2015. 07. 08.

Vonatjegyet 2016-ra? Ausztriában igen!

Van az úgy néha, hogy akkor sem lehet megúszni bezzegezés nélkül, ha nagyon akarjuk. Ilyen kényszerhelyzetbe hoz minket az Osztrák Szövetségi Vasút, az ÖBB minapi sajtóközleménye is. A hazai szemmel szinte értelmezhetetlen hír az, hogy az ÖBB elérhetővé tette a 2015/2016-os menetrend adatait, sőt, már jegyet is vásárolhatunk az új menetrendben közlekedő járatokra. További sokkoló részletek a kattintás után!



Törzsolvasóink már talán unják is, hogy minden évben szóvá tesszük: a hazai menetrendszerkesztési gyakorlat az utolsó pillanatig történő titkolózáson alapul, nem is beszélve a vágányzári módosítások kommunikációjáról – ez utóbbi témát tavaly ősszel jártuk körbe. Hiányolunk némi utasközpontúságot, melynek jegyében a megrendelő (NFM/KTI) és a szolgáltató MÁV-START puszta jóindulatból az adófizetők irányába mondjuk szeptemberben véglegesíti a menetrendet, és az október-november fordulója nem a járatok kihúzogatásával telik. Az álmunk? Hivatalos Menetrend kiadása mondjuk október közepén, november első napjaiban pedig élesben elérhető jegyváltás. Ehhez képest tavaly november második hetében még aláírásra várt az alig egy hónap múlva életbe lépő menetrend.
A szomszédban az ÖBB ehhez képest olyat húzott e hét keddjén, ami legvérmesebb álmainkat is felülmúlja: az osztrák vasúttársaság a vasútüzemhez való látványos hozzá nem értését demonstrálva július 6-án adott ki közleményt arról, hogy elérhető a 2015/2016-os menetrend, és jegyet is lehet már vásárolni a járatokra, igaz, a menetrend nagyon kis mértékben még változhat néhány részletében. A korábbi években ugyanezt október közepén tették lehetővé, idén viszont öt hónapra tolták ki az előzetes menetrend közlését és az elővételi lehetőség megynitását. Indoklásukban kifejtik – most kapaszkodjanak – hogy mindennek a célja az, hogy az utazóközönség jobban tudja tervezni a menetrendváltás környékére eső karácsonyi-újévi időszak szabadságolásait és utazásait. Elég hajmeresztően utasközpontú érv, nem igaz? Pedig biztosan az osztrák megrendelői szervezetnek is lenne oka mondjuk októberig várni az érdemi döntésekkel. Akik keresik a lyukat a kapitalista sajtban, azoknak az apróbetűs rész némi vigaszt hoz: kisebb változások még lehetnek, illetve egyes regionális forgalomban közlekedő vonatok menetrendje még nem nyilvános a folyamatban lévő egyeztetések miatt. Irigyeljük együtt a problémát!

A hírben az a legszebb, hogy igaz is. A jövő évi menetrendből az is kiderül, hogy az előzetes várakozásoknak megfelelően fél órával eltolják a Railjet-ütemet a győri vonalon, így a Keleti pályaudvarról óra:10 helyett óra:40-kor indulnak majd a Bécsbe tartó vonatok. Ez igaz a kelet-európai forgalom állócsillagára, a Dacia EuroNight-ra is, de fél órával későbbi menetrendi fekvésbe költözik a budapesti fejpályaudvarokat elkerülő Hortobágy és Avala EC is. Apropó, Hortobágy: az ÖBB már azt is az orrunkra köti, hogy decembertől Debrecen helyett Nyíregyházáról indul majd ez a hiánypótló „átlós” járat, és ellenirányban is fél órával korábban, 16:42-kor indul majd a bécsi főpályaudvarról. Ami pedig a jegyváltást illeti – nos, ha cukrászdát nem is feltétlenül nyithatunk Bécsben, Salzburgba már vehetünk jegyet mondjuk egy adventi vásározásra.

