2014. 06. 18.

Rendez 2014 – járműparádé Pozsonyban

Míg Budapesten az elmúlt hétvégén villamosoké volt a főszerep a Száva kocsiszín nyílt napján, Pozsonyban ismét komolyan kitettek magukért a Rendez névre hallgató, minden júniusban megrendezett vasúti járműparádé szervezői. A tavaly már megismert forgatóköny alapján zajló, impozáns gőzmozdony-kollekciót felvonultató esemény idén is nagyszámú közönséget vonzott. Kattintsanak képriportunkért!



A keleti rendezőpályaudvar (Bratislava východ) egykori fűtőháznak területén lévő pozsonyi vasúti múzeumban idén is megrendezték az évente szokásos monstre vasúti járműparádét. A két napos rendezvény forgatókönyve a tavalyihoz hasonlóan (akkori riportunkat itt olvashatják) alakult: nosztalgiavonatok a szélrózsa minden irányából, felvonulás a fordítkorongon, ráhordó nosztalgia busz- és villamosjáratok a belváros felől. Ami a nosztalgiavonatokat illeti, idén is volt gőzös tehervonat Pozsony-ligetfalu (Bratislava-Petržalka) állomásról, méghozzá a már megszokott módon jelentős szakaszon fej-fej mellett haladva a párhuzamosan közlekedő személyszállító vonattal. A múzeum területén tavaly bekövetkezett nem tervezett esemény, a siklás és mentési „bemutató” idén szerencsére elmaradt, ám kisebb fennakadás volt a Ligetfaluból érkező fotóstehervonatnál: az indulás előtti utolsó pillanatokban derült ki, hogy a vonatot továbbító két gőzmozdonyt meg kell cserélni, így végül az eredetileg másodikként besorozott 566.036-os pályaszámú nagyvassal vágott neki a városkerülő túrának a tartálykocsikból kiállított tehervonat.
A múzeum területén idén is tartalmas programot állítottak össze a szervezők, azaz a szlovákiai vasútvállalatok és a résztvevő vasútbarát szervezetek: a bőséges szakmai információkkal kísért járműfelvonulás szüneteiben a legtöbb mozdony vezérállására is fel lehetett kapaszkodni, élénk volt a forgalom a modelleket és könyveket kínáló börzén. A múzeum területén sem maradt utazás nélkül a fiatalabb generáció: a hagyományos kerti vasút mellett gőzmozdony vezérállásán is lehetett utazni pár száz métert az egyik félreeső vágányon. A műértő vasútbarátokat késő esti, illetve éjszakai fotólehetőséggel várták szombat este. A továbbiakban pedig beszéljenek a képek!

Cserebere: az 556.036-os tolat Ligetfalu váltókörzetében, hogy helyet cseréljen az 555.3008-al a fotóstehervonat élén

Teljes gőzzel előre – végre indul a fotóstehervonat Pozsony-Ligetfalu állomásról

A 498 104 pályaszámú Albatrosz továbbítja Pozsony-Ligetfalu állomásról induló nosztalgiavonatot; a zsúfolásig telt szerelvény ezúttal is versenyt futott a szomszédos vágányon kihaladó, gőzmozdonyokkal vontatott tehervonattal - az összhatás távolról nézve kis túlzással olyan volt, mintha kigyulladt volna egy egész városrész

A Ligetfaluból induló gőzösök után közlekedő tűzoltóvonatot idén a T678 0012 pályaszámú 'Pomeranc', azaz Narancs továbbította; amit pedig a felvétel nem ad vissza: ez a gép gondoskodott a fesztiválon az állandó zenei aláfestésről is átható, traktorszerű motorhangjával

Itt már éppen befut a fotóstehervonat a rendezvény helyszíne közelében lévő keleti rendezőbe...

...majd megérkezik a korábban látott tűzoltóvonat is

A délelőtti nosztalgiamenetek érkezése és a felvonulás kezdete közötti időben a közönség közelről is megszemlélhette a járműveket – a népszerűbb gépek vezérállására csak sorban állás után lehetett feljutni

Gőzösök gyülekezője: a jobb oldalon megbúvó 475 196 mellé érkezik az 556 036-os paripa a tehervonatos útról; A 475-ös vasárnap Ligetfaluba is tett egy kört az egyik különvonat élén

A parádé egyik sztárja volt a MÁV 1908-ban, Bécsben gyártott TIV.c osztályú fogaskerekes gőzöse, mely ma a 4296-os pályaszámot viseli; A mozdonyt a Wiener Lokomotiv und Maschinenfabrik építette, és eleinte Erdélyben, a Karánsebes–Hátszeg közötti fogaskerekű vasútvonalon szolgált, de hasonló gépek közlekedtek  a Felvidéken, a Tiszolc–Zólyombrézó között is. A 4296-ost idén mutatták be, ám egyelőre még csak adhéziós üzemben közlekedhet. A makulátlan állapotban lévő gép egész nap le-fel pöfögött a múzeum területén, vezérállásán mindig tucatnyi lelkes látogatóval. Tegyük hozzá: a magyar vasúttörténet becses darabját nem a MÁV Nosztalgia mentette meg...

