2012. 07. 11.

Kalifornia gyorsvasutat épít – most már tényleg?

Az Egyesült Államokban az utóbbi évek demokrata kormányzása alatt itt-ott felerősödtek a nagysebességű vasutakat támogató hangok. Ennek ellenére a számos terv közül az egyik legreálisabbnak tartott kaliforniai hálózat (melynek gerince a San Francisco–Los Angeles vonal) esélyei sem voltak túl rózsásak. A pozitív híreket mindig némi bizonytalanság övezte, ám most úgy tűnik, végre tényleg elindul valami.



Az Obama-kormányzat szándékai szerint a 2008-as gazdasági élénkítőcsomag részeként életbe lépett „Passenger Rail Investment and Improvement Act”, azaz a vasúti személyszállítás fejlesztését támogató törvény, illetve a mögöttes szövetségi keret hivatott a nagysebességű vasúti projektek finanszírozására, ám eddig csak emelt sebességű szakaszok kerültek a támogatottak közé (például Michigan államban). A számos nagysebeségű projekt közül az egyik legjobban előkészített a kaliforniai hálózat volt, ám fennállt a veszély, hogy elmarad a szövetségi támogatás, amennyiben a tagállam nem teremti elő az elvárt önrészt 2012 nyaráig. A projektet 2008-ban már támogatásukról biztosították Kalifornia állam választói, július 6-án pedig Kalifornia állam szenátusa Sacramentoban a projekt céljaira megszavazta 4.6 milliárd dollárnyi kötvény kibocsátását, melyet a várakozások szerint a szövetségi kormányzat 3.3 milliárd dollárral egészít majd ki.

A támogatás politikai háttere egyértelműen demokrata: Jerry Brown kormányzó és a demokrata többségű szenátus a terv mellé állt, míg a 15 republikánus szenátor egységesen nemmel szavazott. A projektet felügyelő bizottság elnöke, Dan Richard, sajtóközleményben dicséri a döntéshozók bátorságát és elkötelezettségét és rámutat, hogy a kaliforniai lehet az Egyesült államok első igazi nagysebességű vasúti hálózata. A kérdés tehát már csak annyi, hogy a 69 milliárd dolláros költségvetésű projekt maradék szűk 61 milliárdocskáját ki fogja végül állni, és egy republikánus hatalomátvétel esetén Washington hogyan viszonyul majd ehhez a kérdéshez...

Mindenesetre ha valahol érdemes elkezdeni az Egyesült Államokban a nagysebességű vonalak építését, az Kalifornia: az USA legnépesebb és harmadik legnagyobb tagállama, évi 1.9 billió dolláros össztermékkel, mely egymagában az Egyesült Államok teljes nemzeti össztermékének 13%-a. Az USA 50 legnépesebb városának közel ötödét a 8 legnagyobb kaliforniai város illetve agglomeráció (Los Angeles, San Diego, San Jose, San Francisco, Fresno, Sacramento, Long Beach és Oakland) teszi ki. A kaliforniai projekt (kiváló honlapjuk elérhető itt) ennek megfelelően nem egyvonalas kirakatberuházás, hanem igazi hálózat. A San Francisco–Los Angeles–Anaheim törzsvonalon kívül a terv Merced–Sacramento és Los Angeles–San Diego közötti csatlakozó vonalakat is tartalmaz, és a hálózati térkép szerint a fenti 8 nagyváros közül egyedül Oakland marad saját állomás nélkül, de onnan a BART gyorsvasúti szerelvényein a San Francisco-i végállomás gyorsan elérhető lesz.

A projekt honlapján található videó meggyőző számokkal támasztja alá a vasút létjogosultságát. Az államban évi közel 500 millió városközi utat bonyolítanak le, mely természetesen valószínűleg csak növekedni fog. A vasúti projekt a becslések szerint 600 000 új munkahelyet teremtene az építkezés során, és közel félmillió új munkahelyet jelentene az állam számára a későbbiekben vasút megléte. Az Egyesült Államok leginkább környezettudatos tagállamában (mely ennek ellenére erősen gépkocsi-függő közlekedésű) nem felejtenek el megemlíteni a vasút környezetbarát(abb) voltát.

A jelenlegi vasúti infrastruktúra egyébként meglehetősen széttagolt, egy északi és egy déli vonalcsoporttal. Északon a Sacramento–Oakland–San Jose „Capitol Corridor”és a Sacramento / Oakland–Bakersfield „San Joaquin Route”, illetve az előbbihez csatlakozó „Caltrain” San Francisco–San Jose–Gilroy vonala jelenti a vasúti közlekedést. Érdekesség, hogy a Caltrain vonala számára mintegy mellékesen 700 millió dollárt lobbiztak ki utolsó pillanatban, mely a villamosítást és a pálya feljavítását foglalja magában, a nagysebességű vonatokkal közös üzemhez. Délen a San Luis Obispo–Los Angeles–San Diego „Pacific Surfliner” képviseli a vasutat. A feltűnő hiányosság az államon átívelő észak-déli összeköttetés, az egyetlen közvetlen személyvonat ugyanis az Amtrak „Coast Starlight” járata, mely Seattle és Los Angeles között közlekedik – naponta egyszer. Ez nyilván távol áll a szó szoros értelmében vett tömegközlekedéstől, és gyakorlatilag csak kirándulóforgalmat bonyolít.
A Coast Starlight napjainkban az egyetlen személyszállító vonat, mely összeköti Kalifornia északi és déli részét. Képünkön a szerelvény indulásra készül a járat északi végállomásán, Seattle-ben
A térképre nézve azonnal feltűnik, hogy Bakersfield (a San Joaquin Route végállomása) és Los Angeles között a távolság egyáltalán nem nagy, mégsem közlekednek a déli nagyvárosig a Sacramento és Oakland felől érkező vonatok. Az ok igen prózai: a kérdéses szakasz a Union Pacific „Tehachapi Pass” vonala, mely az ország egyik legjobban leterhelt, kapacitásai határán üzemelő egyvágányos vasútvonala. A 2%-os mértékadó lejtéssel jellemzett pálya terepviszonyait jól jellemzi a sokat fotózott Tehachapi Loop nevű spirális szakasz, ahol az 1.2 kilométernél hosszabb szerelvények eleje áthalad a szerelvény még egy szinttel lejjebb az alagútból kibújó vége felett. A hegyeken át cammogó tehervonatok közé személyvonatokat bezsúfolni teljesen értelmetlen, ennek megfelelően a Coast Starlight is egy másik, a Csendes-Óceán partján futó, teherforgalmi szempontból kihalt egyvágányos vonalat használ. Az új pályák igénye miatt a nagysebességű projekt az egyetlen reális esély a vasúti személyszállítási szempontból két részre szakadt szövetségi állam egységbe szervezésére. A tervek szerint 2015-ben kell indulnia a próbameneteknek - kíváncsian várjuk tehát a folytatást!
Társat kap a magányos harcos? A Boston–New York–Washington „Northeast Corridor” „Acela Express” járatai jelentik a Egyesült Államok hosszú ideje egyetlen nagysebességű vasútját – azt is megannyi kompromisszummal terhelve. Vajon Kaliforniában könnyebb dolga lesz a vasútnak? (fotók: Magyarics Zoltán)

Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.