2015. 08. 12.

Szokatlan bővítés a Hindenburgdammon

A decemberi menetrendváltástól bővíti kínálatát a Niebüll és Westerland közötti SyltShuttle-vonatokat üzemeltető DB AG. Sűrűbb követés és újfajta kapacitásbővítés is tervben van.


Egyelőre nem sok esélye lesz az RDCD-nek, hogy a saját szolgáltatásával törjön be a Sylt szigete és a szárazföld közötti közúti kapcsolatot biztosító autószállító vonatok piacára. A DB AG ugyanis felvette a kesztyűt: naponta 5 és 22 óra között fél órás ütemben közlekedteti majd az autószállító járatokat Niebüll és Westerland között.
A SyltShuttle nevű szolgáltatást a jövőben pedig szeretnék megnyitni az autóval nem rendelkező utasok előtt is. Ennek érdekében az autószállító szerelvények végére az országban máshol feleslegessé vált 628-as sorozatú motorvonatokból kapcsolnak egyet-egyet. A járműveken 12 elsőosztályú és 134 másodosztályú ülőhely van, ennyivel tudják bővíteni a vonatok kapacitását. A DB Fernverkehr – az autószállító vonatok operátora – olyan menetvonalakat igényelt, amelyekhez kapcsolódóan óránként tovább közlekedhetnek a motorvonatok Niebüllből egészen Hamburgig.

A széria-628-asok az 1980-as évek végén Schleswig-Holstein tartományban kezdték a karrierjüket, most pedig oda térnek vissza a DB Fernverkehr színeiben, a Sylt-szigeti autószállító vonatok erősítéseként
(fotók: Halász Péter)

A megoldás komoly versenyt jelent a mostani Hamburg–Westerland vonatokat üzemeltető Nord-Ostsee-Bahn számára, akik közszolgáltatás keretében látják el ezt a feladatot. A DB Fernverkehr járatai viszont elvileg tisztán üzleti vonatok lesznek és kérdéses még, hogy milyen jegyeket fogadnak majd el a járatokon, amelyek útközben csak Bredstedt, Husum, Heide, Itzehoe és ha van rá lehetőség, akkor még Elmshorn állomásokon állnak majd meg.
A feladat ellátásához a motorvonatok kisebb felújításon esnek át a kasseli főműhelyben, ahol az első 628-asok felújítása már zajlik. Elvileg 14 kétrészes motorvonat kerül majd Niebüllbe, ezekhez pedig mintegy 40-50 mozdonyvezető szükséges. Utóbbiakat a hírek szerint egyelőre még keresi a DB Fernverkehr, így várhatóan a rendelkezésre álló személyzet ismeretében határozzák majd meg a Hamburg és Westerland közötti vonatok számát és ez utóbbi alapján döntenek a díjszabásról is.
A motorvonatok Niebüll és Westerland között az autószállító vonatok végén közlekednek majd kvázi hidegen – a járművek távvezérlése az autószállító járatokat továbbító 218-as sorozatú mozdonyokról nem lehetséges.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Érdekes egy öszvér lesz ez. Kiváncsi lennék, hogy elektronikusan mennyire kompatibilis a motrovonat a szerelvény többi részével. Például világítás, fűtés, utastájékoztatás. Illetve, hogy a fékezésbe be lesznek a kötve a járművek? Az is érdekes kérdés, hogy mi történik szerelvény fordításnál? Elég a mozdonynak körüljárnia és a motrovonatokat közbesorozzák a visszaútra, vagy a 628-asoknak is körül kell járni mindkét végállomáson?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A 628-asokon (kivéve a 628.0-ásokat) szabványos ütköző-vonókészülék van, tehát továbbítani nem gond. Energiaellátást megoldja maga. De a körüljárás érdekes téma lesz.

      Törlés
    2. Ezt nem teljesen értem, ha a motorvonatotkat hidegen továbbítják, akkor hogyan oldják meg a saját energiaellátásukat? A dízelmotornak van egy "alapjárata", amikor csak a generátorokat hajtja? Nem kötözködöm, csak tényleg érdekelne, hogyan működik.

      Törlés
    3. Igen, valószínűleg elketyeg alapjáraton, amivel az akkutöltést megoldják. Igazából az ötlet az úgy lenne hatékony, ha az 1000 V 16,7 Hz ~-t is bele tudnák dugni, mert akkor ember sem kell az alapjárat miatt a motorkára, de ez, úgy tűnik, elég macerás megoldás.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.