2014. 06. 05.

Új kijelzők a Keletiben – megújul a látható és hallható utastájékoztatás

Egyik napról a másikra búcsúztak a Keleti pályaudvartól a régi, lapozós Solari utastájékoztató kijelzők. A vágányvégi táblákat június 5-ére virradó éjjel korszerűnek tűnő berendezésekre cserélték le a MÁV-csoport szakemberei.


Véget ért egy korszak a Keletiben: eltűntek a még az 1990-es évek közepe táján felszerelt Solari gyártású lapozós kijelzők a vágányok végéről. A régi rendszerű táblák mára már korszerűtlenek lettek, elhasználódtak és nem igazán felelnek meg a kor kihívásainak: dinamikus információk megjelenítésére nincs lehetőség esetükben és a statikusan is megjelenő információk száma, mennyisége is korlátozott volt. A friss, való idejű tájékoztatásra pedig van igénye az utasoknak, erre utal a mobilalkalmazások sikere is.
Ráadásul a Solari-táblák esetében minden menetrendváltáskor hosszabb ideig kellett festeni a berendezés lapjait, hogy megfelelő vonatnév, célállomás jelenjen meg – ez viszont azt eredményezte, hogy a változások előtt és után egy ideig fals információkat közöltek a táblák.

A Solari-táblák eltűntek a Keletiből. Az erősen igénybevett, öreg berendezések újbóli felhasználásról az állapotfelmérés után dönthet a vasúttársaság, de az újbóli telepítés más állomásokon nem feltétlenül törvényszerű

Nyilván ezen igények és a korszerűsítés időszerűsége az, ami miatt úgy döntött a MÁV, hogy a vágányok végén lévő kijelzőket is lecseréli pár évvel azután, hogy a Keleti pályaudvar 7-8. vágánya közötti összesítő kijelzőt korszerű berendezésre cserélték.
A vágányvégi táblák három monitorból állnak össze: a két kisebb egymás alatt helyezkedik el, ezen a vágányszám és egy analóg, illetve egy digitális óra jelenik meg. A nagyobbik, harmadik egység pedig a vonatközlekedéssel kapcsolatos adatokat mutatja. Furcsán hat, de a „Megjegyzés” jellegű rovatban megjelenik a hangos utastájékoztatás szövege, ami egy-egy vonat esetében azért komoly hosszúságú szöveget jelent. Ráadásul a kijelzőkön megjelenik a vonatok összeállítása is, jelezve az első osztályú kocsi, az étkezőkocsi vagy éppen a kerékpárszállító járművek elvi, papír szerinti helyét.

A soproni és szombathelyi gyorsvonatról tájékoztatást adó kijelző. Informatív és üdvözlendő a vonatszámok megjelenése a táblákon. Apró szépséghiba, hogy Sopronba nem 9202, hanem (Győrtől) 992-es vonatszámban közlekedik a szerelvény. De látható a vonatrészek elhelyezkedése és jelölhető lesz majd a különféle kocsik helye is a táblán

Apró szépséghiba még a hangosbemondó szövegkönyv megjelenése a táblákon. Nyilván a próbaüzem során e kilométeres szövegek megjelenítése is változni fog

Az éppen üres vágányok esetében „képernyővédő” látszik a táblákon. E felvételen is jól látható, hogy a berendezés két kisebb és egy nagyobb kijelzőből áll össze

Kicsit még csiszolni lehetne viszont a kijelzők arculatán. A Helvetica/Arial és a Times New Roman betűtípusok alkalmazása kissé azt sugallja, hogy valamilyen „sufniszoftvert” látunk, pedig bizonnyal nincs így. Egy egységes, átgondolt arculat szebben mutatna. Arról nem is beszélve, hogy a viszonylag kis méretű betűk csak közelről olvashatók. De remélhetőleg ez is változik a próbaüzem során

A kijelzőket kiegészíti több kisebb monitor is, ahol szintén friss információk közölhetők havária-helyzetekben. Békeidőkben pedig e berendezések az érkező vonatokat mutatják, kiegészítve a központi összesítő kijelző szolgáltatásait.

A pályaudvar több pontján láthatók a kisebb, „havária-monitorok”. Ezek békeidőben általában érkező vagy induló vonatok információit mutatják, de ha baj van, könnyen, gyorsan lehet rajtuk szöveges tájékoztatást nyújtani. Csak remélni tudjuk, hogy a kezelők is megkapják időben a szükséges híreket...

