2014. 03. 18.

Az utolsó fővizsgák

Nem csak a 110-es sorozatú, az 1950-es évek technikáját képviselő mozdonyok búcsúznak az aktív szolgálattól, hanem a jóval modernebb gépek is munkanélkülivé válhatnak hamarosan Németországban. A DB AG egyelőre nem engedélyezi a 111-es sorozatú mozdonyok fővizsgáit.


A motorvonatok mind nagyobb térhódításával komoly veszélybe kerültek a 111-es sorozatú mozdonyok Németországban. A DB Regio mozdonyflottájának eddigi alappilléreinek helyét egyre több helyen veszik át a Bombardier-féle Talent 2-esek vagy éppen az Alstom Coradia Continentaljai, netán a különféle magánvasutak más-más járművei. Jó példa erre a Meridian megjelenése, akik a tervek szerint a München, Salzburg és Kufstein közötti forgalmat a menetrendváltástól a saját FLIRT-jeikkel bonyolították volna – ha elkészültek volna időben. A salzburgi és a kufsteini vonatokon így pótlásként még maradtak a 111-esek – bár jóval kevesebb, mint eddig – a motorvonatok pótlásaként, ahogy ezt már január elején is láthatták a RegionalBahn olvasói.

A bajorok egyik „Werbelokja”, a 111 039-es München Ostbahnhofról indul egy mozdonyvezető hölgy irányítása mellett Salzburg felé. A 2013-2014-es menetrend életbe lépésétől a vonalon a Medirian FLIRT-jeinek kellene szolgálni – ám a FLIRT-flotta még mindig nem teljes, így a DB Regiotól bérelt 111-esek és ingavonatok is segédkeznek

De München környékén máshol is búcsúztak a 111-esek: ugyan a DB Regio nyerte meg a Garmisch-Partenkirchen, Mittenwald és Innsbruck felé közlekedő vonatok üzemeltetési jogát, itt a megrendelőszervezet, a Bayerischer Eisenbahngesselschaft, a BEG motorvonatokat kért és motorvonatokra szerződött. A DB Regio annak idején Talent 2-eseket ajánlott, azonban ezek sem működtek megbízhatóan a menetrendváltás után, így Garmisch felé is maradtak, maradnak még egy darabig a mozdonyos ingavonatok – amelyek azonban nem tehetik be kerekeiket Ausztriába 2013 tavasza óta, mert az ingavonatokba sorozott kocsikon nincs vészfékáthidaló.

A bajorországi vonatozásnak hírverést csapó 111 017-es 2012 nyarán Garmisch-Partenkirchenben várakozik a Münchenből Mittenwaldba tartó vonat élén. Ma már itt hivatalosan Talent 2-esek járnak, ám a motorvonatok hibái miatt időről időre feltűnnek az „öreg” mozdonyok

A DB Regionál tavaly még úgy nézett ki, hogy tíz mozdony fővizsgájára megfelelő anyagi keretet biztosítanak, ám január elején kiderült: ez nem lesz így. Pedig az első fővizsgára kijelölt mozdony ekkor már a dessaui műhelyben volt, itt derült ki, hogy mégsem végezhetik el a munkákat.
Persze véglegesen nem tűnik el a sorozat: a pályavasút, a DB Netz AG vásárolt egy 111-es sorozatú gépet. Eredetileg úgy volt, hogy a 111 209-es pályaszámú gép kapja meg a sárga gúnyát, ám ez a mozdony csak PZB-vel rendelkezik, míg a pályavasút szeretne olyan mozdonyt a magáénak tudni, amelyik a folyamatos vonatbefolyásolásra kiépített pályákon is közlekedhet. Így végül most úgy tűnik, hogy a 111 059-est vagy a 063-ast kaphatja meg a DB Netz: előbbinek 2019. január 3-áig, utóbbinak pedig 2018. március 18-áig érvényes fővizsgája van. Hogy mi lesz az eredetileg ajánlott 111 209-essel, az egy darabig kérdéses volt, mert a „csere” idején már alaposan előrehaladtak a deassaui főműhelyben végzett munkák. Végül a DB Regio úgy döntött, hogy ezt az egy gépet befejezheti a járműjavító, így ez a mozdony lett az (egyelőre?) utolsóként fővizsgáztatott 111-es. A gép a regionális forgalmat ellátó társaság Franfkurt am Main-Griesheim vontatási telepén szolgál.

