2016. 01. 04.

Baj van az e-tickettel

Még szinte be sem vezették teljeskörűen, máris baj van a berlini elektronikus jegyekkel. A bérletjellegű jegyeket kártyákon tárolják, ám most kiderült: egy ideig nem lehet a megszokott módon használni őket, mert az ellenőrző berendezéseket lekapcsolták.





Régi vágya a tömegközlekedési cégeknek, így többek között a berlini BVG-nek is, hogy bevezessék az elektronikus jegyrendszert. Sokkal pontosabb statisztika, jobban ellenőrizhető bevételek jelentenek előnyöket a társaságoknak, az utasok pedig a kényelmes használatot kaphatják cserében.
Ám Berlinben ennek egy ideig vége: az elmúlt év utolsó napjaiban látott napvilágot, hogy a BVG járművein az e-ticket-olvasó készülékeket lekapcsolták, mert nem megfelelően működtek. A BVG hivatalos válaszából kiderült: az eszközök rögzítették az utasok személyes adatait is az utazási adatok mellett, amire amúgy nem volt felhatalmazásuk. A BVG felszólította a gyártót, hogy a lehető legrövidebb időn belül javítsa ki a hibát. Hozzátették: az eszközök „csak” leolvasták és tárolták ezeket az adatokat is, továbbításra nem kerültek sehova sem.
Az IGEB, az utasok jogait képviselő civil szervezet már korábban figyelmeztette a jegyeket kibocsátó közlekedési szövetséget, a VBB-t és a közlekedési társaságokat, hogy álláspontjuk szerint meg nem engedhető módon gyűjtenek adatokat az elektronikus jegyek segítségével az utasok utazási szokásairól, pedig ilyen terv és cél nem szerepel a jegyrendszer feladatai között. Az elektronikus bérletek adatait ráadásul a kártyán tárolt adatokat is ki tudják olvasni az erre alkalmas okostelefonos alkalmazásokkal – jelezte korábban az IGEB. Igaz, a „mytraQ” nevű appnak ez a feladata: a közlekedési társaságok és az utasok is ellenőrizhetik így az adott kártyát – nyilván az utasok saját maguk utazási jogosultságát tudják megnézni segítségével.
A VBB jelezte: a kártyák nem csak bérletként működhetnek, hanem a továbbiakban tervezik, hogy a carsharing szolgáltatáshoz is használható legyen a kártya, emiatt számos, eddig még nem aktivált funkcióval is rendelkeznek az eszközök.
Mindenesetre most a BVG-nél az 1300 olvasóból mintegy 900 darabot lekapcsoltak, ezeken a járműveken a buszvezető csak azt tudja ellenőrizni, hogy az utasnak van-e kártyája, a tényleges utazási jogosultságokat azonban nem tudja ellenőrizni. Vagy éppen jöhetnek az ellenőrök, akik mobileszközök segítségével olvassák le a kártyát, ám a BVG közölte: ezek esetében nem bizonyosodott be, hogy nem megfelelően működnének az eszközök.
A VBB fahrCard nevű elektronikus bérletet a Scheidt & Bachmann fejleszti, együttműködésben az eTicket Deutschland nevű ernyőszervezettel, amely számos közlekedési szövetséget és szolgáltatót tömörít.

Halász Péter

3 megjegyzés:

  1. Ők csinálják a pesti rendszert is...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, már amennyiben a Scheidt & Bachmannra gondoltál. Tegyük hozzá: a S&B valószínűleg azt rakta a rendszerbe, amit kértek a megrendeléskor. Hogy azóta változott a helyzet... Hát az kellemetlen.

      Törlés
  2. Nem teljesen értem a problémát, milyen személyes adatokat gyűjt pontosan a rendszer? Londonban az Oysternél úgy működik, hogy ha egy hétnél hosszabb érvényességi idejű bérletet akarunk a kártyára tölteni, akkor regisztrálni kell a kártyát. Ekkor persze a kártyaszámhoz tartozik név, cím, stb. Vagyis a kártyaszám alapján közvetve a Tfl meg tudja mondani, hogy xy mikor merre utazott, illetve online regisztráció után a kártya tulajdonosa (vagy az aki rendelkezik a bejelntkezési adatokkal) online meg tudja nézni. Ez hasznos, ha pl. ellenőrizni akarom, a helyes összeget vonta-e le a rendszer, előfordult már, hogy nem működött a célállomáson a leolvasó, és egy teljes 1-6 zóna utazás árát levonta, mert nem tudta, hol fejeztem be az utat. Ezek tehát szerintem prektikus dolgok, más módon nem tudom hogy gyűjthet személyes információt egy leolvasó.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.