2015. 05. 11.

Bázelben nem kell az ingyen-wifi

Nem tartja sikeresnek az eddigi próbálkozásokat a nyilvános internet-hozzáféréssel a bázeli közlekedési cég. A Basler Verkehrs-Betriebe, a BVB úgy döntött: nem forszírozza tovább a projektet, mert túl sokba kerül és nincs annyi haszna, mint remélték.



Három évvel ezelőtt indította be a „Public/WLAN” néven futó projektet a BVB. A városban három-három buszon és villamoson kínáltak ingyenes vezeték nélküli internet-hozzáférést. Ám az eddigi tapasztalatok úgy mutatják, hogy nem éri meg a rendszert fenntartani. A BVB a partnercégekkel és a kanton kormányzatával közösen arra jutott, hogy – a költség-haszon elemzéseket figyelembe véve – nem fejlesztik tovább a erndszert.
A számítások szerint a publikus wifi működtetésére éves szinten – a teljes járműpark esetében – mintegy 100 ezer eurót kellene fordítani. Ezt a bevételt viszont nem termelné meg a rendszer a hirdetésekkel sem. Ráadásul a mérések szerint kevesen használták a rendszert, mert egyre jobban fejlődik a mobiltelefónia és a legtöbbeknek már nem jelentenek gondot a roaming-költségek is: Magyarországgal ellentétben a Bázelhez közeli Németország mobilszolgáltatói általában az EU-val egységesen kezelik a svájci roamingot is.

A bázeli tömegközlekedés utasai nem nagyon használják a wifit. Macerás a regisztráció és 4-5 megállóért nem éri meg használni
(a képek forrása: Wikipedia)

Ráadásul a rendszer használatának vonzerejét csökkenti, hogy a wifi használatához ingyenes regisztráció szükséges, amit viszont az utasok az átlagosan 4-5 megállónyi utazáshoz inkább nem végeznek el, használják a saját mobilinteret-előfizetésüket.
A BVB döntése meglehetősen szokatlan, mert az európai trendek is a publikus wifi elterjedéséről szólnak. Ám komoly igazsága van a szolgáltatónak: sokba kerül és nem hoz annyit a közlekedési cégnek, amennyiért megérné a rendszert fenntartani. Ráadásul az utasoknak sem biztos, hogy jó a rendszer: általában egy sima mobilnet-előfizetést oszt meg a közlekedési társaság, a rendelkezésre álló sávszélesség pedig a csatlakozó eszközök számától függően csökken – míg a saját mobilinternet esetében elvileg a rendelkezésre álló teljes sávszélességgel gazdálkodnak az eszközeink, így a publikus wifik meglehetősen kétes értékűek.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.