A Hortobágy EC jobban teljesít, legalábbis decembertől: az idei szezonban újonnan beindított járat már Nyíregyházát is eléri majd. A fél órával korábbi menetrendi fekvés vonzóbbá teheti a menetrendet, valamint a szerelvény végállomási kiszolgálása is jobban megoldható a szabolcsi megyeszékhelyen. Nem árt tudni, hogy a vonatra kezdenek rátalálni, illetve rászokni az utasok is, így remélhetőleg hosszabb távon is velünk marad a vonat

A Dacia menetrendje Budapesttől keletre még most kecmereg ki a fekete lyukból, de így legalább tudjuk, hogy a román vasút még a MÁV-hoz képest sem sieti el az igazság minden részletének kibontását

A reggeli Budapest-Bécs kínálat - látható, hogy fél órával későbbi fekvésben közlekednek majd a győri vonal nemzetközi járatai

Ez már tényleg meredek: december 18-ra már árulja a jegyet az ÖBB, erre a vonatra éppen belföldi SparSchiene formájában is. Már-már sportszerűtlen az összehasonlítás, de a Nyugati pályaudvar két hetes bezárása alatt a 100-as vonal számos IC-vonatára még az indulást megelőző napon sem lehetett interneten jegyet venni, banális okok miatt

Bécs–Innsbruck, mondjuk jövő év január elsején? Nem probléma, tessék a kasszához fáradni!

Levezetésképpen pedig zenei szerkesztőnk témába vágó ajánlataként a szépemlékű Queen együttes „A Kind of Magic” (azaz szabad fordításban „Valami Varázslat”) című örökzöldjét hoztuk, és küldenénk a hazai menetrend körül bábáskodó szakembereknek, valamint mindenkinek, aki szereti!




Magyarics Zoltán

7 megjegyzés:

  1. Nem lehetett a 100-asra megelőző napon jegyet venni? Ez tényleg szégyen. Bár az is fura volt, hogy nem volt legalább valami vonaljegy árú átszállójegy a Nyugatihoz a BKK részirűl. : )

    Amúgy a vasúton a járatot vonatnak hívjuk, nem?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha a MÁV-csoport kérte volna, lett volna normális jegyelfogadás. Nem kérték a BKK-tól. És mivel ez fizetéssel jár, nyilván a BKK sem fog jófejkedni a saját kasszája terhére.

      Amúgy a járat is egészen jó, értelmezhető a vasúton is.

      Törlés
    2. Nyilván értelmezhető, csak kb. úgy hangzik, mint a „mikor indul a kisvasút?” : )

      A jegyelfogadáshoz gratulálok az illetékeseknek. Ezek sosem utaznak civilizált helyen? : )

      Törlés
    3. Az eredeti felvetésre válaszolva: a 100-ason a Nyugatis vágányzár következtében nem lehetett neten jegyet venni egy csomó (ha nem az összes) záhonyi IC-re, Budapesten túlra utazás esetén. A dili tárgya az volt, hogy akkor most mennyi is a kilométer, ha nincs Nyugati, csak Zugló. Én Debrecen-Mosonmagyaróvárral szenvedtem például. A legszebb az volt, mikor ugyanarra a kombinációra Kőbánya-Kispest + Kelenföld átszállással adott volna jegyet, Zugló + Kelenfölddel nem. Na ezt vezesse le valaki... Ha behúzta az ember a 'budapesti fejpályaudvaron át' opciót, akkor egyes kapcsolatok elérhetőek lettek, mások továbbra sem. (Pl. IC33 + IC918 az égvilágnak nem akart működni.) Többször bejelentettem, többször beszéltem a MÁVDIREKT-el, állítólag ők is jelentgették bőszen, de mindig maradtak rések a rendszerben.

      Törlés
    4. Már csak az a kérdés, miért nem te teszteled a rendszereiket? : )

      Törlés
    5. Mert én csak egy ártatlan utas vagyok. :) Általánosságban elég jó a START netes jegyvásárlási lehetősége, egy visszatérő problémát látok: néha az utolsó pillanatban viszik be a vágányzári módosításokat és nyitják meg az érintett vonatokat, így egy felújításokkal tűzdelt vonalon szinte soha nincs hosszabb távú elővételi lehetőség (100-as notórius probléma, tavaly a Tisza-híd cseréje kapcsán is ez volt). Az aktuális Nyugatis vágányzár kapcsán pl. az a vicc, hogy ez HÜSZ-ben egy évre előre tudott dolog volt, lehetett (volna?) készülni rá eleget.

      Törlés
  2. A Hortobágy EC azért fog Nyíregyházáig járni, mert törlik a Cívis IC vonatpárt. Ami teljesen logikus így, hogy 30 perc kinyerhető a bécsi vonalból, és felesleges lett volna egymás nyakán két "prémium" vonat ebben az esti, illetve hajnali időfekvésben. Viszont azt is látni, hogy Szolnok-Püspökladány szakaszon 8 perccel nő a menetidő mindkét irányban, és a 100a-n meg ütemeltolás lesz.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.