2015. 08. 18.

Villamosíthat a Caltrain

Kalifornia az Egyesült Államok tagállamai közül a környezettudatosabbak közé tartozik, bár európai szemmel nézve ez erősen relatív. Mindenesetre a jelek szerint emberemlékezet óta az első elővárosi vasútvillamosítási projekt itt zajlik majd: a Caltrain villamosítási tervei újabb fázisba értek, húszmillió dolláros költségvetéssel indulnak a tervezési munkálatok. Persze messze van még a végkifejlet, de ettől függetlenül áttekintjük, miért is érdekes ez a projekt.



A Caltrain-hálózatról tavaly közöltünk képes útibeszámolót, bár a hálózat ezesetben költői túlzás: a Southern Pacific idején „Peninsula Commute”, vagyis félszigeti elővárosi néven emlegetett San Francisco–San Jose vonalról van szó. A vonalon a megrendelői szervezet funkcióját a Peninsula Corridor Joint Powers Board (PCJPB)látja el, míg az üzemeltető a TransitAmerica nevű cég, mely a Herzog Transit Systems vasút holding része. A vonalon amerikai viszonylatban sűrű forgalom van, csúcsidőben óránként és irányonként 4-5 járattal, Baby Bullet fantázianevű expressz-járatokkal, és helyi viszonylatban nem magától értetődő módon hétvégi üzem is van, órás követéssel. A 124 kilométeres vonalon 32 állomást találunk, így helyi viszonylatban a megállókiosztás is sűrűnek mondható. Mindez Kalifornia államban, ahol éppen az elmúlt hetekben kezdtek ötletelni azon, hogy néhány év múlva csak elektromos, de legalábis „plug-in” hibrid gépkocsikat lehessen újonnan üzembe helyezni. A dolog nem teljesen öncélú: Kalifornia egyrészt az USA egyik technológiai fellegvára, másrészt a klímaváltozás őket sújtja a leginkább - a szárazság egyre komolyabb gondokat okoz, és a vízkorlátozások is rendszeresek.

A fentiekből következik, hogy előbb-utóbb a vasútvillamosítás gondolata is felmerül majd - ez pedig be is következett, nem meglepő módon az észak-amerikai elővárosi vasutak között talán elsőként. A Caltrain gépei évi 13 millió liter gázolajat ropogtatnak el, ez pedig csak szilárd részecskék formájában 450 tonnányi környezetszennyező anyagot jelent. A Caltrain tehát tervbe vette a villamosítást, melynek költségét jelenleg 1,53 milliárd dollárra becsülik. Ehhez képest elenyésző a múlt héten megszavazott 20 millió adódollár, de a leghosszabb út is az első lépéssel kezdődik. Amerikában nincs ingyen ebéd, valakinek állnia kell a számlát - a mostani 20 millióból 5 milliót a Mobile Source Incentive Fund nevű adóból teremtik elő az elkövetkezendő 4 évben, mely lényegében az autóeladásokra kivetett 2 dolláros adó. A villamosítás előkészítésére szánt 20 milliós összeget a The Bay Area Air Quality Management District névre hallgató környezetvédelmi szerv utalja majd a projekt részére. Ami pedig a maradék másfél milliárdot illeti, a helyzet nem reménytelen - különféle helyi adók és szövetségi források mellett 705 milliót várnak a San Francisco és Los Angeles közötti új, nagysebességű vonalat építő szervezettől is. Az Ő közreműködésük nem véletlen: a tervek szerint San Jose és San Francisco között a Caltrain vonalát használják majd a nagysebességű vonatok is. Ennek megfelelően a projekt nem csak a 25 kV / 60 Hz feszültséggel történő villamosítást tartalmazza majd, hanem a Positive Train Control (PTC) gyűjtőnéven emlegetett folyamatos vonatbefolyásolás kiépítését is. A céldátum 2020, ami nincs is olyan messze - ideje megkezdeni a munkát, ha komolyan gondolják a dátumot...

Pusztuljon a kőolaj! A Caltrain-gépek katonás rendben várják a csúcsidő kezdetét, amikor is kezdetét veheti a dízelüzemű száguldás a vonalon
(az illusztrációként használt felvételek a szerző munkái)

Vannak persze apró érdekességek is. Az egyik a vonal lehetséges továbbvezetése a mostani, San Francisco belvárosától távolabb eső végállomástól az éppen építés alatt álló új intermodális csomópont, a Transbay Transportation Center (TTC) területéig. Ez egy 2 kilométeres alagút megépítésével valósulhat még, és a nagysebességű vonatok fogadásához is fontos lépés lenne - a jelenlegi állomás nem bővíthető érdemben. A másik érdekesség, hogy a villamosítás emberemlékezet óta az első elővárosi villamosítási projekt lenne az USA területén. Nagyvasúton, tehát nem light rail üzemen utoljára a Northeast Corridor villamosításának Bostonig történő hosszabbítása valósult meg a kilencvenes években, de elővárosi személyszállító vonalat már évtizedek óta nem villamosítottak, pláne nem felsővezetékkel. A harmadik érdekesség, hogy a Caltrain a tervek szerint a vonal szinte kizárólag személyforgalmi jellege miatt a felmentést kért az amerikai törésbiztonsági standardok alól a szövetségi vasúti hivatalnál (Federal Railroad Administration, FRA) és kérte a vonatkozó UIC-szabványok elfogadását. Ez újabb vasúttörténeti mérföldő lenne, ám az FRA minden bizonnyal a szintbeni átjárók megszüntetéséhez is kötné a kérdést. Éppen a szomszédos Metrolink (Los Angeles környékének elővárosi vasútja) hálózatán az elmúlt években történt súlyos útátjárós balesetek mutattak rá arra, hogy az ingavonati vezérlőkocsik biztonsága mennyivel rosszabb, mint a robosztus dízelmozdonyoké - ennek megfelelően a trend a helyi standardok további szigorítása, nem pedig az esetleges lazítás. Pozitív elbírálás esetén akár európaias megjelenésű villamos motorvonatokkal is találkozhatunk majd a Csendes-Óceán partvidékén, a Caltrain egyik fantáziarajza például gyanúsan hasonlít a Bombardier Európában elterjedt emeletes szerelvényeire.

A tavalyi, 150 éves évforduló idején európai jellegű emeletes villamos motorvonatokról álmodtak - vajon 7-8 év múlva tényleg így fog kinézni a Caltrain?
(grafika: Caltrain)


Magyarics Zoltán

3 megjegyzés:

  1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  2. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  3. Nem is nézne ki rosszul egy 15 vagy akár 20 szerelvényből álló emeletes vonat

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.