2013. 10. 06.

UUUUUUUUUUUUUUUUUU2

Október 5-én vehette birtokba a közönség az U2-es metró és a 26-os villamos hosszabbítását. A Hausfeldstraße és környéke közlekedését az új kötött pályás viszonylatok miatt teljesen átszervezték – nézzük hát, mi változott a Duna bal partján, Donaustadtban. A népünnepélynek is beillő átadó jártunk az osztrák fővárosban.


Az U2-es metró Aspernstraße és Seestadt közötti szakaszának és a 26-os villamos Kagraner Platz és Hausfeldstraße közötti új pályájának átadása miatt a korábbi, kelet-nyugati, majd az U2-es metró aspernstraßei hosszabbításának 2010 őszi átadása után részben észak-déli tengely mentén szerveződött közlekedési hálózatát szinte teljes egészében átalakították az új járatok miatt.

Az október 5-étől érvényes új tömegközlekedési hálózat Bécs 22. kerületében
(grafika: Wiener Linien)

A 26-os villamos a forgalmas, sűrűn közlekedő 23A jelű buszjáratot váltotta ki, de nem egészen: a hirschstetteni részt az új – szóló buszokkal működő 22A szolgálja ki továbbra is. A 23A jelű járatot 1982. szeptember 4-én szervezték meg, akkor még Zentrum Kagran és Hischstetten, Am Heidjöchl között. Két évvel később, 1984. szeptember 4-én hosszabbították meg a Hasibederstsraßén át a Hausfeldstraßéhoz – érdekesség, hogy 2006-ig a célfilmeken, kijelzőkön továbbra is a régi végállomás jelent meg. A járat innentől kezdve több mint két évtizeden át szinte változatlan formában közlekedett, csak Kagran környékén alakítgattak egy kicsit a vonalvezetésen. A vonalon 2006. április 6-án hajnalban közlekedtek utolsó alkalommal a magaspadlós csuklósbuszok. Az U1-es metró leopoldaui hosszabbításához igazodva 2006. szeptember 2-ától felhagyták a Kagraner Platz és Kagran közötti szakaszt, a járat belső végállomása a Kagraner Platz metrómegállóhoz került. Egy évvel később, 2007. május 19-én vette át a korábbi üzemeltetőtől, a Vorgartenstraße garázstól a járat működtetését a frissen felépített leopoldaui garázs. Érdekesség, hogy a járat utolsó hetekben visszakerült a Vorgartenstraßéhoz – bár ennek nem adtak hivatalos formát. A járat a 26-os villamos hosszabbítása miatt október 4-én üzemzárással, egészen pontosan október 5-én hajnali 1 óra körül szűnt meg.

A 23A vonalán az utolsó hetekben csak a Volvo-licensz alapján épített Gräf&Steyr NG235 M18-as típusú buszok jártak. A típus az első alacsonypadlós csuklós autóbusztípus volt Bécsben 1995-ben. A sorozat selejtezését hamarosan megkezdi a tömegközlekedési társaság, többek között az LPG-s gázmotorokról dízelmotorokra való átállás miatt is. A képen a Hasibederstraßén tart a Hausfeldstraße felé az egyik kocsi

Kertvárosi fordulás. A hangulatos buszviszonylat utasait a 26-os villamos és az U2-es metró vette át

Az utolsó üzemnapon, október 4-én a Kagraner Platzon kocog át ez a csuklós a metróállomás felé tartva

A Hirschstettener Straßéról fordul a Kagraner Platzra a metró felé tartó busz

A vonalon dolgozó buszvezetők kivétel nélkül barátságosak voltak a fotósokkal, akik szép számmal követték az utolsó üzemnap eseményeit. Sőt, a képen látható vezető maga is közlekedésbarát,  és bár „sajnos” dolgozott, azért a buszáról ő maga is készített egy fotót a hausfeldstraßei fordulóban

A 23A busz a Prinzgassénál a már jó ideje elkészült villamosmegállóban állt meg

Fordul a csuklós a Pirquetgasséra a Zankgasséról a Kagraner Platz felé tartva...

...és ugyanezt teszi egy másik kocsi visszafelé is

Hangulatos, változatos vonalvezetésű járat volt a 23A

Az utolsó indulást teljesítő kocsin már napközben is kint volt a tábla: a 23A busz utolsó üzemnapjáról van szó. A felső képen a szóban forgó kocsi a Zankgassén tart a Hausfeldstraße felé; lent pedig a Kagraner Platz metróállomáson várakozik a jármű

De nem csak a 23A szűnt meg, hanem a rövidke életű 88A-89A páros is, amely kétirányú körjáratként kötötte össze a hausfeldstraßei lakótelepet az U2-es metró aspernstraßei végállomásával: ezt a járatot a metró átadásakor szervezték meg 2010. október 2-ával és 2013. október 4-én meg is szűnt.

