2016. 02. 16.

Stadlert minden svájci vasútnak!

Az elmúlt időszakban több svájci keskeny nyomközű vasút hálózatára is Stadler gyártmányú járműveket rendeltek. A Rhätische Bahn, a Montreux-Berner Oberland-Bahn, a Zentralbahn és a Jungfraubahn első vonatait szállítják éppen a bussnangi gyárból.



A Stadler és elődei elsődleges felvásárlói köre mindig is a hazai piac volt, ahol minden üzemnek egyedi követelményei vannak, amihez a bussnangi gyártó remekül tud alkalmazkodni. Mindegy, hogy normál, 800mm-es vagy 1000mm-es a nyomtáv, hogy motorvonat vagy sem, hogy fogaskerekű vagy adhéziós, hogy GTW vagy normál rendszerű járművekről legyen szó.

Mint már megírtuk, a Rhätische Bahn Albula vasútvonalára rendelt új, hatrészes vonatokat, melyek egy vezérlőkocsival kiegészülve fognak egy egységet alkotni. A belső berendezés igen változatos: az első- és másodosztályon kívül fotósoknak szánt, játszósarok, nagyobb társaságoknak ideális nyíltabb és kerékpárszállításra alkalmas részleg is található a járművekben. Jelenleg az első vonatot vetik alá a teszteknek a Rhätische Bahn 1000 mm-es nyomtávolságú hálózatán.

A Rhätische Bahn új személyvonata Landquart közelében futja tesztkilométereit.
(forrás: Rhätische Bahn)

A Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) neve alatt közlekedő, a Transports Montreux–Vevey–Riviera által üzemeltetett Vevey-Lés Pléaides között húzódó vasútvonalra vásárolt a Stadlertől új GTW rendszerű motorvonatokat. Ezek első példányai szintén épp a futásteszteket teljesítik a Veveytől Blonay-ig adhéziós, majd onnantól Lés Pléaides-ig fogaskerekű üzemű vasútvonalon.

A MOB háromrészes Stadler motorvonata egy tesztfutás alkalmával Lés Plaidés állomásra érkezik éppen.

A Zentralbahn a méteres nyomtávolságú hálózatára az elmúlt években már sok új járművet vásárolt a Stadlertől. Már 2005 óta üzemben vannak a SPATZ fantázianevű kilátószakaszos motorvonatok, melyeket a növekvő utasigényekhez igazodva 2007-ben újabb kocsik és vezérlőkocsik követtek. Az ADLER-nek keresztelt hétrészes vonatok két háromegységes motorvonatból és egy közéjük sorozott bisztrókocsiból állnak. Ezek a Zentralbahn törzsvonalán Luzern és Interlaken között a legmodernebb járművek. A FINK-nek nevezett három egységből álló motorvonatok főleg a luzerni elővárosi forgalomban és az Interlaken–Meiringen vonalon járnak, de az ADLER-ek erősítéseként is be szokták vetni ezeket a járműveket. A Zentralbahn forgalma folyamatosan emelkedik, egyre népszerűbb a vasúti közlekedés a régióban, az elmúlt három évben 30%-os utasszám-növekedést értek el, így ismét erősítésre van szükség, illetve a lassan 45 éves járművek is cserére érettek, így 2014-ben újabb öt FINK motorvonatot rendelt a vasúttársaság a Stadlertől. Ezek első példányai épp a bussnangi üzemben épülnek, az első példány érkezése május környékén várható Luzernbe. A Zentralbahn célja a járműállomány egységesítése, hogy a vonatok egyszerűen hosszabbíthatók illetve rövidíthetők lehessenek, az aktuális utasigényekhez alkalmazkodva, ezért esett a választás ismét a Stadlerre.

Az egyik, már üzemben lévő FINK-motorvonat tart Interlaken felé.
(forrás: Zentralbahn)

A Jungfraubahn talán Svájc, ha nem Európa egyik leghíresebb vasútvonala, habár hossza mindössze 9,34 kilométer. A Kleine Schneidegg és Jungfraujoch között húzódó fogaskerekű vonalon a vonatok 1400 méter szintkülönbséget küzdenek le, 2061-ről 3454 méteres magasságba emelkednek, ezzel Európa legmagasabban fekvő vasútállomását elérve. A vasútvonalon nagyrészt az 1992-ben gyártott motorvonatok járnak, melyek lassan elérik a csereérett kort, így a Jungfraubahn új, modern, alacsonypadlós járművek beszerzése mellett döntött, melyeket természetesen ugyancsak a Stadler szállíthat. Az elmúlt hetekben zajlottak az első összeszerelt, háromrészes motorvonat tesztjei a gyártó bussnangi üzemében.
Amennyiben az időjárási körülmények is megengedik, az első kocsit február 16-án, kedden szállítják a gyárból Grindelwald Grund állomásra, majd a rákövetkező napokon a maradék két kocsi is megérkezik ugyanide. A Jungfraubahn tájékoztatása szerint 15 tonnás kocsikat speciális kamionokon szállítják majd fel a 944 méter magasságban található településre, majd onnan elvileg a Kleine Schneideggig vezető vasútvonalon. Ez utóbbi azonban kérdéseket vet fel, ugyanis a Jungfraubahn 1000 milliméteres nyomtávolsággal rendelkezik, a Grindelwald–Kleine Schneidegg–Lauterbrunnen vasútvonal sínjei azonban 800 mm-es távolságban vannak, így feltehetően valamilyen segédforgóvázra lesz szükség a szállításhoz. A tesztfutások után a motorvonat valószínűleg már májusban forgalomba is állhat, majd augusztusig várhatóan megérkezik a többi jármű is.

A Jungfraubahn új motorvonatát nem a szépségéért fogjuk szeretni, de nagyrészt úgyis alagútban fog közlekedni.
(forrás: Jungfraubahn)

Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.