2014. 10. 08.

Utcai metró Bécsben

Az idén 25 éves bécsi U6-os metróvonalról mindenki tudja, hogy járművei elvileg alkalmasak a városi pályákon való közlekedésre is. Azonban a kocsik szélessége miatt ez nem mindennapos esemény, ám időről időre szükség van rá, hogy akár a Ringen is felbukkanjon egy, az U6-oson szolgáló jármű.


Az U6-os metró, illetve elődje, a G és a GD jelzésű Stadtbahn-vonalak esetében nem újdonság, hogy a járművek a könnyűmetró mellett alkalmasak a közúti vasúti forgalomra is, legalábbis elvileg. a járműveken megtalálható minden olyan jelzőeszköz, ami a közúti forgalomhoz szükséges: index, féklámpa és még sorolhatnánk. Ennek ellenére mégsem merészkednek ki a járművek a közúti vasúti vágányokra manapság: a most üzemben lévő T és T1 sorozatú motorkocsik szélessége – 2650 mm – nem teszi lehetővé a biztonságos közlekedést a bécsi villamoshálózaton, ahol a járművek jellemzően 2200 milliméter széles kocsiszekrénnyel épültek és ennek megfelelően alakították ki a városi vasúti pályákat is.
Azonban időről időre mégis szükség van arra, hogy mégis kimozduljanak a kocsik a saját birodalmukból: vannak olyan munkák, amiket a Rößlergasse vagy a Michelbeuern kocsiszínben nem tudnak elvégezni, hanem csak a Wiener Linien központi főműhelyében, Simmeringben, a köztemető szomszédságában. Ide viszont a legegyszerűbben a városi villamoshálózaton át lehet eljutni. Erre általában az éjszakai üzemszünetben, fokozott felügyelet alatt kerül sor.
Ráadásul most nem csak a javításra váró vagy onnan visszatérő kocsik járják a várost, hanem az éppen futó járműbeszerzés miatt a vadonatúj T1-es sorozatú járművek is a villamosvágányokon át érkeznek meg Michelbeuernbe, miután az üzembe helyezési próbák megtörténtek a simmeringi főműhelyben.

A Wiener Linien az U6-os metró 25. születésnapja és a most szállításra kerülő T1-es sorozatú kocsik – egyelőre – utolsó darabjábak, a 2744-es számú kocsi szállításának alkalmából látványos képeket tett közzé az egyik éjszakai járműszállításról. A kép a simmeringi főműhelyben készült a menetkész szerelvényről

A szokatlan menet a Schwarzenbergplatzon tartott rövid pihenőt

A 2744-es számú T1-es motorkocsit a 6802-es pályaszámú, UHT sorozatú segélykocsi húzza, míg a menetet hátulról a 6801-es UHT biztosítja. A két járművet 1997-ben vásárolt a Wiener Linien azért, hogy az U6-os metró vonalán vagy akár a villamoshálózaton segítse a járművek közlekedését vagy éppen a pályafenntartási munkákat. A kocsikat az egykori Jenbacher Werke, akkor már Integral Verkehrstechnik AG építette, a villamosberendezésüket pedig az ELIN EBG Traction GmbH szállította.

Fotómegállás az Oper épülete előtt

Ugyanez történt a Börse épülete előtt is

Érkezik az – egyelőre – utolsó T1-es motorkocsi az U6-os michelbeuerni kocsiszínjébe

Társai mellett várja az első szolgálatot a 2744-es számú motorkocsi
(fotók: Thomas Jantzen / Wiener Linien)

Stadtbahnról villamosra és vissza

Az egykori Stadtbahn és a város villamosvasút közötti kapcsolat Bécsben korábban természetes volt. Nem véletlen, hogy az E6-os motor- és c6-os pótkocsikat is úgy terveztette meg annak idején a Wiener Linien, hogy adott esetben önállóan és a lehető legkevesebb korlátozással közlekedhessenek a városi villamoshálózaton. Ennek lehetősége egészen 1993-ig megvolt, amikor az T sorozatú motorkocsik forgalomba állítása miatt keskenyebbek lettek a peronok és lépcsőpótlékot kaptak a régi szerelvények.
De korábban, még a két világháború között létezett egy olyan viszonylat, amely üzemszerűen közlekedett a Stadtbahn és a városi villamos vágányain: a 18G jelzésű járat Heiligenstadtból indult és előbb a G jelzésű vonalon jutott el a Westbahnhofig, majd a Gumpendorfer Straße állomás előtti összekötő vágányon át jutott el a 18-as villamos vonalára, ahol egészen a 2012-ben felszámolt Ostbahnhofig járt. A viszonylatot a Stadtbahn kocsijaival üzemeltették. A 18G jelzésű viszonylat 1925. október 25-én indult el először és 1945. február 19-én szüntették meg. Az egykori rámpák nyomai ma is megvannak, most a pályafenntartási szakszolgálat teherautókkal érheti ezeken keresztül a Gumpendorfer Straße állomást.
A 18G viszonylaton közlekedő szerelvény érkezik a villamosvasúti vágányokra a Gumpendorfer Straßénál valamikor 1929 vagy 1930 során
(Carl Holzinger archívumából / via Stadtverkehr Austria Wiki)
A 18G viszonylat 65-ös számú vonata 1939-ben a Ghegaplatzon. A vonat a 2737-es pályaszámú, N sorozatú motorkocsiból és az n1 sorozatba tartozó 5701-es és 5727-es pótkocsikból áll. A háttérben a Südbahnhof régi felvételi épülete látszik
(Archiv Cipek / via Stadtverkehr Austria Wiki)
De nem csak itt jártak a villamoshálózaton a Stadtbahn-kocsik: Bécs déli részén, a 60-as vonalcsoport egyes viszonylatait is a Stadtbahnnak szánt N sorozatú motor és n, majd n1-es sorozatú pótkocsikkal szolgálták ki. Igaz, a járművek tengelyeit a villamosvasúti kerékprofilnak megfelelőre cserélték hamar, így nem volt lehetőségük ezeknek a járműveknek a korlátlan átjárásra a két hálózat között. Ezek a kocsik az 1970-as években tűntek el a forgalomból az újabb villamoskocsik szállításának köszönhetően.
A 60-as vonalon közlekedő N(60) sorozatú motor- és n1(60) sorozatú pótkocsikból álló vonat 1953 táján Speising városrészben, a Speisingerstraße és a Fehlingergasse sarkán
(forrás: Wiener Linien archívum)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.