2014. 04. 26.

Az utolsó autósvonat

2014. április 26. ismét egy újabb dátum lehet a vasúttörténet nagy könyvében. E napon 21:53-kor indul utolsó alkalommal autószállító vonat Berlin-Wannsee állomásról. A DB AG terveinek megfelelően másnaptól az személygépkocsikat éjszakánként már teherautóval viszik a célállomásra, míg az utasok a hálókocsikban pihennek.


Berlin nyugati végén, Wannsee állomásán az akkori NDK államvasútja, a DR az 1960-as években építette ki az autószállításhoz szükséges rakodókat. Akkoriban számos utazási lehetőséget kínáltak főleg a nyugat-berlinieknek olyan módon, hogy az autó utasai a hálókocsikban, míg a jármű egy külön e célra kialakított kocsin utazott. Népszerűek voltak a Münchenbe, Nyugat-Németország más városaiba és a különböző üdülőhelyekre tartó vonatok. Az utazási forma az 1990-es évek végéig töretlen népszerűségnek örvendett, hanyatlása – és láthatóan az egész hálókocsis szektor hanyatlása – a fapados légitársaságok megjelenésével és az autóbérlés egyszerűbbé, olcsóbbá válásával indult.
Az újraegyesítés után is megmaradtak a népszerű viszonylatok: Berlinből belföldön többek között Münchenbe, Düsseldorfba vagy éppen Bonnba is el lehetett jutni autósvonattal. Nemzetközi forgalomban az utolsó mohikánok egyike volt a már Metropolként Csehországon át közlekedő Bécs–Berlin járat, amelyet egy év múltán fel is adtak már.
Az elmúlt évek során azonban a viszonylatok szépen lassan elfogytak a kínálatból. Legtovább a Berlin–München járat tartotta magát a szövetségi főváros tekintetében. Ám a DB AG úgy döntött, hogy nem invesztál többet az autószállító kocsik fővizsgáiba és javításaiba és szépen lassan megszünteti ezt az üzletágat. Erre utal az is, hogy az eredetileg főleg ilyen járatokkal foglalkozó DB AutoZug önállósága megszűnt, majd be is olvadt a távolsági közlekedésben érdekelt DB Fernverkehrbe.

Már nem lesz szükség a wannseei terminálon szorgoskodó kismozdonyra, amelyik még 2010 őszén a rámpaként szolgáló speciális kocsik élén pihent a nyugat-berlini állomás szélén
(fotó: Magyarics Zoltán)

A tavalyi év végének híre volt, hogy a DB AG erősen gondolkodott azon, hogy végleg megszűnik az autószállító járat Berlin és München között. Ám időről időre azért van igény az autószállító kocsikra és a szolgáltatásra, így úgy döntöttek: a  gépkocsik vasút helyett közúton utaznak ezentúl. Azaz az autótulajdonosok kocsijait este kamionra rakják és másnap reggel, a vonat érkezésekor már a célállomáson várja az utast az autója. A megoldás ötletesnek tűnik, ám fogyasztóvédők és szakmai civil szervezetek is arra figyelmeztetnek: az utas számára nem minden esetben garantálható az, hogy autója „vele együtt” érkezik meg a célállomásra, ha nem tényleg együtt utaznak. Hiszen bármi történhet útközben, ami például az autószállító kamion közlekedésére kihat és emiatt jelentős késéssel veheti csak át az ügyfél az „útipoggyászát”.
Mindenesetre most már biztos: 2014. április 26-án, szombaton este indul az utolsó autószállító vonat: a CNL 1247-esre 21:53-ra sorozzák rá a Berlin-Wannsee–München Ostbahnhof viszonylatú autószállító kocsikat. Másnap már az autók közúton utaznak – a vasút szervezésében. Autószállító vonat most már csak Hamburg és München, illetve Hamburg és Lörrach között közlekedik belföldi viszonylatban Németország területén.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.