2015. 04. 25.

EB, de nem foci

A 2015-ös Villamosvezetői Európabajnokságot április 24-én rendezték meg Bécsben, ahol ezt a programot összekötötték a Wiener Linien nyíltnapjával, azaz a Tramwaytaggal.



Izgalmas programnak ígérkezett a szombati European Tramdriver Championship, vagy a villamosvezetők európabajnoksága, sőt, még csodálatos napos, meleg időt is jósoltak, minden adott volt egy remek naphoz a bécsi főműhelyben, a Hauptwerkstättében.
A bécsi Tramwaytagnak nagy hagyománya van, évről-évre megrendezik, mindig más-más villamos-kocsiszínt választva helyszínül. Az idei azonban kicsit eltér a hagyományoktól, ugyanis a szokásos őszi időpont helyett április végén rendezték meg. Az ok egyszerű, ugyanis idén, immáron negyedik alkalommal rendezték meg a Villamosvezetői EB-t, ezúttal Bécsben, így adta magát, hogy egyszerre legyen a kettő. A helyszín is kicsit eltért a szokásostól, ugyanis a tavalyi után idén másodszor került így a Tramwaytag a bécsi villamos- és metróközlekedés főműhelyébe, a Hauptwerkstättébe.

A látogatható busz vezetőfülkéje a legifjabbaknak komoly élményt nyújtott

A programnak a főműhely remek otthont adott, nagy előterére a Wiener Linien a Remiséből áthozott nosztalgia villamosokat és buszokat állított ki, illetve egy TW400-as a Wiener Lokalbahntól is jelen volt, továbbá a metróközlekedés két meghatározó eleme, egy T1-es és egy U11 szerelvény is ki volt ide állítva. Az itt található járművek nagy része belülről is megtekinthető volt, sőt a vezetőállásokba is be lehetett ülni, a gyerekek legnagyobb örömére.

A jellegzetesen bécsi „Silberpfeil”...

...és az U6-os vonalon közlekedő T1-esek is megszokott vendégek a főműhelyben, hiszen itt végzik nagyobb javításukat. Ezúttal azonban kiállítási tárgyként szerepeltek

A csarnok azonban egy kisebb csalódást hozott, ugyanis a műhely része teljesen el volt paravánozva, belátni is alig lehetett, csak vezetéssel volt lehetpség bepillantani a kulisszák mögé. A csarnok egy központi részén tulajdonképpen egy hatalmas zsibvásárt rendeztek be, az összes kisseb-nagyobb cég képviseletével, aminek bármi köze is van a bécsi közlekedéshez. Itt árulta portékáját természetesen a Wiener Linien, a WLB, a VOR, illetve a nosztaligiaüzemeket fenntartó társaságok, és az osztrák közösségi közlekedéssel bármilyen módon foglalkozó vállalatok is.

A Wiener Linien minden lehetőségre felkészített Unimogja egy c3-as pótkocsival mutatta meg képességeit

A vonalműszak bemutatója egy E2-es segítségével, avagy hogyan teszik helyre a kisiklott villamost?

A régi idők buszait egy Sauer 5G 2FU képviselte a bemutatón

A frissen csuklósított 13A vonal egykori járművei is ott voltak a sorban: az MAN-alapokon nyugvó emeletest, a DDH 200/43/16 típus képviselte, amelyek 1991-ig rótták a belvárosi utakat

A rendezvényről hagyományosan a Wiener Lokalbahnen sem hiányozhatott

A csarnokból a hátsó udvarra érve lehetett megtekinteni az EB különböző állomásait, ahol az éppen ott versenyző csapatok munkáját vizslathatta a közönség. A versenyen összesen 23 csapat vett részt a legkülönbözőbb európai nagyvárosokból. Mindegyik csapat két, előzetesen kiválasztott villamosvezetőből állt, akiknek különböző ügyességi és gyorsasági feladatokat kellett teljesíteni. Az egyik helyszínen egy ULF A1-es kocsival kellett egy megadott helyről felgyorsítva a villamos végét a lehető legpontosabban a megfelelő pont felett megállítani, majd egy bábut kb 20 méterrel előrébb úgy elhelyezni, hogy amellett a villamos még elférjen, de minél közelebb legyen, aztán visszafele szintén egyszer minél pontosabban megállni, de már a villamos eleje számított, aztán áthaladni a célvonalon. Az itt felsorolt feladatokra mind pontszámokat kaptak, ám az idő is számított, így nem lehetett sokat habozni. A következő feladat egy igazán látványos eleme volt a megmérettetésnek, jelesül a villamos-bowling, ahol egy hatalmas labdát kellett a megfelelő erővel meglökni, hogy a felállított négy bábúból minél több eldőljön, ám egy vonalon nem szabadott áthaladni a villamossal. Itt születtek igazán látványos, vészfékezéssel megoldott lökések, illetve a manchesteri csapat az említett vonalat olyan mértékben átlépte, hogy még a bábukat is a villamossal lökte fel, komoly pontlevonásért cserébe. Aztán egy kevésbé villamoshoz kötődő feladat volt, amikor egy hajtánnyal, amire egy bicikli volt szerelve, a lehető leggyorsabban kellett felgyorsulni és áthaladni a célvonalon.

