2015. 03. 19.

Csengőhang a villamosra

Meglepő dolog talán, de van, amiben előbbre vagyunk, mint a bajorok: Magyarországon immáron tíz éve közlekednek a Combino-villamosok és tíz éve hallhatjuk a „digitális pályacsengőt” a villamosok felől. A bajorok pedig most csodálkoznak rá, hogy a Siemens Avenio bizony nem hagyományos pályacsengővel rendelkezik.



Igazán meglepő, hogy a bajor Süddeutsche Zeitung újságírója rácsodálkozik a Siemens Avenio, a legfiatalabb müncheni villamostípus egyik „újdonságára”, a digitális pályacsengőre. A dolog lényege, hogy nem egy fizikailag megfogható csengő van a villamos alatt, hanem annak a hangját egy számítógép egy hangszórón keresztül juttatja el a szabadba, ha szükség van a jelzésre.
Mindazonáltal igazuk van a bajoroknak, a digitális megoldás meglehetősen „telefoncsengőhang-szerű” és mindenképpen steril, mesterséges végeredményt mutat. Ráadásul fix hosszúságú hangfájlról van szó, így ha valamilyen oknál fogva hosszabban kell jelzést adni, az nem egy hosszú csengőszó, hanem sok rövid hang lejátszása egymás után, némi szünettel két lejátszás között.
Megjegyzendő, hogy az MVG villamosainak többi típusán hagyományos csengő kapott helyet, amelyet vagy elektromos motor vagy sűrített levegő szólaltat meg, így mindenképpen újdonság a digitális hang a bajorok számára. Nem mellesleg a hagyományokat komolyan tisztelő müncheniek azt mondják, hogy bár modern, mindazonáltal pont a hagyományos hangokat hiányolják a járművekből. Ráadásul a steril hang közel sem olyan figyelemfelkeltő, mint amilyen a régi megoldás volt. Felvetik egyébként azt is, amire Berlinben időközben rájöttek: akár veszélyes is lehet ez a telefon-jellegű hangzás, és éppen ezért a szövetségi fővárosban a Bombardier Flexity-villamosok hasonló jelzőeszközét lecserélik a hagyományos, elektromos hajtású, mechanikus zajkeltő eszközökre.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.