2014. 12. 23.

Készül az első svájci Twindexx

Már majdnem készen van, kívülről szinte a végleges a megjelenése az SBB első új, emeletes motorvonatának. A Bombardiertől rendelt Twindexx Express szerelvények azonban már most késnek – három évet.


Eddig még csak látványterveken és különféle grafikákon láthattuk az SBB új emeletes motorvonatát, ám most az első szerelvény kezd lassan formát ölteni, így a gyártó Bombardier és a megrendelő időszerűnek látta megmutatni az új vonatot.

Kívülről már majdnem kész az új svájci motorvonat. És igen, a háttérben az ott egy DB-s ICx-motorvonat készülő vezetőállásos kocsija!

A korábbi látványtervektől némileg eltér a vonat végleges fényezése, az orra a szürke helyett fekete lett. Ám egyelőre még csak a külsőről beszélhetünk: a járművön felül a különféle próbákhoz még csak ballasztok vannak bent, belső berendezésnek nincs nyoma. A tervek szerint az első szerelvény 2016-tól szállít majd utasokat. Igaz, eredetileg már 2013 végén forgalomba kellett volna állnia az első vonatnak, ám a mozgáskorlátozottak eredményes tiltakozásának köszönhetően át kellett tervezni a járműveket, hogy valóban megfeleljenek az akadálymentesítés által támasztott követelményeknek – bakikra az egy beszerzendő járműről első alkalommal elkészített makettnek köszönhetően derült fény. A késedelem miatt a Bombardier az 59 vonatból három vonatot díjmentesen ad át az SBB-nek – ez a szerződés szerinti kötbér.

A belső tér még nincs készen, a mérésekhez ballasztokkal rakták meg az első járművek utasterét

A motorvonatok vezetőállásos kocsijait és az étkezőkocsikat a tervek szerint a Bombardier a görlitzi üzemben építi, a betétkocsik pedig a svájci Villeneuve városában lévő üzemben készülnek – a svájci üzem foglalkoztatása része volt az összesen 1,9 milliárd frankos üzletnek.

Az SBB-nek szállítandó 59 motorvonatból három a kötbér lesz majd a hároméves késedelem miatt
(fotók: SBB)

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.