2014. 09. 02.

Spórolnak az Ostkreuznál

Hosszú évek óta építkeznek a forgalmas berlini csomópontnál, az Ostkreuznál. A forgalom fenntartása mellett épül át a Ringbahn és a Stadtbahn találkozása, ám most spórolni szeretnének, mert a költségvetés kicsit átlépte a korábban meghatározott kereteket. Az utasok járnak rosszul.


Bár a projekt 411 millió eurós költségvetését eleve igen bőségesen határozták meg, mégis úgy tűnik, hogy ezt-azt el kell hagyni az Ostkreuz átépítése, felújítása, bővítése kapcsán. A források egy részét a berlini szenátus biztosítja és hajthatatlanok, nem adnak több pénzt a projekt számára.
A megszorításokat viszont az utasok is érezni fogják, hiszen ezeken a berendezéseken spórolnak majd. Nem épül meg a regionális vonatok peronjára tervezett perontető, de a lefelé vezető mozgólépcsőket is elhagyják a tervekből. Sőt, a felső regionális peronra, amely a Ringbahn vágányai mellett fogadja majd a Schöneweide és Lichtenberg felől érkező vonatokat, egyáltalán nem telepítenek majd mozgólépcsőket. Az alsó regionális peronon az utasok majd legfeljebb csak kis esőbeállókban vagy a Ringbahn hídja alatt várhatják a vonatukat, ha esik az eső vagy éppen havazik, mert igazi perontetőt – a takarékosság jegyében – nem telepítenek majd.

A DB AG spórolna a mozgólépcsőkkel. A képen a Ringbahn csarnokába vezető déli bejárat
(fotó: Halász Péter)

Mindazonáltal a tervek hivatalos módosítását még nem kezdeményezte senki sem a Szövetségi Vasúti Hatóságnál, az EBA-nál, de mindenesetre elkötelezett a DB AG a változtatások mellett. A vasúttársaság mindenesetre azzal indokolja a tervek megváltoztatását, hogy jóval kevesebb lesz az utasok száma a felső regionális peronon, mint azt korábban számolták, így nem szükséges a mozgólépcsők telepítése. Mindazonáltal nem szabad elfelejteni, hogy várhatóan 2017 decemberétől az Ostkreuz veszi majd a mai karlshorsti megállóhely szerepét is a Stadtbahnon, itt állnak majd meg az RE 1-es, RE 2-es, RE 7-es és RB 14-es vonatok. Fent, a Ringbahn mellett pedig már 2015 végétől járnak majd a vonatok, igaz, egyelőre csak az Eberswalde felől érkező járatok, amelyek a BER megnyitása után a reptérig lesznek meghosszabbítva.
A DB AG azt is hozzátette: ha az EBA nem hagyja jóvá a tervek módosítását, akkor megépítik a perontetőket és a mozgólépcsőket, de hogy miből, azt még nem tudják.

2010 és 2012 között a Ringbahn voantai álltak meg a felső regionális peronon. 2015 decemberéig azonban csend honol majd a peronon, ekkor jönnek majd az eberswaldei vonatok. Viszont mozgólépcsőt ide nem szeretne a DB AG
(fotó: Magyarics Zoltán)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.