszínűek maradunk?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jelenlegi ismereteink szerint (rövid távon) nincs napirenden az első hatvan FLIRT átfényezése.

      Törlés
  2. A MÁV tartja karban az újakat?.... Úristen.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyszerűen nem tudok napirendre térni ezen sokszoros butság fölött. Nem is a tény zavar mindekelőtt (bár a Gépészet nagyon sokat bizonyított eddig is Desiro téren, szóval én egy párologtatónál bonyolultabb holmit eleve nem bíznék rájuk), hanem irritál a vasutas cég infernális szellemi sötétsége. Véletlenül összehoztak egy egységes flottát, és nem 70 típusból áll egy 100 tagú járműpark. Hogy azonban mégis maradjon valami a MÁV százötven éves tahóságából, két helyen tartják karban a járműveket. Igen, igen, butának, olyan igazi pálinka-bagószagú tahó primitívnek kell lenni, anélkül nem magyar vasút a magyar vasút!

      Törlés
  3. Tényleg, és milyen referenciákat hozott fel a Gépészet a Dezsők rendelkezésre állása mellé, ami elvitte a Stadler elől Flirt ügyben a pálmát?! Ennyire az erősebb kutya *@szik elv érvényesül ebben a csürhében?! Mikor szántják már végre be a MÁV-ot és hintik be a helyét sóval?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, a pénz beszél...

      Törlés
    2. Meg az a tény, hogy a 29-es vonal létezésének első értelmes nyári menetrendi koncepciója a Gépészet trehány munkamorálja miatt omlott össze nyáron minden nap. Ezek a motorvonatok a MÁV egyik legfontosabb és legnyúzósabb profiljában, az elővárosi forgalomban fognak résztvenni... Ezeket a járműveket akarják a negyven éves szoctempón nevelkedett parajokara bízni?

      Törlés
    3. _Elvileg_ technológiatranszfer történik, azaz a Stadler elmagyarázza a Gépészetnek, hogy kell karbantartani, kapnak dokumentációt, stb. Innentől kedzve a Gépészetnél pattog a labda - ha fel akarnak nőni a feladathoz, a lehetőség adott. :)

      Törlés
    4. Nem csak a Dezsők, de a Talentek is azóta javultak meg, mióta a Stadler szervizeli őket.

      Törlés
    5. Kis kitérő: Tapsihapsi, a legutóbbi nyári menetrend a 29-esen szerinted értelmes volt???
      Itt leszek rosszul. Desiro nélkül is egy ritka nyomorék dolog volt, a jelenlegi télivel együtt,...

      Törlés
    6. Tapsihapsi mellett és helyett a csapos is közbeszól: a 2013 nyári menetrend az északi parton példaértékű volt. A menetrend szerkezete, ütemes mivolta a lehetőségekhez kéepst a legjobb volt. Azonban több másik tényezőn elbukott:
      -a szerelvények tervezésekor nem vették figyelembe az elmúlt évek tapasztalatait és az ütemes menetrend utasvonzó hatását, emiatt kialakult a zsúfoltság a személyvonatokon.
      -a pályavasút ott szabotálta el a dolgot, ahol csak tudta (tisztelet övezze azonban a kivételeket!).
      -a távolabbról, más régiókból érkező vonatok pontossága finoman fogalmazva sem volt az igazi. Erről MZ szerzőtárs már érkezett bővebben, érdemes a Tematikus jegyzékünkben elolvasni a vonatkozó írásait: http://www.regionalbahn.hu/p/tematikus-jegyzek.html#menetrendszeruseg

      Törlés
    7. Jómagam sokat dolgoztam a nyári menetrenden, és utasként is rendszeresen részt vettem benne. Az ütemesség, mint olyan, senkit sem érdekel., most ütemes volt, mégsem volt normális az egész. A korábbi nem ütemes menetrendek sokkal jobban működtek. Most végre télen sikerült elérni, hogy az ütemesség fealadása mellett a két gyorsvonatpár menetideje jelentősen csökkent, mozdonyvcserével együtt is kevesebb, mint a nyári kék hullámok.
      A desirok egyáltalán nem alkalmasak erre a feladatra, ha a műszaki betegségeiktől eltekintünk, akkor sem.
      Egy teljesen más rendszeresen kellene gondolkodni, és feladni az azonos téli-nyári alapot. De ez más téma, szívesen részletezem személyesen.

      Törlés
    8. @ZoneMan: örömmel vesszük a véleményed. Kérlek, vedd fel velünk a kapcsolatot az info [kukac] regionalbahn [pont] hu címen.

      Törlés
  4. Amúgy k. jól néz ki ez a fényezés.

    VálaszTörlés