2015. 05. 20.

Szlovákiai piacnyitás

A szlovákok jó ideje piaci alapon üzemeltetik a Pozsony és Kassa közötti InterCity járatokat és most egy újabb lépést tettek a vasúti személyszállítási piac megnyitása felé. Megjelent az első tenderfelhívás a Pozsony és Besztercebánya közötti gyorsvonatok közlekedtetésére.


A 230 kilométer hosszú Pozsony–Vágsellye–Léva–Zólyom–Besztercebánya vasúti kapcsolat üzemeltetésére írt ki pályázatot a szlovák Közlekedési Minisztérium. A szaktárca operátorokat keres az államilag támogatott közszolgáltatás keretében közlekedő gyorsvonati kapcsolat üzemeltetésére.
A szlovák kormány által kiválasztott „kísérleti vonal” évente mintegy 1,3 milliós utasszámot mutat fel. A megrendelendő szolgáltatás kapcsán még nem tisztáztak minden részletet, de az biztos, hogy a jelenlegi szolgáltatási szintet fenn akarják tartani, azaz a két város közötti kapcsolatot legalább napi öt pár gyorsvonat tartja fenn, további öt pár vonat pedig Pozsony és Zólyom között biztosít utazási lehetőséget.

Az állami ZSSK-t is fejlesztésre sarkallhatja a nyitott piac. A Pozsony és Kassa közötti „alsó” – Zólyom és Fülek érintésével közlekedő – gyorsvonat 2006 őszén még így festett Füleken. Ma már aligha találnánk például régi, műbőrös kocsit ezekben a vonatokban

A hírek szerint a pályázat az állami személyszállító vasutat, a ZSSK-t erősen érdekli, de indulási szándékát jelezte a cseh vasút, a ČD; a Szlovákiában már most is jelenlévő operátor, a RegioJet; a szintén magántulajdonú és csehországi tapasztalatokkal bíró Leo Express és a DB Arriva is.

A RegioJet már most is jelen van Szlovákiában, közszolgáltatást teljesít Pozsony és Komárom között és saját kockázatára távolsági járatokat indított Pozsony és Kassa között. A képen a csallóközi vasúton közlekedő Talent pihen a komárnoi állomáson 2012 nyarán
(fotók: Halász Péter)

A szlovákiai IC-k mellett – amelyeket a ZSSK saját kockázatára üzemeltet – magánvasúti szereplő végzi a közszolgáltatást 2012 márciusa óta Pozsony és Komárom között, a csallóközi vasúton. Itt a Pozsony és Kassa közötti gyorsvonatokat is üzemeltető RegioJet az operátor, használt Talent-dízelmotorkocsikkal váltotta le korábbi mozdonyos és Studenka-motorkocsis vonatokat.

A tender kapcsán nem kerülhető el az összehasonlítás a régiós, vagy egyéb európai piacokkal. A szlovák megrendelői szervezet ezúttal a távolsági forgalomban is kipróbálja azt a modellt, melyet regionális szegmensben már alkalmaz. Az ügy érdekessége, hogy a távolsági viszonylatok hasonló tendereztetése nem jellemző a környéken, legközelebbi példa talán Bajorország, ahol a München–Lindau vonal távolsági járatait, az Alex-vonatokat adták hasonló módon magán üzemeltetőnek. Nagy kérdés, hogy mennyire fog működni ez a rendszer északi szomszédunknál, és vajon hogyan lép tovább a szlovák megrendelő. Ez az út mindenképpen jobbnak tűnik, mint a román „laissez-faire” szabadpiac, ahol a jól menő viszonylatokon néhány perccel az állami cég előtti menetrendi fekvésbe nyomulnak be a magánszolgáltatók. Kérdés viszont, hogy a régió hagyományosan erős államvasúti lobbijaival bíró országaiban meg tud-e gyökerezni majd egy hasonló megoldás. Vagy ha egyáltalán felmerül, lesz-e értelmes szolgáltatás kialakítását lehetővé tevő pályahálózat (itt kifejezetten Lengyelország merül fel).
Magyarország viszont nagyon messze van még a piacnyitástól. Arról meg szinte álmodni sem érdemes, hogy valaha közszolgáltatási tendert írnának ki és akár magán operátor jelenhetne meg mondjuk Budapest és Szolnok között az elővárosi forgalomban. És ezen a helyzeten aligha változtatnak az évtized végéig, ameddig a MÁV-START közszolgáltatási szerződése – sajnos – garantálja az állami vasúttársaság monopolhelyzetét és a versenyhelyzet kialakításában sem segít, ami pedig bizonnyal jót tenne a magyar vasúti közlekedésnek, bár nyilván számos más lehetőség sem teljesült még. Csak egy ezek közül: a valóban független pályavasút...
Halász Péter, Magyarics Zoltán

Halász Péter

5 megjegyzés:

  1. Na igen, a szlovák IC is egy sikertörténet: 2000 forintos pótjegy, a szokásoshoz képest dupla árú étkezőkocsi, nulla utas, egyre ritkuló járatok.
    A besztercebányai gyorsokat pedig nemrég kezdték átalakítani inkább Pozsony-Zólyom-Kassa gyorsokká, Besztercebányát pedig a Zólyom-Zsolna(-Prága) gyorsok szolgálták ki. Ez hálózatilag sokkal hasznosabb volt. Most majd Zólyom elveszíti a kapcsolatát Zsolnával és Ostravával, Losonc és környéke pedig Pozsonnyal. Érzem a sikert.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A szlovák IC nem közszolgáltatás, az egy piaci alapú vonat, azt csinál az operátor, kb. amit akar. Míg most közszolgáltatásra írtak ki tendert.

      Törlés
    2. Ott a regiojet, Pozsony és Kassa között olcsón, és aránylag gyorsan is. Más relációkban a hatalmas Szlovákián belül meg nem érdemes IC-vel menni.

      Törlés
  2. Nem lehetne, hogy közös jegy legyen, és a háttérben elszámolnak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A közszolgáltatást nyilván együtt fogják elszámolni. A piaci alapú, nem közszolgáltatási történet más történet. :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.