A havária-monitorok a csarnok oldalain lesznek, ott, ahol a régi FOK-GYEM-rendszerű érkező és induló táblák díszelegtek az 1990-es első feléig

Persze, még van mit alakítani a frissen bekapcsolt kijelzőkön

A vágányvégi kijelzők mellett a hangosítás is cserére kerül a közeljövőben: Szalóczy Pál hangjától elbúcsúzhatunk a Keletiben. Bár nem lenne lehetetlen, de komoly többletfeladat és nyilván többletköltség lenne megőrizni a hangját a beszédszintetizátor számára, ám a MÁV-nál úgy látják, hogy az új, semleges férfihang is hasznos lehet. A Budapesti Műszaki Egyetem által fejlesztett program a navigációs alkalmazásokból is ismert TTS, azaz szöveget beszéddé alakítás elvén működik, ám a megszokott, kissé géphangú rendszerekhez képest fejlettebb, simább lesz majd a hangosbemondó szövege – ígérik a szakemberek. Ugyancsak fontos változás lesz majd, hogy elmarad a „Tatabányaer Deutsch” nyelvjárásban készült német szövegek felolvasása, a rendszer várhatóan kifogástalan angol kiejtéssel tájékoztatja majd a magyarul nem beszélő utasokat.

Frissen felszerelt hangoszlopok a Keleti csarnokában. Profik építik az új rendszert, remélhetőleg jobban lehet majd hallani a csarnokban, mint a régi berendezéseket

A hangszórók elhelyezése a perontetők alatt. Egy V43-as légsűrítője mellett is jól hallhatók lesznek az információk? :-)
(fotók: Halász Péter)

A hangosítás cseréje során pedig a teljes hangrendszert átalakítják: az új hangoszlopok már láthatók a pályaudvaron. A rendszert igazi profik építik is: referenciák között többek között a budapesti és az esztergomi székesegyház is ott van, aminek a hangosítása valóban nem kis feladat. A rendszer teljes telepítését június 11-éig szeretnék befejezni, ekkor már éles üzemben kell működnie a berendezéseknek.

Halász Péter

8 megjegyzés:

  1. szerintem az jó, hogy apró betűvel kiírjak a szöveget - olvasni sokkal könnyebb, mint hallani

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A csuda tudja. Ha jó lesz az akusztikus rendszer, teljesen felesleges. Nem szép a kisregény kiírva a vágány végén, nem igazán fogja elolvasni senki sem, főleg, hogy ömlesztve van.

      Én személy szerint, ha tök ismeretlen helyen vagyok, akkor az indulási (érkezési idő) idő, vonatszám, célállomás, érintett állomás, késés és a kocsi helye iránt érdeklődőm szövegesen. A hangos ehhez még hozzáad, de az elég, ha akusztikus információként jelenik meg. Ilyen részletességű szövegezés túl sok információ, túlzásnak, a paci másik oldalának érezem a megoldást.

      BTW erősen tudom ajánlani a svájci utastájékoztatási standardokat, érdemes átmazsolázni:
      https://www.yumpu.com/de/s/8lXDvFMj2Bv9iJSs

      Törlés
    2. A briteknél divat apró betűvel az összes megállót kiírni, ami szerintem nem is rossz megoldás. Más kérdés, hogy náluk talán nincs is annyi helyen megálló vonat, mint pl. egy balatoni mentesítő, másrészt a kijelző álló formátumú, így szépen tagoltan soronként egymás alá mennek az állomások nevei.

      Törlés
    3. Nekem sem volt gond elolvasni az "apróbetűs részt". Élőben annyira nem apró. Akit meg érdekel közelebb áll és elolvassa.

      Törlés
  2. Ezek a hosszú szövegek nyilván egyszerűsödni fognak, csak most bemásolták oda a TTS szöveget, hogy legyen ott valami. Viszont ennyi helyen akár tételesen fel is lehet sorolni az összes megállót, sokaknak az nagyobb segítség, mint a "minden állomáson és megállóhelyen megáll".
    A Keletiben még nem jártam azóta, hogy ezeket felszerelték, csak a képek alapján spekulálok, viszont a Kelenföldön látottak alapján szerintem csak kettő kijelző van a vágányok végén: a nagy vonatinformációs, és az órás. A vágány számát - ami ugye nem változik - felesleges kijelzőn megjeleníteni, az szerintem csak egy hátulról megvilágított lap, ami kijelző látszatát kelti.
    Az egyik képaláírásban említett FGY tábláról nincs esetleg kép? Én már a Solari táblákkal ismertem meg a pályaudvart, furcsa belegondolni, hogy volt ott más is.

    VálaszTörlés
  3. Szerintem meg hasznos. Azért kíváncsi lennék, mi lesz a következő fejlesztés: talán mobilapp is lesz belőle? (na most, bilibe lóg a kezem: amivel, akár, fizetni is lehetne?)

    VálaszTörlés
  4. A kedvencem a szövegkönyvben az alábbi rész: ...pályakarbantartási munkálatok miatt a [v] vágányról induló...

    Érdekes módon az elején be tudta illeszteni a 8-ast a változó helyére.

    VálaszTörlés
  5. Most már visszatették a régi Szalóczy papa hangját, szerencsére.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.