2013. 04. 04.

Búcsúzó busz, új villamos: ősszel jön az U2!

Átszervezi a tömegközlekedési hálózatot a Wiener Linien október 5-étől Aspern városrészben. Az ok: az U2-es metróvonal Aspernstraße és Seestadt közötti és a 26-os villamos hosszabbításának átadása.






2013. október 5-én, szombaton adja át a közönségnek az U2-es metró legújabb, Aspernstraße és Seestadt közötti szakaszát – jelentette be közös sajtótájékoztatóján Renate Brauner főpolgármester-helyettes, Norbert Scheed, Donaustadt kerület polgármestere és Günter Steinbauer, a Wiener Linien vezérigazgatója.

Günter Steinbauer, a Wiener Linien vezérigazgatója; Renate Brauner főpolgármester-helyettes és Norbert Scheed, Donaustadt kerület polgármestere mutatta be az október 5-étől érvényes változásokat
(fotó: Johannes Zinner / Wiener Linien)

A kerület Bécs leggyorsabban fejlődő kerülete, emiatt igen komoly mértékben fejleszti a közlekedést a város a térségben  – hangsúlyozta Renate Brauner. Valóban, a fejlődés szemmel látható. Pár éve a Hausfeldstraße környéke erősen világvégi hangulatot árasztott magából, mostanra viszont már láthatóvá vált az október 5-én teljes egészében benépesülő, forgalmas átszállóhely.

Az U2-es metró vonala a teljes kiépítettség szerint
(grafika: Wiener Linien)

Komoly előrelépést jelent a metró- és villamoshálózat bővítése, a buszhálózat fejlesztése a térségben. Az utazással töltött idő a metró átadásával radikálisan csökkenhet, megszűnik az a kényszer, hogy a környéken élők autóba ülve jussanak el a belvárosba, ez pedig egyszerűbbé teszi a környéken élők közlekedését – hangsúlyozta a kerület polgármester.
A hálózati változások október 5-én, az U2-es metró és a 26-os villamos hosszabbításával lépnek életbe. Kedvezőbb átszállási kapcsolatok és rövidebb eljutási idők jellemzik az új hálózatot. Az U2-es metró utolsó hosszabbításának remélhetőleg még többen választják a bécsi tömegközlekedést, mint eddig – emelte ki a Wiener Linien vezérigazgatója, Günter Steinbauer. Tegyük hozzá: a vezérigazgató kijelentése nyomán most már biztos, amit eddig is lehetett tudni: a Karlsplatztól nem épül tovább és nem éri el a főpályaudvar egy félkört leírva az U2-es metró – ez nem lenne gazdaságos, ahogy arról már korábban is írtunk.

Az új, a metróra optimalizált közlekedési hálózat a Wiener Linien térképén
(grafika: Wiener Linien)

A kötöttpályás ágazat fejlesztésére 430 millió eurót, hozzávetőleg 129 milliárd forintott fordított a város és a Wiener Linien. Cserében sűrű követést, rövidebb eljutási időt kap a környéken élő mintegy negyvenezer bécsi polgár. Ráadásul az U2-es metró hosszabbítása a motorja lehet az egykori asperni reptér helyén épülő városfejlesztési projektnek is – fejtegette Steinbauer. Az első lakók várhatóan 2014-ben költözhetnek be a házakba.

2010. október 2-án adták át a Stadion–Aspernstraße szakaszt. A képen a hivatalos megnyitóvonat, amely többek között Michael Häupl főpolgármestert is szállította

A hálózati változások kapcsán megtudhattuk: a metró- és villamosvonalak átadásával megszűnik a 23A jelzésű autóbusz a Kagraner Paltz és a Hausfeldstraße között. A tervek szerint hat új autóbusz-viszonylatot szerveznek, amelyek a metróvonalra hordanak majd rá.

A 23A jelzésű buszviszonylat megszűnik október 4-én

A 26-os villamos október 5-étől Floridsdorf és a Hausfeldstraße között jár majd – öt kilométerrel bővül a bécsi villamoshálózat

A 26A jelzésű busz valamennyi járata kimegy Groß Enzersdorfba, azok is, amelyek most csak rövidebb útvonalon közlekednek.
A 26-os villamos október 5-étől Kagran helyett a Kagraner Platztól az öt kilométer hosszú, új építésű pályán éri majd el a Hausfeldstraßénál létesített végállomást.
A Rautenweg térségét az új 85A (Aspern Nord–Breitenlee, Rautenweg) jelzésű busszal érhetik el az utasok. Az ugyancsak új 95A jelzésű buszjárat (Hausfelstraße–Donauspital) pedig feltárja Hirschstetten és Stadlau egy részét, metró- és gyorsvasúti kapcsolatot biztosítva.

A környéken jelentősen átalakul az autóbusz-hálózat is, az új vonalak a metróra hordanak majd rá
(fotók: Halász Péter)
A Seestadt forgalmát a 88A (Seestadt–Eßling, Stadtgrenze) és a 88B (Seestadt–Eßling, Wegmayersiedlung) segíti majd.
A Hausfeldstraße mellett új megálló épül a marcheggi vasúton és az U2-es metrón is Aspern Nord néven, ide kerül át a 89A busz (Aspern Nord–Neueßling/Breitenlee, Schule) végállomása az U2-es metró jelenlegi végállomásától, az Aspernstraßétól.
Lesz végre értelme?
Az U2-es metró előző hosszabbítását, a Stadion és az Aspernstraße között 2010. október 2-án adták át. A rákövetkező napokon már kiderült: nem túl sokan használják az „Ezüstnyilatakat”. A vonatok lényegében a Stadion megállótól kifelé igen gyenge kihasználtsággal közlekedtek.
Ennek egyik oka alighanem az volt, hogy jelentősen nem csökkent a térségből az utazási idő a metrónak köszönhetően. A másik ok pedig az, hogy a tömegközlekedési hálózat alapvetően az U1-es metróra hordott rá: erre szép példa a 23A jelzésű autóbusz, amely a Hausfelstraßétól korábban Kagranhoz, majd a leopoldaui szakasz megépülte után a Kagraner Platzhoz, az U1-es metró állomásához vitte az utasokat.
Az utasok létszámát növelheti az új, a metróhoz igazított buszhálózat és az, hogy eddig a belvárostól valóban messzire eső térségeket kapcsol majd be a kötött pályás tömegközlekedési hálózatba. Ráadásul az asperni repülőtéren épülő új lakópark is komoly utasmennyiséget jelenthet a Wiener Linien számára.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.