2013. 06. 03.

Középperonos villamosmegálló Bécsben?

Meglehetősen szokatlan egy középperonos villamosmegálló egy olyan város villamoshálózatán, ahol csak egyirányú kocsik járnak. Legalábbis magyar fejjel ezt gondolnánk. Pedig a dolog pofonegyszerű.


Biztosan vannak olvasóink között is olyanok, akik először csodálkoznak, hogy az egyirányú, egyoldali ajtós kocsikkal működő bécsi villamoshálózaton mégis hogyan lehet középperont kialakítani? Ilyen megálló épül ugyanis a stadlaui ipari parknál, a 26-os villamos október 5-én megnyíló vonalán.

A stadlaui ipari parknál épülő megálló a magasvezetésű pályán

A válasz pofonegyszerű: meg kell cserélni a két irány vágányát. A villamosok a megálló előtt „áttérnek” a másik oldalra és így a peront kényelmesen tudják használni a szerelvények. A megálló után pedig visszatérnek a megszokott oldalukra. A vágányok kereszteződését pedig megfelelő biztosítóberendezés védi.
A Wiener Linien döntése nem mellesleg ésszerű: a magasvezetésű, zárt pályán a hagyományos kialakítás esetében sok elemet meg kell duplázni – ami nem kis költség. Gondoljunk csak arra, hogy az esélyegyenlőség biztosításához szükséges liftek beszerzése mennyibe kerül – hát még ha ebből duplán kell vásárolni! Alighanem olcsóbb ez a megoldást – még biztosítóberendezéssel együtt is.

Az új megálló a pályaszinten. Jól látható a vágánykapcsolatokat fedező jelzők egyike
(fotók: Manfred Helmer / Wiener Linien)

A megoldás egyébként Európában meglehetősen elterjedt: számos példa van rá Svájcban vagy éppen Németországban. De hazai példával is szolgálhatunk: a Nagykörúton a 4-es és a 6-os villamosok pótlása idején a középperonos megállók egy részét (például a Mechwart ligetet) ugyanilyen szisztéma szerint szolgálják ki a pótlóbuszok. Tehát nem is olyan nagy ördöngösség, igaz?

Halász Péter

2 megjegyzés:

  1. Szegeden is van hasonló megoldás, két helyen is, igaz egyvágányú szakaszokon. A 4-s villamos Vám téri megállója középperonos, az egyirányú kocsik helytelen oldalra járnak. Kicsit cifrább a 3-s vadasparki végállomása. Delta előtt leszállás, kocsi kiáll a deltába és betoltat a középperon mellé. A 3F továbbhaladó kocsijai meg a középperon másik oldalára áll, szintén "helytelen" irányban.

    VálaszTörlés
  2. A jelző szerintem itt a hídon csak térköz, a balra/jobbrahajts-csere innen többszáz méterre egy-egy megálló közelében van.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.