2014. 08. 26.

Jönnek a labancok?

Használt személykocsikat vásárolna a MÁV-START a hírek szerint. Az „alanyok” pedig ezúttal nem Németországban, hanem Ausztriában keresendők. Az ÖBB-nél ugyanis jelentős mennyiségű „Lange Schlierenwagen” várja vevőjét és ezekre a magyar személyszállító vasúttársaság csapott le.


A hírek szerint hamarosan ismét közlekedhetnek Magyarországon az ÖBB flottájából ismert „Lange Schlierenwagen” nevű járművek. Korábban csak Sopron térségében és a Bécs és egykoron Tatabánya között közlekedő Euregio-járatokban, valamint Sopron és Szentgotthárd között bukkantak fel a járművek. Most viszont akár máshol is megjelenhetnek az ÖBB felújított személykocsijai.

2011. december 27-én este Budapestről a Kálmán Imre EN szerelvényben Bécsig közlekedett egy ilyen kocsi lezárva. Hamarosan ellenkező irányban jönnek a Lange Schlierenek?
(fotók: Magyarics Zoltán)

A hírek szerint ugyanis félszáz Bmpz-l sorozatú személykocsit és négy darab Bmpz-f sorozatú vezérlőkocsit vásárolna a MÁV-START az ÖBB-től. Igaz, úgy tudni, hogy a GYSEV-vel ellentétben (ők is vásároltak ilyen vezérlőkocsikat) nem ingavonati üzemben közlekedtetné őket a magyar vasúttársaság – mert hát ugye ez logikus lenne –, hanem a többcélú terüket kihasználva kerékpárszállító járművekként funkcionálnának, éppúgy, mint a használt német vezérlőkocsik, amelyeket azonban drága pénzen átalakítottak a V43.3000-es sorozatú mozdonyok távvezérlésre, persze, a mozdonyokkal egyetemben.

2006. január 15-én tolt üzemben érkezik Graz felől Szombathelyre, majd indul tovább Wiener Neustadt felé az Euregio-vonat – még a MÁV üzemeltetésében. Vajon mostanra már nem is kellenek a vezérlőkocsik és a toltvonati üzem a magyar vasútnak?

De maradjunk a mostani járműbeszerzésnél: a MÁV-START által kiszemelt járművek elvileg korlátozásokkal, de közlekedhetnek a magyar hálózaton. Mivel a kocsik csak az osztrák villamosenergia-ellátási rendszert „ismerik”, azaz csak 1000 V-os, 16,7 Hz-es váltóáramról működnek, mindenképpen át kell alakítani legalább ezt a rendszert a járműveken. A belső térhez nem kell nyúlni, de a hírek szerint át is fényezik majd őket a MÁV-START arculatának megfelelően – már persze, ha beszélhetünk ilyenről, hiszen FLIRT-ből is van vörös és kék is...

Bár a képen a Herkules dominál, azért a mögötte lévő kocsikkal előbb találkozhatunk a magyar síneken. Persze, a tervek szerint nem az ÖBB, hanem a MÁV-START színeiben. A kép 2006. február 11-én készült Körmenden. Ma már aligha emlékeztet egykori önmagára a Vas megyei vasútállomás...

Az ÖBB-nél feleslegessé vált személykocsik egyébként a közelmúltban számos helyen segédkeztek különféle magánvasutaknak, ahol nem állt rendelkezésre elegendő mennyiségű új jármű: 2012-2013 fordulóján Berlin környékén, az ODEG színeiben közlekedett több jármű, míg egy évvel később München környékén osztrák 1142-esekkel egyetemben segítették a Meridian hálózatán a FLIRT-ek hiányát kezelni.
A MÁV-START hivatalos álláspontja ügyében megkerestük a sajtókapcsolatokért felelős munkatársakat és epedve várjuk válaszukat, amelyekről terveink szerint olvasóinkat is tájékoztatjuk majd.
A magyar utasok alighanem szokhatják majd az osztrák helyi személykocsikat – bár nem a legjobbak, de kényelmükkel és főleg a négyes páholyok számával magasan verik a „fecskéket” a labancok
(fotók: Halász Péter)

