2014. 10. 31.

Lengyel FLIRT

A lengyel PKP InterCity a Stadler Railtól rendelt húsz új távolsági motorvonatot. A nyolc részes FLIRT 3-as szerelvényekre vonatkozó megrendelést a Newaggal közös konzorciumként nyerte el a svájci székhelyű járműgyártó.


Összesen húsz távolsági forgalmú motorvonatot rendelt még 2013-ban az állami személyszállító vasúttársaság, a PKP InterCity a Stadler Railtől – ám a szállításra vonatkozó szerződést csak nemrégiben írták alá. A nyolcrészes FLIRT 3-as motorvonatokat a svájci cég a lengyel Newaggal közösen gyártja majd. Bár a Stadler 2007 óta már jelen van Lengyelországban a siedlcei üzemével, mégis komoly mérföldkő a mostani rendelés. Nem mellesleg a vonatok gyártása ebben az üzemben zajlik majd, egyes alkatrészek azonban Svájcból érkeznek majd a járművekhez.
Az új vonatok beszerzésére a PKP InterCity mintegy 350 millió svájci franknak megfelelő összeget fordít és az első vonatok 2015 végén már forgalomba is állnak majd.

A lengyel FLIRT 3-as látványterve
(grafika: Stadler Rail)

A meglehetősen igényes kialakítású belső térrel rendelkező vonatok kifejezetten a távolsági forgalom igényeinek megfelelően készülnek majd, a kényelmes, 2+1-es elrendezésű ülésekkel ellátott utastérben az utazási komfortot a bisztrórész is emeli majd. A nyolc járműegységben összesen hat mellékhelyiséget is kialakítanak, így a motorvonatokkal kapcsolatos fenntartások – a mosdók számának csekély mivolta – sem jelenthet gondot.
A magaspadlós kialakítású szerelvényekben összesen 60 elsőosztályú és 294 másodosztályú ülés lesz. Az egyes motorvonatok hossza is impozáns: a két ütköző-vonókészülék között 152,9 méter hosszúak a járművek. A 3 kV-os egyenáramról működő vonatok engedélyezett legnagyobb sebessége 160 km/h és az ETCS Level 2 járműoldali egységeivel szerelik fel a járműveket.

A PKP InterCity számára épülő FLIRT-szerelvény jellegrajza
(grafika: Stadler Rail)

Amint azt említettük, a vonatokat a Stadler Rail a lengyel Newaggal közösen gyártja majd. A munkamegosztás szerint a svájciak építik majd a két végkocsit és szállítja teljes hajtást, valamint a futó forgóvázakat is a svájciak hozzák a szintén a Stadler-féle alumínium kocsitestek alá. A Newag a belső tér kialakításában vállal szerepet és a középkocsik végszerelése is az ő feladatuk lesz. A vonatok darabjait és a teljes készre szerelést a Stadler Rail végzi majd a siedlcei üzemben.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.