2014. 08. 26.

Búcsúznak az autósvonatok

Most már biztos: 2017-ig teljesen megszűnik az autószállítás a DB AG-nál és ezzel együtt számos éjszakai járatot is kivezetnek a piacról. A régi, klasszikus vasúti utazás a múlté lett.


Közel fél évszázad után zárja be a Deutsche Bahn AG a Frankfurt am Main melletti Neu-Isenburgban található autórakodó terminált. A döntés beleillik abba a koncepcióba, aminek keretében a német vasút folyamatosan építi le, szünteti meg a személyszállító vonatokon történő autószállítás lehetőségét. Az egykoron oly népszerű szolgáltatás halálának okát a vasúttársaság abban látja, hogy rendkívül olcsók lettek a bérelhető autók és a repülőjegyek; a kettő kombinációja pedig feleslegessé teszi a vasúti utazást és a vasúti szállítást.
Ezzel egyidőben azonban a DB Fernverkehr a saját cégének csinál konkurrenciát – tavaly ősz óta az autószállító és az éjszakai vonatok is ide kerültek az önálló leánycég megszűntével – késő este vagy éppen kora hajnalban, kvázi éjszakai járatként közlekedő ICE-vonatokkal. Ezek kényelme azonban megkérdőjelezhető, a folyamatosan kivilágított termeskocsikban nem igazán tudnak pihenni az utasok és pont ez volt az előnye az éjszakai, háló- vagy fekvőhelyes kocsiban való utazásnak: a pihenés és az, hogy kipihenten, frissen érkezik meg az utas a célállomásra – neadjisten egy könnyű reggelit is kap a vonaton. Az autószállítás lehetőségével pedig üzemanyagot is spórolhattak az utazók, a szabadságra tartók, a fáradtságról nem is beszélve. Ám mindez, úgy látszik, lassan a múlté.
Nem szabad azt sem elfelejteni, hogy az utazási irodák által szervezett, a tömegturizmus kategóriájába tartozó utazások is már a repülőjáratokat, chartergépeket részesítik előnyben – emlékezetes, hogy pár évtizede még a nyári turnusváltásokkor szinten minden ment, aminek kereke volt, hiszen vonatok hozták haza az Adriáról az ott pihenőket vagy éppen a német belföldi forgalomban a hegyekben, a tengerek partján pihenő polgárokat is a vasút szállította haza. E megrendelések eltűnése pedig komoly kiesést jelent a vasúttársaságoknak.
A DB AG tehát döntött: az autószállító vonatokat megszünteti 2017-ig és jelentősen csökkenti az éjszakai vonatok kínálatát is. Azt mondják, évek óta ráfizetéses a szolgáltatás, éves szinten több tízmillió eurós veszteséget termel ez a szolgáltatás. Az autószállító vonatokat legutóbb – 2013-ban – mintegy 200 ezer utas vette igénybe összesen, míg a távolsági forgalomban 131 millió utas volt ebben az évben. Az autószállító járatok utasszámáról még annyit mondott a német vasút: az IC, EC és ICE járatokon naponta 340 ezer utas utazik, több, mint egész évben az autósvonatokkal. A visszaesés látványos: 2012-ben még 271 ezren választották ezt az utazási módot 124 ezer autóval. Az elmúlt évek során feladták a terminált Berlin-Wannseeben, hamarosan megszűnik többek között Neu-Isenburgban és Hamburg-Altona pályaudvaron is az autórakodás – bár utóbbi helyszínen csak a DB Fernverkehr nem kínálja majd ezt a szolgáltatást, más vasúttársaságok igen. Amíg pedig teljesen megszűnik ez a szolgáltatás, addig marad az alibi: teherautóval viszik az utas után az autóját.
Ám azt sem szabad elfelejteni, hogy az elmúlt négy évtized során érdemben nem fejlesztették a járműállományt, különösen nem az autósvonatokét. A DB AG az 1990-es évek közepétől az SBB-vel és az ÖBB-vel összefogva a CityNightLine terméket fejlesztette, ami egyfajta gördülő szálloda akart lenni akkoriban. Az SBB és az ÖBB idővel kiszállt a projektből, a szolgáltatás pedig a DB AG éjszakai kínálatába olvadt. Érdekes azonban, hogy az autószállítás másutt még népszerű: az ÖBB továbbra is fenntartja a Bécs és Hamburg közötti járatot, sőt, 2014 decemberétől külön vonatként közlekedik az eddigi Bécs és Köln közötti kocsicsoport is, mégpedig Düsseldorfig és saját autószállító kocsival. A hollandok ugyancsak látnak még fantáziát a dologban és az Ausztria felé tartó turnusvonatok egy részén elérhető ez a szolgáltatás.
Az éjszakai vonatok közlekedtetésével, azok válságával a jövőben részletesebben is foglalkozunk majd a RegionalBahn oldalain.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.