2016. 04. 04.

Kivesző magaspadlósok

Évről évre egyre kevesebb magaspadlós villamos koptatja a bécsi síneket. A DÜWAG-licensz alapján épített E1-es sorozatú kocsikat meg már erősen keresni kell az osztrák főváros utcáin. Nézzük, hol találkozhatunk még magaspadlós járművel.





Lassan, de biztosan fogynak Bécsben a magaspadlós villamosok. Az 1970-es években az SGP és a Bombardier-Rotax által DÜWAG-licensz alapján épített magaspadlós villamostípus, az E1-es sorozat napjai lényegében meg vannak számlálva. A korábbi nagy E1-es fellegvárnak számító 49-es vonalról is eltűntek, míg a valamivel fiatalabb és korszerűbb E2-esek még egy ideig velünk maradnak. A jelenlegi tervek szerint az E1-esek 2017-ig fokozatosan eltűnnek Bécsből, az E2-esek pedig a Bombardier villamosainak érkezésével vesznek majd búcsút az osztrák fővárostól.

A valamikori E1-es fellegvárnak számító 49-esről mára már eltűntek a beosztás alapján közlekedő DÜWAG-licensz szerelvények, a kocsik java része akadálymentes villamos. Képünk 2013. november 26-án készült, a 4737-es motorkocsit 2014. december 23-ával törölte az állományból a Wiener Linien.
Írásunk kisképén a 4731-es motorkocsi fordul be az Urban-Loritz-Platzra ugyancsak 2013. november 26-án – a járművet 2015. február 3-ával selejtezték

A jelenleg érvényes kocsikiadás szerint hétköznapokon elsősorban az 5-ös, a 6-os, a 25-ös, a 26-os, a 30-as és a 33-as vonalán találkozhatunk E1-esekkel. Esetlegesen előfordulhatnak még a 31-es vonalán és a 43-ason is. A hétvégi kiadás méginkább gyérebb: az 5-ösön, a 25-ösön és a 33-ason járnak a régi kocsik tervezetten. A 25-ös esetében csak két forgalmit adnak az E1-esekkel, a 33-ason pedig szólóban, de csak esetlegesen fordulhatnak elő a járművek.

A 2013-ban az U2-es metróval együtt átadott új, floridsdorfi villamosvonalon is rendszeres vendégek még az E1-esek. Képünk az első üzemnapon, 2013. október 5-én készült a 4762-es E1-esről és a 7-es ULF-ről

Az elmúlt időszakban a magaspadlós kocsik kiadása kismértékben megnövekedett: az alacsonypadlós villamosok egy része műhelyi javításra, revízióra várt, így több viszonylaton megjelentek és nem csak az E2-esek, hanem időnként az E1-esek is előfordulhattak: az O vonalán időnként egy pótkocsis E1+c3/c4 szerelvény fordulhat meg, de járhat ilyen vonat a 18-as, a 44-es és a 46-os vonalán is – utóbbi szóló üzemben, éppúgy, mint a 10-es vonalán, ha nincs elég ULF. Az E2-esek – a c5-ös pótkocsikkal együtt – a 9-es, az 52-es, az 58-as és a 62-es vonalon pótolhatják az alacsonypadlós szerelvényeket.
Fontos tudni, hogy mindez természetesen a tervezett kocsikiadás – operatív esetben nyilván a Wiener Linien is eltér ettől, ha szükséges.

A 6-os vonalán is rendszeres vendégek még az E1-esek – vajon meddig? A 4515-ös egyelőre még a forgalmi járműpark része

A 33-as vonalán szólóban még esetlegesen előfordulhatnak az E1-esek, de inkább valószínűbb itt is az ULF-dominancia. A 2013 nyarán készült képen látható 4771-es kocsi egyelőre még a bécsi flotta tagja

A 42-esen – papíron – ma már nincs szóló E1-es. A képünk a „Jonas Reindl” alsó szintjén készült 2013. augusztus 19-én. A 4850-est 2015. június 29-ével selejtezte a Wiener Linien
(fotók: Halász Péter)

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Néhány (jószándékú!) helyesbítés:
    -A 49-esről messze nem tűntek el az E1-esek, hétköznap 9-12 forgalmi van E1+c4-el kiadva. Ez a közeljövőben nem is fog változni.
    -A 33-ason hétköznap mindig van néhány E1-es.
    -A 43-ason úgyszintén (E1+c4).
    -A 9-esen sosem járnak E2-esek, ott is egy E1-es pótol néha egy-egy ULF-ot.
    -A hétvégi kiadásban mostanában rendszerint csak 1 db E1-es szerepel, az 5-ösön.

    Tehát összefoglalólag –
    Rendszeres (hétköznap naponta) E1-es kiadás a következő vonalokon jellemző: 5, 6, 25, 26, 30, 33, 43, 49.
    Ezen felül az utóbbi néhány héten a következő vonalakon volt néha E1-es: O, 2, 9, 10, 18, 31, 52, 58.


    Egyébként meg ki van zárva, hogy 2017-ig kivonják a forgalomból az összes E1-est, realisztikus becslések szerint erre 2019 előtt nem kerülhet sor. Tavaly még néhány E1-es kapott fővizsgát, sőt, idén, néhány hete a 4858 is! Összesen 13 db E1-esnek 2019 után jár csak le a fővizsgája (ebbe a két Vienna Ring Tram-os, sárga E1-es nincs beleszámítva).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük a kiegészítést, ezek szerint az alapanyag és információhalmaz, amiből dolgoztunk, nem a legjobb.

      Törlés
    2. Aktuális állá szerint 83 E1-es van még állományban.

      Törlés
  2. Azt se feledjük, hogy a sima U metrótípust már kívánták a forgalomból.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor az a 8 kocsi, ami még megvan már csak nosztalgia?

      Törlés
    2. Nincs nosztalgiakocsi perpillanat.

      Törlés
    3. A múzeumban van egy fél ikermotorkocsi (2022).
      Az a 8 db már le van állítva. Illetve 4 napja volt még több is, csak azokat már törölték az állományból.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.