2015. 09. 18.

Itt hamarosan stadt.regio.tram nyílik!

Gmundenben, ahol ma még a világ egyik legkisebb villamosüzeme működik, a helyzet fokozódik, egyre inkább formát ölt a villamosvonal és a Forchdorf felé húzódó vasútvonal összekötése: mindezt pedig teszik méteres nyomtávolsággal.




Lassan eljön az ideje, hogy elköszönjünk egy igazán különleges villamosüzemtől. A gmundeni villamosvonal a maga 2,3 kilométeres hosszával a világ egyik legrövidebb, a kereken 10%-os legnagyobb meredekségével pedig az egyik legmeredekebb is. A Felső-Ausztriában található, alig több mint 13000 lakossal rendelkező Gmunden városának 1894 óta része a villamos, mely a nagyvasúti állomás és a Traunsee tó partja között szállítja utasait. Az 1000 milliméteres nyomközzel és 600 volt egyenáramú felsővezetékkel kiépített városi vasútvonalon jelenleg fél óránként ingázik egy, vagy csúcsidőben két kocsi.

A Lohner gyártású, 1961-es évjáratú 8-as számú, DÜWAG-licensz villamos Gmundenben a Kuferzeilén. Ez a kocsi az egyetlen kétirányú, egyoldali ajtós és döntött szélvédőjű kocsi Gmundenben

A 9-es pályaszámú DÜWAG-kocsi ereszkedik a legmeredekebb szakaszon a Franz-Joseph-Platz felé

A Gmunden és Vorchdorf között húzódó helyiérdekű vasutat 1912-ben nyitották meg. A vonal a környéken bányászott, majd hajón Gmundenbe szállított só továbbszállítására épült ki, a korábbi Česke Budějovice–Linz–Gmunden lóvasút nyomvonalának egy részén. A vasútvonal 1000 milliméteres nyomtávolsággal rendelkezik, a járművek energiaellátásáról pedig 750 volt egyenáramú felsővezeték gondoskodik. Egészen 2014-ig a szerelvények a Vorchdorf és Gmunden Seebahnhof közötti 14,9 kilométeres szakaszon ingáztak, kiszolgálva ezzel a környék turista- és ingázóforgalmát. Vorchdorftól a Westbahn vasútvonal mentén található Lambach városáig egy normál nyomtávolságú vasútvonal biztosítja a kapcsolatot, így az átszállás sajnos elkerülhetetlen.

A helyi tejtermékeket reklámozó 9-es számú DÜWAG kocsi a villamos mostani végállomásán, a Franz-Joseph-Platzon

A Franz-Joseph-Platz, a villamos végállomása. A háttérben már az új megálló építése, a zöld vonaltól fog átmenni a sínpár az úton

Gmunden Klostersplatz, a Gmunden-Vorchdorf Lokalbahn jelenlegi végállomása, ide futnak be a szerelvéynek 2014 óta

A fentiekben leírt két vasúti üzem sok mindenben hasonlít egymásra, többek között ma már egy cég tulajdonában, a Stern&Hafferl keze alatt folyik mindkettőn a forgalom, egyezik a nyomtáv valamint mindkettő esetében egyenáramú felsővezeték-rendszer található. Az összekötés lehetősége tehát adja magát, régóta tervezgetik ezt a helyiek is. Miután Gmunden városa és a helyiek elfogadták, idén végre megkezdődhettek a munkálatok a két vasút összekötésére, stadt.regio.tram fantázianéven. Ez a név utal, a részben városias villamosvonal, részben regionális forgalomban használt vasútvonal jellegre.

A stadt.regio.tram térképe, pirossal jelezve az új építésű összeköttetés
(forrás: www.stadtregiotram-gmunden.at)

Az elhatározást a kisebb helyi ellenálláson kívül egy igencsak prózai ok tolta mindig arrébb: a két vonal között található a Traun folyó. A város legszűkebb keresztmetszete a folyó felett átívelő, kétsávos közúti híd, villamos nélkül is komoly fennakadásokat okoz csúcsidőben. A vonalat azonban ennek ellenére a hídon fogják átvezetni, ugyanis a sűrű beépítettség miatt nem lenne lehetőség új hidat emelni. Új hídnak ugyan nincs hely, de a jelenlegit is teljesen újjá kell építeni, ugyanis az a villamosok által kifejtett plusz terhelést nem tudná már elviselni.