Szombaton 13 órakor kezdetét vette a mozdonyfelvonulás - képünkön éppen a 464 008-as szertartályos gőzös pöfög le a fordítókorongról a látogatók gyűrűjében; ez a gép a cseh vasutat képviselte, és a felvonulás után nem sokkal egy különvonat élén tett egy kört Ligetfaluba

A tavalyi parádé egyik legszebb gépe volt a pilzeni Monuments Club tulajdonában lévő 475.179-es; a sorozatból idén egy testvérmozdony, a 475.196-es érkezett a parádéra Ruttkáról. A gép éppen a fordítókorong felé tart a felvonulás alatt, mögötte pedig a MÁV Nosztalgiát képviselő Árpád motorkocsi álldogál

Az idei parádé egyik érdekessége volt a kétéltű Zetorral végzett tolatási bemutató - a jármű a szlovák vasút tulajdonában van, vasúti pályaszáma SK-ZSSKC 99 56 9903 001-2

A múzeum gőzüzemű hómaróját idén fotózható helyen hagyták, és nem kerítették előnytelenül körbe, mint tavaly

Kirow gyártmányú baleseti daru az egykori Csehszlovák Vasút kötelékéből, utolsó fővizsgája 1999-es dátumozású

Egy gőzösön mindig akad tennivaló, helyesebben kennivaló: itt éppen a strasshofi múzeumból érkezett 30.33-as pályaszámú szertartályos gőzös személyzete serénykedik a gép körül. Ez a mozdony a Bécs melletti Kaltenleutgebnerbahn tavaly téli, utolsó szezonjának nyitányán is szerepelt

A ČKD-gyártmányú, a csehszlovák mellékvonalak és iparvasutak mindenes dízelmozdonyának számító T 444-es sorozatot a szépen felújított T 444.1082 képviselte. A típusból 101 példány épült a ČSD, további 172 pedig az ipar számára 1962-1967 között, és a mozdonyok egészen 2000-ig szolgáltak az közforgalmú hálózaton. A képen látható gép 726.082 pályaszámon került a szlovák államvasúthoz, és 2006-ban még meglehetősen viseltes állapotban került lencsevégre

A márkatárssal ellentétben a T444 0060-as már kicsit kopottasabb, mint korábbi képeken. A T444.0 sorozat a fenti típus elődjének tekinthető – a 70 kilométer/óra sebességre képes dízel-hidraulikus gépek vérbeli korai mellékvonali dízelek voltak

A postavonat már itt is a múlt idő, de egy ex-ČSD postakocsi azért adódik a múzeumban

A Szergej a keleti blokkban sokfelé kötelező darabnak számít – a típust a T679 1168-as képviselte Pozsonyban

Igazi parajelenség: ilyen szép állapotban lévő Laminátkát csak a múzeumban lehet látni, a nyílt vonalon inkább csak szakadt(abb) egyedekkel futhatunk össze

A modern technika nem sok érdeklődőt vonzott – a tavalyi négy-öt géppel szemben idén az egy szem Skoda E499-est hoztak ki, és az is jobbára magányosan töltötte a szombat délelőttöt egy eldugott sarokban. Tegyük hozzá: a 361 104-es a 162-esekből és 163-asokból (egyenáramú mozdonyok) átépített kétáramrendszerű járművek, hiszen 3 kV-os egyenáram és 25 kV 50 Hz-es váltóáram alatt is 140 (361.0 sorozat) vagy akár 160 km/h-val (361.1 sorozat) haladhatnak. A típusból (egyelőre?) öt darab készült a ZSSK számára a ŽOS Vrútky a.s. műhelyében

A Tatra Vagonka gyártmányú motorkocsikat az M240 0039-es képviselte. A típusból 120 szériapéldány épült az 1960-as évek első felében; a 18 és fél méter hosszúságú járművek az ezredfordulón búcsúztak el a cseh és szlovák mellékvonalakról

Pomeranč, azaz Narancs minden mennyiségben: a vonatfűtési kazán nélkül készült T678-as sorozat egyik példánya kissé romos állapotban pihen az egyik szélső vágányon. Korábban látott pályatársa végigdolgozta az idei fesztivált

Egy 399-es sorozathoz való kazánt kér valaki?

Ugyan nem röffentették be, de hidegen is aranyos jószág a T211-es dízel-mechanikus tolatómozdony. A 22 tonna tömegű, 40 kilométeres sebességre képes mozdonykát egy 12 hengeres, 150 lóerős Tatra teherautó-motor mozgatja. A gép különféle változataiból majdnem kilencszázat gyártottak, és ebből jelentős mennyiséget exportált is a cseh ipar

Tavaly veterán Škoda volt, idén Volga M21 és különféle régi motorok képviselték a gumikerekű szekciót

Az özönvíz előtti Lanz-traktoroknak az ifjabb generáció körében volt a legnagyobb sikere

A kiállítás érdekes színfoltjai voltak mezőgazdasági célokra készült hordozható stabilmotorok. Amit a fotó nem ad vissza, az az autentikus „gépszag”, ami ezen egyszerű szerkezeteket körüllengte

Kerti vasút, mint mindig - bár néhány siklás tarkította a szombat délelőttöt a miniatűr vasúton, ez talán még növelte is a felhasználói élményt...

Az 555.3008 pályaszámon ténykedő „Kriegslok” pózol a bejárat közelében a fotósoknak

A mozdonyfelvonulás után az Albatrosz is népszerű háttér volt a fotózkodáshoz

A récsei villamosvégállomástól idén is veterán busszal hozták a látogatókat a múzeum bejáratához
(a fotók a szerző munkái)


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.