A DB Netz által kiválasztott mozdonyok egyike, a 111 059-es Frankfurt am Main főpályaudvarán 2011 augusztusában
(fotók: Halász Péter)

A 111-esek egyik legnagyobb birodalma München és környéke, Frankfurt am Main térsége, no meg a Ruhr-vidék volt. Utóbbi térségben egyébként az 1974-től tíz éven át épített, összesen 227 darabot számláló széria képviselői az 1990-es évek elejéig a gyorsvasúti forgalomban is részt vettek. A 1991-1992 környékétől vették át szerepüket a jobb gyorsítóképességgel – bár alacsonyabb végsebességgel – rendelkező, NDK-eredetű gépek, a 143-asok. Az eredetileg S-Bahn-üzemre alkalmas gépek pedig az RB és RE vonatnemben közlekedő, emeletes kocsikból álló ingavonatok élére kerültek, hiszen e gépek rendelkeztek az UIC-kábelen át működő, időmultiplexes ingavonati berendezéssel, a ZWS-el.

Egy mozdony mindenre: a 111-esek
A nyugat-német DB az 1970-es években továbbvitte az 1950-es évek óta alkalmazott járműbeszerzési programot. Azonban az univerzálisnak tervezett 110-es sorozatú gépek technikája javarészt elavult volt, gyártásuk, üzemeltetésük költséges lett volna, emellett pedig nem jelentett volna technikai fejlődést sem a további beszerzés. Ezért úgy döntöttek, hogy a mozdonygyárakkal közösen a 110-esek alapjain nyugvó új, univerzális típust fejlesztenek ki. A 111-esek számos helyen fejlődtek a 110-esekhez képest: vadonatúj, a mai egységes vezetőállások elődjének tekintett vezetőasztalt kaptak a gépek, de a főüzemi és segédüzemi berendezések is korszerűbbek lettek. A fokozatkapcsoló viszont megmaradt, de ennek vezérlése is változott. Ugyancsak maradt a hagyományos, marokcsapágyas vontatómotor is.
München főpályaudvaráról indul emeletes kocsijai élén Ingolstadt felé az egyik legmagasabb pályaszámú 111-es, a 111 225-ös
A mozdonyokat valóban univerzálisan használták: a személy- és sebesvonatok mellett párba kapcsolva az InterCity-vonatok egy részét is továbbították, de a Ruhr-vidéki gyorsvasúti hálózaton is közlekedtek ingavonatokkal – az itt szolgáló gépek egy részét egyébként nem a vasút, hanem Északrajna-Vesztfália tartomány finanszírozta.
A Rajna és a Ruhr mentén is otthon vannak a 111-esek. 2011 augusztusában a 111 096-os az Aachen felé közlekedő, emeletes kocsikból álló RE-t tolja ki a kölni főpályaudvarról
(fotók: Halász Péter)
Az 1994-es vasúti reform nyomán megalakult DB AG-nál a gépek a regionális üzletághoz, később a DB Regiohoz kerültek. Az igazi igáslónak számító gépek szinte elnyűhetetlenek, robosztusak, megbízhatók. A sorozatból még 211 továbbra is állagban van. Szinte a volt Nyugat-Németország teljes területén megtalálhatók, azonban az egykori NDK-ban nem igen fordulnak meg ezek a gépek.
A 111-esek főbb jellemzői:
  • Járműszerkezet gyártói: Henschel, Krauss-Maffei, Krupp
  • Elektromos berendezések gyártói: AEG, BBC, Siemens
  • Tengelyelrendezés: Bo'Bo'
  • Hossz: 16750 mm
  • Szolgálati tömeg: 83 t
  • Engedélyezett legnagyobb sebesség: 160 km/h
  • Órás teljesítmény: 4×925 kW = 3700 kW
  • Állandó teljesítmény: 4×905 kW = 3620 kW
  • Legnagyobb indító vonóerő:  274 kN

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Készítettem egy fotó-összeállítást az elmúlt 4 évben a DB 111 sorozatról készült fotóimból: http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/2014/03/20/a_db_111_sorozat_utolso_evei

    Nekem hiányozni fognak, az már biztos! :(

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.