A teljesen átépített nagyvasúti állomás, mellette a leendő villamosvégállomással

A villamos jövőbeli végállomásának egy részét használják már, igaz csak ideiglenesen

A Vorchdorf és Gmunden között húzódó szakasz felújítása jelenleg is zajlik Eisengattern és Gmunden között. A fennmaradó részen a felújítás már kész, új magasperonokat építettek, kifejezetten az újonnan érkező járművekhez mérten, megújultak az állomások és a felsővezeték-rendszer is. A Vorchdorf és Eisengattern között húzódó szakaszon jelenleg az innsbrucki közlekedési társaságtól bérelt Bombardier Felxity villamosok közlekednek, mivel ezek 1000 milliméteres nyomtávúak illetve „otthonukban” is hasonló, félig regionális vasúti vonalakon is közlekednek, így tökéletesen megfelelnek a feladatra.

A 320-as pályaszámú innsbrucki kölcsönvillamos Vorchdorfban

A Gmunden-Vorchdorf Lokalbahn egyik saját szerelvénye félreállítva Vorchdorfban

Régi jármű és új kocsiszín Vorchdorfban: az új járművek miatt épített új kocsiszín előtt a helyérdekű vasútvonal nosztalgiakocsija, az 1921-ben épített ET 20.103-as számú kocsi

A gmundeni villamosvonal is elindult már a metamorfózis útján, de egyelőre csak a felső, vasútállomás felőli végállomását érintette komolyan a változás szele. Itt az ÖBB is teljesen új állomást épít éppen, a középperon már kész van, de az állomásépület még készül. A villamosvégállomás az állomással együtt néhány száz méterrel közelebb került a városhoz, ezzel az eddig is rekordrövid villamosvonal jelenleg még rövidebb lett. A stadt.regio.tram új végállomása közvetlenül a vasúti peronok mellett kap majd helyet, ám jelenleg a régi járművek még ennek csak egy ideiglenes részét használják. A villamosvonal többi része, egészen a tóparton található Franz-Joseph-Platz végállomásig még őrzi a 120 éves múltját, a jól megszokott DÜWAG és Lohner kocsik ingáznak nap mint nap.

A Keramiknál található a gmundeni villamos kocsiszínje. A háttérben a fentebb már látott DÜWAG-licensz 8-as kocsi, a szín előtt pedig a 9-es kocsi pihen. Ezt a járművet eredetileg a Ruhr-vidéki Vestische Straßenbahn számára építette a DÜWAG, ám a villamosüzem felszámolása során került a 341-es számú kocsi Ausztriába

A Hauptbahnhof végállomáson pihen a 10-es számú kocsi, a harmadik forgalmi jármű. Ez a jármű is a Vestische Straßenbahntól érkezett, ahol a 347-es számot viselte. A már látott 9-essel együtt 1952-es gyártású járművek. Érdekesség, hogy a villamoson a mai napig főpályaudvarnak hívják az állomást, de az ÖBB mindössze két évig, 1944-től 1946-ig hívta így gmundeni vasútállomást

A Franz-Joseph-Platzon azonban pár héttel ezelőtt megkezdődtek az új, már áthaladó megálló kialakításának munkálatai, így már nem sokáig élvezhetjük a világ egyik legrövidebb villamosvonalának romantikáját. Ennek ellenére nincs ok a szomorúságra, egy csodás új kapcsolat jön majd létre a stadt.regio.tram-nek köszönhetően, mely hűen tükrözi az osztrákok kötöttpályás közlekedés iránti elkötelezettségét.
Az új vonalra hamarosan megérkeznek az új járművek is, melyeket a Vossloh szállít majd a Stern&Hafferlnek, melyekről részletesebben itt írtunk.

Ilyenek lesznek majd az új gmundeni villamosok, azaz a stadt.regio.tram járművei
(forrás: www.stadtregiotram-gmunden.at)

A jelenlegi tervek szerint a megnyitásra még két évet várni kell, 2017-re ígérik, de addig is folyamatos változásnak lehetnek szemtanúi azok, aki Gmundenbe látogatnak.

A 10-es kocsi, háttérben a Traunseevel és a festői hegyekkel. A gmundeni villamosnak ugyan megszámláltattak a napjai, de jó példa arra, hogy igenis van jövője a kis üzemeknek is, ha összefognak és fejlesztésre adják a fejüket
(a másképpen nem jelzett képek a szerző, Berky Dénes felvételei)

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.