2015. 08. 26.

NINA megújul

Felújítja a harminchat motorvonatból álló flottáját a BLS. A NINA fantázianevű szerelvényeket a 2000-es évek elején szerezte be a svájci vasúttársaság és szerintük a regionális forgalomban közlekedő vonatokat most már időszerű korszerűsíteni. Szerencsére a BLS megteheti, hogy a csontig koptatást követő fejvakarás helyett tervszerűen költsön járműveire, így az elkövetkezendő 15-20 évben is minőséget nyújthassanak a vonatok a puszta ülőhelyen túl.



A Bombardier-Alstom koprodukcióban készült NINA-motorvonatok (hivatalosabban RABe 525 sorozat) felújítását célzó program összesen 31 millió frankba kerül majd és 2018 végére valamennyi szerelvény megfiatalodik. A regionális forgalomban, elsősorban Bern környékén az emeletes MUTZ-motorvonatokkal együtt közlekedő vonatok felújítása időszerűvé vált, a BLS pedig azzal számol, hogy a következő 15-20 évben is közlekedhetnek majd a korszerűsített szerelvények. A BLS 23 háromrészes és 13 négyrészes NINA-motorvonatot üzemeltet. A mostani program és az előrejelzések azt mutatják, hogy a svájci vasúttársaság konzervatív, 30 éves élettartammal számol, melynek éppen felénél járnak a vonatok.

Az egyik legnagyobb változás lesz, hogy a vonatok elsőosztályú utastere a vonat végéről a szerelvény közepére kerül majd át, ezzel egyforma lesz a „bolhás” elhelyezkedése az emeletes és az egyszintes vonatokon. Az utasok így könnyebben találhatják meg a helyüket a vonatokon, sőt már felszállás előtt a peronon is könnyebben a megfelelő helyre tudnak elhelyezkedni, ezzel is gyorsítva az utascserét.

A BLS a vonatok ajtóihoz esőcsatornát tesz majd, illetve az ajtók környéki állóhelyeket bővítik majd. Ezzel az ülőhelyek száma elhanyagolható mértékben csökkent, de a vonatok összkapacitása nem csökken majd. Az ülések is újak lesznek, az elsőosztályú utasok számára pedig konnektorokat is telepítenek. (Érdekes megoldás ez, napjainkban a másodosztályon is alapnak számít a hálózati csatlakozó, ám ne feledjük: regionális forgalmú járművekről van szó, így ez talán megengedhető.) A kocsik belső világítása is energiatakarékosabb lesz majd, és a szerelvények új tűzjelző rendszert kapnak, valamint a mellékhelyiségben illatosítót is telepítenek majd. A vonatokon mindezek mellett minden elhasználódott elemet lecserélnek, a szerelvényeket kívül-belül a technika mai állásának megfelelően alakítanak majd át, tovább növelve a vonatok üzemeltetésének hatékonyságát és a megbízhatóságát.


Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. Azért a kétórás menetidőt nem nevezném regionálisnak.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.