A rövid életű, jellemzően „metrópótló” jellegű kétirányú körjárat, a 88A-89A páros is megszűnt október 4-én üzemzárással. A szóló buszokkal üzemeltetett vonalon közlekedő Gräf&Steyr NL205 M12-es kanyarodik be a Pirquetgasséra

Villamosmegálló Buszmegálló a Zankgassén

A 88A-89A utolsó kocsija is kapott egy táblát, ami a búcsút hirdette. A szóló busz mögött a 23A-n közlekedő csuklós várakozik, a buszok mellett pedig az RBL-kijelző a villamos másnapi megnyitását hirdeti

Az U2-es metró hosszabbítása már régóta terítéken volt. A 2010-es aspernstraßei hosszabbításkor is már hangsúlyozták: 2013-ra elkészül az egykori asperni reptér helyén épülő Seestadtba vezető metrópálya. Seestadtban komoly ingatlanfejlesztési projektekről van szó – ezt jelenleg még csak a megannyi toronydaru mutatja és a beruházó irodaháza és információs központja. Remélhetőleg a metrókapcsolattal az itteni események is felgyorsulnak.
Budapesten is volt hasonló projekt: Káposztásmegyerre annak idején azzal csábították ki az embereket, hogy lesz metrókapcsolatuk – de több mint húsz éve már csak a 14-es villamossal kell beérniük. És ez bizony így marad még jópár évig, hiszen az M3-as metró hosszabbításáról csak álmok és ködös nyilatkozatok, látványtervek szintjén van szó.
Bécsben viszont láthatóan fordított a helyzet: előbb kapott metrókapcsolatot a még nem létező városrész. A menetrend is leköveti ezt a formát: az U2-es metró szerelvényei közül jellemzően csak minden második megy ki a Seestadtba.
Az első lakók a Seestadtba várhatóan 2014-ben költözhetnek be új otthonukba, míg a teljes befejezés 2028-ra tervezett: ekkor körülbelül húszezer ember élhet az új városrészben.

A bécsi metró jellegzetes emblémája, a „metró-kocka” a Hasibederstraße sarkán hirdeti a gyorsvasúti közlekedést

A tanulójáratokként közlekedő villamosok már az átadást megelőző napokban is rendszeres vendégek voltak a Hausfeldstraße környékén

A metrószerelvényekre is jó ideje felkerültek már az új hálózatot mutató térképek

A Hausfeldstraßénál a hiányzó gyorsvasúti kapcsolat „fedvényezése” kissé igénytelenre sikerült...

A metróvonal hivatalos megnyitója a Hausfeldstraßénál volt. A főpolgármester, Dr. Michael Häupl beszéde után, háromnegyed tíz körül vehették birtokba az utasok az új létesítményt
(fotó: Óvári Péter)

Érkezik egy „Ezüstnyíl” a seestadti állomásra

Seestadt, végállomás. A megnyitó napján a Wiener Linien hamar feladta az ötletet, hogy a menetrendben szereplő tíz perces követést tartsák, így napközben minden szerelvény végigment a vonalon, nem voltak az Aspernstraßénál forduló betétjáratok. Szép példája volt az operatív közlekedésszervezésnek ez a lépés
(fotók: Óvári Péter)

Seestadtban nehéz volt csendes képet készíteni az új állomásról...

A tömeg jellemzőbb volt az első órákra. Az állomás elhagyása sok-sok percet jelentett, de megvolt az oka: a Wiener Linien munkatársai a lépcsőket „egyirányúsították”, hogy a városba tartó utasok is feljuthassanak a metróhoz

Az U2-es vonalon immáron teljes a vonalcsík

Aspern Nord állomás peronja olyan, mintha egy kéreg alatti állomáson lennénk, pedig ez nincs így. Ötletes kialakítású lett a megálló belső tere
(fotó: Óvári Péter)

Az állomás nyugati falán az 1809-es, ebben a térségben megesett asperni csata hadműveleteit mutatja a hatalmas térkép
(fotó: Óvári Péter)

A metróvonalhoz igazodva szervezték át a környéket feltáró buszjáratokat is, azokkal a metróállomások érhetők el. Számos olyan hely, kapcsolat került fel a térképre, ahol eddig még nem járt busz – vagy ha igen, akkor máshova ment. Mindenesetre arra kíváncsiak leszünk, hogy a Hausfeldstraße környékén elég lesz-e a tíz perces járatkövetés a metrón? Hiszen a 26-os villamos is ide fut be, sokan fognak ebben az irányban közlekedni...