Azt, hogy idehaza pontosan milyen változtatásokkal kell számolni a kocsiknál és hol, milyen formában közlekednének, egyelőre nem tudni. Azzal azonban, hogy nem ingavonati üzemben közlekednek majd, valószínűsíthető, hogy nem a még meglévő néhány hagyományos Bhv-kocsikból álló ingavonatot váltják majd le – sokkalta esélyesebbek például a miskolci és a debreceni-záhonyi gyorsvonatok és más olyan távolsági járatok, ahol még az öreg 20-17-es (és 20-05-ös) középszámú By-ok járnak. Emellett pedig nincs kizárva az sem, hogy a Budapest és Székesfehérvár közötti pályán is koptatják majd a síneket a kocsik a távolsági forgalomban. Ám mindez még csak feltevés és spekuláció.
Elgondolkodtató és jól mutatja a hazai vasúti közlekedés színvonalát, hogy az osztrák viszonylatban „legalja” kategóriás személykocsik idehaza a pótjegyes távolsági forgalomban komoly színvonalbeli emelkedést hozhatnak. Különösen érdekes ez a pótjegy tekintetében, hiszen ezt lényegében az utas a nagy semmiért fizeti: se klíma, se helybiztosítás... Csak felár. No igen, ezt már sokszor körbejártuk a RegionalBahn oldalain: nem szól másról a gyorsvonati pótjegy, mint a „rezsiharc” árnyékában végrehajtott áremelésről. Csak éppen azt ciki kimondani bárkinek is, hogy bizony árat emelünk a vasúton – inkább szedjük az értelmetlen gyorsvonati pótjegyet, az érintett vonatok körét pedig minden realitástól mentesen határozzuk meg.
A Budapest-Nyugati pályaudvarról Szentesre tartó gyorsvonat 2014. július 22-én éppen Szolnokra érkezett. A szerelvény kiváló látlelete a MÁV-START teljes koncepcióhiányának és tehetetlenségének, tenni nem akarásának. A vonatban közlekedő mindhárom kocsi mintegy fél évszázada, ha nem hosszabb ideje koptatja a síneket. A középső „posta-Bhv” kapott csak komolyabb javítást – de lassan ennek is tizenöt-húsz éve már. A vontatójárműről (a V43 1119-esről 431 119-esről) már szót sem ejtünk...
(fotó: Halász Péter)
Miközben az ÖBB a már korosodó Schlierenwagenjeitől régen megvált, addig idehaza a Schlierenwagenekkel egyidős személykocsikat, a By(h) és a Bhv sorozatú kocsikat továbbra sem a nosztalgiaflottában, hanem a napi rendszerességgel közlekedő járatokban kell keresni. Elgondolkodtató, hogy sem ezekkel, sem pedig a klasszikus gyorsvonati fülkés kocsikkal nem tud és láthatóan igazán nem is akar mit kezdeni a vasút – a MÁV-START-nál e téren teljes a koncepcióhiány. És akkor csodálkozunk, hogy egyre többen buszoznak vagy autóznak a vasút helyett?
Halász Péter

Halász Péter

19 megjegyzés:

  1. Szerintem gyorsvonati kocsiknak jók lennének, mehetnek 160 km/h-val, illetve van bennük klíma is, bár ez utóbbiban nem vagyok biztos.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nincs bennük klíma. De van lehúzható ablak.

      Törlés
  2. Jó cikk, jó téma, de ez a Labancozás... A kocsik meg hosszú távon gyilkosok lesznek, főleg sötétben, a szemkiégető erős neonvilágítással. De kényelmükkel szerintem semmi gond nincs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A figyelemfelkeltő címadástól nem zárkózunk el. :)

      Törlés
    2. Hát, nekem inkább tízszer labanc, mint egyszer sógor, pedig félsvábként vér szerinti osztrák rokonaim is vannak.... A kocsiknak nagyon örülök a páholyos üléselrendezés miatt. A vezérlőkocsival kapcsolatos BalkánRail mentalitástól azonban kinyílt a bicska nálam. Ha Herkulessel együtt tud működni a ketyere, akkor TRAXX-szal és Taurusszal is, nyilván. Hihetetlen ez a bugaciság a MÁV-tól.

