2013. 09. 26.

Megújuló megállók

A Wiener Linien Franz Kaida hangjának lecserélése után újabb újítással rukkol elő – ami ismét kiverte a biztosítékot a bécsieknél. Búcsút inthetünk a hagyományos és jellegzetes bécsi megállótábláknak?


A bécsi közlekedésben a Wiener Linien által üzemeltetett vagy általa koncesszióba adott tömegközlekedési vonalak ismertetőjele a jellegzetes, semmihez sem hasonlítható megállótábla. A jellegzetes táblák a XX. század harmincas évei óta vannak az utcákon és talán emiatt gondolja azt a Wiener Linien, hogy ideje lecserélni őket. Sajtóhírek szerint modern kijelzőkbe integrált módon jeleznék a villamosok és buszok megállóit.

Az új tábla terve

A Wiener Linien október 5-étől teszteli az új táblákat a 26-os villamos aznap megnyíló szakaszán: a hagyományos, ovális táblák helyett a Kagraner Platznál és a Kraygassénál jelennének meg a kijelzők. A tervek szerint mind a négyezer bécsi busz- és villamosmegálló jelzése megújulna majd a közeljövőben.
A kijelzőket tartó oszlopokon található üvegezett felület mögé kerülne be a vázlatos vonaltérkép és a környéket mutató térképkivágat a menetrend mellett. Az egy oszlopba integrált megoldás átlátható és rendezett képet nyújt – mondta a Wiener Linien képviselője a Kurier számára. Az új táblák többek között a turisták számára is egyértelművé teszik a villamos- és buszmegállók helyét. Hozzátették: tudják, hogy a hagyományos, ovális táblákhoz érzelmileg kötődnek a bécsiek. Ez való igaz: sokak szerint a bécsi városképhez tartoznak a jellegzetes megállótáblák.

Régi megállótábla hirdetőoszloppal kombinálva a villamosmúzeumban. A városképhez tartoznak az ovális jelzőtáblák

Érdekesség, hogy korábban az új hangosbemondó szövegek bevezetését is azzal indokolta a Wiener Linien, hogy a turisták számára könnyebb lesz a tájékozódás. Igaz, a női hang sajnos „elveszik” a tömött metró vagy villamos zajában, ráadásul sikerült rendkívül rosszul összerakni a beszédmodulokat, köszönő viszonyban sincs azzal a változattal, aminek kapcsán szavazást indított a közlekedési cég. A lépés kapcsán komoly vihar támadt, az utasok, a bécsiek követelik vissza Franz Kaida hangját. Tapasztalataink alapján mondhatjuk: joggal.

Az új táblákba integrálják majd az RBL-kijelzőt is

De nem csak ez, hanem a buszmegállók jelzése miatt is komoly perpatvar alakult már ki. A 2006-ban a közlekedési tárca szerette volna megváltoztatni, egységesíteni a buszmegállók jelzését (meg is változott az ideiglenes megállók jelzése), de a siker akkor elmaradt. Így viszont megmaradt a „táblaerdő”: a különféle buszos cégek különböző formájú, kivitelű táblákat alkalmaznak, így nem ritka a két-három féle megállótábla is egymás mellett.

Az USTRAB-megállókban is jól mutat a hagyományos tábla

A többi szolgáltató eltérő táblákat alkalmaz. A magáncégek jobbára formára azonos, tartalomban azonban eltérő jelzéseket használnak. A képen a Dr. Richard saját járatainak táblája látható
(fotók: Halász Péter)

Mindenesetre az most biztos, hogy egy meg nem nevezett hosszúságú tesztidőszakban keresik arra a választ, hogy mind a négyezer bécsi megálló jelzését lecseréli-e a Wiener Linien? Mindenesetre az biztos, hogy a prioritás az újonnan épített megállók új jelzésekkel való ellátása.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.