Seestadtban egyelőre csak az átszállóforgalom lehet jelentős: maga az új városrész még nem épült fel. Az ide érkező buszok az eßlingi lakóknak nyújtanak gyors és színvonalas közlekedési lehetőséget. A metróhoz hangolt járatokat a Wiener Linien megbízásából a Postbus üzemelteti vadonatúj Mercedes-Benz Citaro 2-esekkel

A Hausfeldstraße környékén a 97A járatot már korábban a Dr. Richard kapta meg a Wiener Linientől – ez a cég is vadonatúj MB Citaro 2-esekkel jár erre
(fotó: Óvári Péter)

De maga a Wiener Linien is kivette a részét a járatok működtetéséből. A 84A jelzést feltámasztva az Aspernstraße és a Hausfeldstraße közötti kertvárost feltáró járatot szerveztek. A járat száma 1993-tól 2010-ig az U2-es metró előfutárának számító, Schlachthausgasse és Aspern közötti járat jelzése volt, amely a metró aspernstraßei hosszabbításával szűnt meg
(fotó: Óvári Péter)

Invalidensiedlungba már nem az OMSI-ból is ismert 24A járat, hanem az új 89A megy, mégpedig Aspern Nord metróállomásról
(fotó: Óvári Péter)

A 24A elvesztette a különféle hurokvarinásait, egyszerű vonalvezetésű járattá változott, külső vége a neueßlingi végállomásra került, ahol korábban az alapfordulóban közlekedő buszok fordultak meg

A 22A Kagran és Aspernstraße között ingázva szolgálja ki a 23A felhagyott, hirschtetteni részét

A 26-os új vonalán a Kagranból induló nosztalgiajáratok is szállították az utasokat. A vonalon közlekedő öreg szerelvények virágdíszben köszöntöték az új pályaszakaszt. A bécsi villamoshálózat most jelentős szakasszal bővült, de ez az állapot nem sokáig marad meg: jövő tavasszal a 67-es oberlaai ágának megszűnése miatt ismét zsugorodik a hálózat
(fotó: Óvári Péter)

Az első, az új vonalon menetrend szerint Kagran felől végiggördülő kocsi a 694-es pályaszámú – bal oldali – hosszú ULF volt
(fotó: Óvári Péter)

Nosztalgiaszerelvény fordul a vadonatúj hausfeldstraßei hurokban
(fotó: Óvári Péter)

Egy másik pedig érkezik a Hausfeldstraße végállomáshoz
(fotó: Óvári Péter)

Írásunk elején már láthattunk képet innen: október 4-én még a 23A busz, október 5-én már a 26-os villamos állt meg a Prinzgassénál

Nosztalgiaszerelvény érkezik a Gewerbepark Stadlau megállóba. A képen nincs tévedés: a magasvezetésű szakasz baljáratú, így csak egy középperont kellett megépíteni

A bal- és a jobbjárat között a magasvezetésű szakasz elején és végén vált a villamos. A képen a Forstnergasse megállóba érkezik október 4-én egy tanulójáratos kocsi

A Kagraner Platzon vezető villamosvágányokon robog a Hausfeldstraße felé az egyik nosztalgiaszerelvény a három közül
(fotó: Óvári Péter)

De ezeket a vágányokat használják már a buszok is tömegközlekedési sávként
(fotó: Óvári Péter)

A Kraygassénál az új típusú megállótáblák RBL nélküli változata...

...a Kagraner Platz metróállomásnál pedig az RBL-es változat került ki kísérletképpen

Nem csak nosztalgiavillamos, hanem nosztalgiabusz is járt október 5-én: a Hausfeldstraße és a 25-ös villamos asperni végállomása között ingázott ez az öreg példány...

...és ez a kevésbé öreg, de annál jellemzőbb bécsi jármű, a legendás LU200-as sorozat képviselője
(fotó: Óvári Péter)

Érdekesség egyébként, hogy a metróvonalon három teljes állomás épült, de emellett van egy érdekes betonépítmény is az Aspernstraße és a Hausfeldstraße között: az An den Alten Schanzen nevű megálló csak szerkezetében készült el, később, ha a térség fejlődése indokolja, akkor építik meg rendes metrómegállóként.
A térség közlekedéséből az ÖBB csak később veszi ki a részét alaposabban. Az S80-as Schnellbahn-vonal jelenleg nem éri el a metrót. A következő évek folyamán épülhet meg a marcheggi vasút mentén az Aspern Nord állomáshoz kapcsolódó ÖBB-peron és a tervek szerint idáig jár majd az S80-as, ami régen a Hausfeldstraßénál, most pedig Hirschstetten megállónál fordul.

Majd egyszer arra lesz az ÖBB megállójába vezető lépcső, ahol a szürke ajtó zárja el az utat Aspern Nord állomáson

Hausfeldstraßénál jó látcsővel látni a közelben végállomásozó Schnellbahn-szerelvényeket, esetünkben egy Talentet. Az ÖBB még nem vette fel a ritmust...

...egyelőre azonban maradnak a marcheggi vonalon közlekedő pozsonyi és marcheggi vonatok. A metró mellett már nem jelentenek komolyan vehető konkurenciát
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)


(Végül egy „apróbetűs” megjegyzés: írásunk címét nem írtuk el. Írásunk címét „kölcsönvettük” a Wiener Linientől, aki ezzel a felirattal látta el az U2-es metró meghosszabbítását hirdető villamost és metrószerelvényt.)

Halász Péter

1 megjegyzés:

  1. " a 97A járatot a Dr. Richard kapta meg a Wiener Linientől"

    Most_nem_kapta_meg, mert korábban is a Dr. Richard üzemeltette szép új MAN gyártmányú kocsikkal.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.