      Törlés
    3. ez nem figyelemfelkeltő, hanem "lájkvadász" cím. de ha erre vagytok büszkék...
      http://hu.wikipedia.org/wiki/Labancok

      Törlés
    4. Nem értünk egyet, de ez legyen a legnagyobb baj.

      Törlés
  3. Ami a szentesi sebesvonatot illeti: a classic By-Bhv együttállás szódával még elmegy, hiszen bár az egyik távolsági, a másik meg helyközi/elővárosi jármű, a festése legalább azonos személyvonati színterv, így nem ütnek el egymástól; ráadásul a sebesvonatok az útjuk nagy részén helyközi forgalmat is ellátnak, ami nem teszi ördögtől valóvá a Bhv kocsit. Ami miatt nálam problémás a kép: a By-Bhv valóban nosztalgiaflottába való (helyettük van H-NOST Schlieren, hehehe), másrészt a MÁV-nak el kellene dönteni, hogy akarnak-e elővárosi festést vagy nem. Ha igen, akkor az elővárosi festésű jármű elővárosi forgalomba való, és pont. Ha viszont nem, akkor nem. Ennyit kellene eldönteni, és még erre sem képesek. Múlt héten a 120-ason egy V43+By+Bo+PostaBhv+Ao vitézkedett. Képzeljük csak el ezt a látványt. Röhej.

    VálaszTörlés
  4. Az 50 db nem túl sok, nem nagyon fogja enyhíteni a kocsihiányt. Posta-bhv-k járnak Szeged felé is a Hibrid-IC-ben. Vagy ez a márkanév mindent elbír, és ez extra? :)

    Ha a MÁV egységesebb flottát akar, talán érdemes lenne a németeknél érdeklődni halberstadi után. Sok új járműbeszerzés volt az elmúlt években, biztosan akad még néhány halbi náluk.

    Az árról lehet tudni valamit?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Halbit nem vennék, mellékvonali motorvonat viszont jöhet.

      A szegedi IC-k esetében könnyen elkaszálhatja a gyenge lábakon álló IC-kategóriát, ha mellé rendes gyorsvonati kocsit közlekedtetnek. Minimum 20 IC+ kocsi kéne hogy továbbra is meglegyen a színvonalbeli különbség.

      Törlés
    2. Nem sok az 50 darab, de a semminél bőven több, például a 100-as vonalon gyk. 7-8 sebesvonati stokkot (legalábbis a törzsszerelvényt, erősítés nélkül) ki lehet vele adni, azaz majdnem a teljes Bp.-Záhony bokorugrós műfajt lefedik. A lomizás sajnos ilyen műfaj, azt és annyit veszel, ami van, annak kell örülni...

      Árról még nem tudunk semmit.

      Törlés
  5. Csomagtartót is dobhatnának az utastérbe! Egyébként teljesen rendben van, akár egy nullával többet is hozhatnának a MÁVhoz, mert hogy ebből a MÁV Y kocsi felújítási programból sem lett túl sok minden.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez a csomagtartó egy izgalmas felvetés, mert ezekben bizony nem túl nagy a kapacitás csomagoknak. Bár nem kevesebb, mint a posta-Bhv, és az is jár ugyebár világjáró mátészalkai mentesítőben például. :)

      Törlés
  6. A By-oknak is ilyen minőségben kellene léteznie, már régen...

    VálaszTörlés
  7. Akárhogyis, szerintem szépek lesznek a klasszikus MÁV kékben! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ismerve a MÁV szinterveinek egységes és következetes mivoltát, ezek bizony rózsaszínek lesznek (a neonzöld is opció).

      Törlés
  8. Mi a helyzet ezzel azóta? Meghiúsult vagy megköttetett az üzlet, esetleg még függőben van a dolog?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyelőre mindenki hallgat a hivatalos csatornákon (és a nemhivatalosakon is)...

      Törlés
  9. Eredményhirdetés a tenderen, ami a cikkben szereplő számokkal ellentétben 49 db személykocsi és 6 db vezérlőkocsi beszerzéséről szól:
    http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:446354-2014:TEXT:HU:HTML&src=0

    A korábbi rémhírekkel ellentétben mégis csak összejön ez :)

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.