A feladat a pontos megállás

A gyorsfékező villamossal ellökött labdának tarolnia kellett. Ez a Tram-Bowling

A villamosvezetőknek tekerni is kellett

A villamos nem játék, de a feladatok játékosak és komolyak voltak, a villamosvezetőknek komoly felkészültségről kellett tanúbizonyságot tenni

Az első helyet a Rotterdamból érkezett csapat szerezte meg, dobogós lett még a második hellyel a rendező város csapata, a bécsiek, illetve a harmadik helyen a cseh Ostrava városának csapata. A magyar csapatot Palóczi Julianna és Charé Ferenc alkotta, akik a versenyben a 12. helyet érték el. A verseny után azt mondták, hogy a legnehezebb a szerelvény végének megfelelő pozícionálása volt, melyhez nagyon hiányzott a szerelvények pontos ismerete. (A csapatoknak egyébként egy nappal a verseny előtt volt először és utoljára lehetőségük megismerni a járművet, amivel másnap már meg is mérettették magukat.) A legszórakoztatóbbnak természetesen a bowlingot találták, ami igazi szórakozás egy villamosvezetének, ez érthető. A csapat még elmondta, hogy nagyon jó volt egy ilyen nemzetközi mezőnyben részt venni, az indulási sorrend kisorsolásánál volt alkalmuk a többi város versenyzőivel is beszélgetni, ismereteket cserélni. A rendezvényt összességében nagyon jó hangulatúnak találták, mindketten méltatták a Wiener Linien szerevezőinek munkáját, különösen, mivel saját tolmácsot is kaptak, aki segített nekik a nyelvi problémák elhárításában.

A harmadik helyet Ostrava csapata nyerte meg

A második helyen a házigazdák végeztek

Európa legjobbjai idén a rotterdami villamosvezetők lettek

A tizenkettedik helyen végzett magyar csapat, Palóczi Julianna és Charé Ferenc

A versenyen 23 csapat indult

A nyílt nap további érdekessége volt, hogy a helyszínre a város különböző pontjairól egész nap jártak a nosztalgia villamosok és buszok, a könnyebb megközelíthetőség és a nosztalgiázás érdekében. A villamosos felhozatal nagyjából a megszokott volt, több M-Wagen forgott a Hauptwerkstätte és a belváros között, azonban jelen volt például a Wiener Lokalbahn nagyöregje is, igazi kurzum volt egy ilyen járgány a belváros villamosvágányain. A buszos fronton a megszokott postbusos Steyr és a Wiener Linien flottaszínét viselő öreg Gräf&Stift mellett jelen volt a LU200-as sorozat egy képviselője, és a nemrég még közforgalomban lévő alacsonypadlós nosztalgia NL205-ös is.

Az egyik ráhordójárat, a VEF T1-es motor- és m3-as pótkocsijából álló szerelvény a Hauptbahnof Ost végállomásnál

Az M-Wagen sem hiányozhatott a ráhordójáratokról – itt éppen két k6-os pótkocsival

Színtiszta M+m szerelvény

Az Euróviziós Dalfesztivált reklámozó villamos amolyan VIP-járat volt: a kiállított kocsi a versenyzőket vitte vissza délután a szállodájukba

A buszos ráhordó járatokon a népszerű LU 200-as is szerepelt

Állandó szereplő az ÖOM Gräf&Stift busza is, amely meglehetősen anakronisztikusan fest az egyébként teljesen korhű ráncajtóival

A Volvo-licszensz alaján épített G&S NL205-ös gázbuszok is már a nosztalgiaflottát gyarapítják Bécsben

A WLB nosztalgiakocsija is részt vett a város és a főműhely közötti ráhordó járatok forgalmában

Egy L sorozatú motorkocsi egy c4-es pótkocsival

Az A sorozatú KSW-motorkocsi is szerepelt a ráhordó járatokon
(fotók: Berky Dénes)

A program az ünnepélyes eredményhirdetéssel zárult, ahol a dobogósok megkapták a kupáikat, illetve kisebb beszédet mondott a Wiener Linien vezérigazgatója is, majd szimbolikusan átadta a stafétabotot a berlini társának, ugyanis jövőre a Villamosvezetői EB-t a német fővárosban rendezik majd.

Berky Dénes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.