2016. 07. 25.

Viszlát „DB Bahn”

Nagyjából tíz évvel ezelőtt indította el a Deutsche Bahn AG a „DB Bahn” márkanevet. A vasúti szolgáltatásokat magában foglaló elnevezést azonban most megszüntetik, a jövőben csak a DB-logó marad a járműveken.






Tíz esztendővel ezelőtt, 2006-ban alakította ki a Deutsche Bahn AG a „DB Bahn” márkanevet, amely valamennyi vasúti személyszállító szolgáltatást foglal magában, azaz a távolsági és a regionális járatokat is. Ezzel egyidőben került fel a regionális járatok járműveire a „Regio DB” felirat és alkalmasint a hálózat neve is, ahol közlekedett az adott jármű.

„DB Bahn” feliratok két IC-kocsi ajtaján

Tíz évvel ezelőtt komoly erőket megmozgatva, meglehetősen rövid idő alatt rakták fel a járművekre a feliratokat, a „DB Bahn” matricákat az ajtókra, a „Regio DB”-seket pedig a járművek oldalára. Most viszont ezek szép lassan eltűnnek: első körben a „Regio DB” feliratot veszik le – írja legutóbbi számában a Drehscheibe. A jövőben a járműveken középen a DB-logó lesz majd látható, az érintett hálózat neve pedig a járművek végén, jellemzően a vezetőállás körényékére kerül majd fel. A középre zárt DB-logótól egyedül a 425-ös és a 426-os sorozatú motorvonatok mentesülnek, mert itt a WC ürítését segítő tartály nyílása útban van.

A „DB Bahn” mellett a „Regio DB” is eltűnik majd a regionális járművek külsejéről. Ezen az emeletes kocsin jól látható mindkét márkajelzés
(fotók: Halász Péter)

A „DB Bahn” feliratok a járművek ajtajairól szépen lassan fognak csak eltűnni: különböző javítások során kerül majd erre sor. Emiatt előforulhat, hogy egy-egy S-Bahn-szerelvény néhány ajtaján még fent lesz, másikon pedig már nem lesz fent a felirat, attól függően, hogy javítani kellett-e a fényezést vagy mondjuk graffittimentesítésre kerül-e esetleg sor az adott helyen.
A „DB Bahn” felirat amúgy meglehetően furcsán festett a vasutat ismerők szemének: eleve a DB, mint olyan a Deutsche Bahn rövidítése, emögé odatenni még egyszer a „Bahn” kifejezést, kissé érdekesen hangzik, főleg kiejtve.

Halász Péter

4 megjegyzés:

  1. Pár gondolat a vasúti járművek feliratát illetően

    A „DB Bahn” felirat amúgy meglehetően furcsán festett a vasutat ismerők szemének: eleve a DB, mint olyan a Deutsche Bahn rövidítése, emögé odatenni még egyszer a „Bahn” kifejezést, kissé érdekesen hangzik, főleg kiejtve.,,,,de a Német Vasút amit elrontott legalább helyrehozza nem úgy a Magyar társa a START feliratokat illetően.Miért van az Magyarországon hogy a Magyar Államvasutak tulajdonában lévő járműveknek a cégjelzése(Főleg a mozdonyok) egyszerűen H-START,pár évvel ezelőtt megszokot volt a H-MÁV-TR felirat ezt váltott a ugyebár a mostani amiben egy betű utalás nincs arra hogy a jármű a Magyar Államvasút tulajdona,akár nézhetnénk egy magánvasúti járműnek is.Közép Európában minden vasúttársaság hivatalos országjelölő cégjelzésében benn szerepel az adott államvasút rövidítése is nem beszélve arról hogy a vontatott és vontatójárművek több helyen büszkén viselik gazdájuk logóját.Magyarországon még személykocsik,motorvonatok,motorkocsik esetében hagyján de mozdonyok esetében a TRAXX TAURUS sorozatot leszámítva se MÁV logó se MÁV felirat.Hogy miért fontos ez hogy Magyar mozdonyon MÁV felrat legyen?
    -tudni fogjuk hogy a mi államvasutunk gépe
    -nemzeti öntudat erősítése
    -MÁV logoval kombinálva egész változatos dolgokat ki lehetne hozni a fényezésből és nem csak piros és a kék színek dominálnának,egyszóval az esztétikán lehetne dobni.
    Javaslat:a mostani H-START feliratot mondenhol fel kéne hogy váltsa a következő formula H-MÁV-S,vagy H-MÁV-ST a hivatalos ország és cégjelzésnél,illetve szépen elkezdeni ellátni nagyméretű MÁV logóval és felirattal az összes MÁV járművet.
    Témával magyar vonatkozásban is lehetne foglakozni szerintem hogy pontosan mi is van felírva a magyar vasúti járművekre egy cikk keretében megkérdezve több illetékest ezügyben.

    Üdvözlettel:Takács Dávid Péter

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Picit tegyük helyre a dolgokat, mert látom, hogy tévedesek vannak. Szóval, olyan, hogy MÁV, az alapvetően nem más, mint a pályavasúti szolgáltatást kínáló szervezet. A hivatkozott MÁV-TRAKCIÓ tulajdonában voltak a szétválasztáskor a mozdonyok, a MÁV-START-nál meg a személykocsik. Az országjelzés utáni rövidítés elvileg csak öt karakter lehet (most ne a RO-CFRCALATORI-ra gondoljunk azért), így lett anno a MÁVTR és a START (illetve a MÁVGS) jelzés. A START-ba beolvadt a MÁV-TRAKCIÓ Zrt. és a MÁV-GÉPÉSZET Zrt., ergo vitte a járműveket, eszközöket is. Ebből következik: a MÁV-nak ilyen formán nincs se EuroSprintere (Taurusa pláne, mert az az ÖBB márkavédjegye amúgy), se TRAXX-a.

      A MÁV-csoport arculatával való foglalkozást megfontoljuk, eddig azonban számos ok miatt nem tettük ezt meg.

      Törlés
    2. Kedves HP (remélem Halász Péter Úrhoz van szerencsém) Én a fent említett eszmefuttatásban csak egyvalamire szerettem volna felhívni a figyelmet: Ma a Magyar Államvasút mozdonyain függetlenül attól hogy mi a beceneve hány darab van belőle milyen leányvállalathoz tartozik NINCS FELTÜNTETVE A MÁV FELIRAT szerintem ez szégyenteljes és szánalmas hogy a vasút vezetésében nincs ennyi nemzeti öntudat sem. Üdvözlettel Takács Dávid Péter

      Törlés
    3. Igen, hozzám van szerencséd. Viszont én nem tudom, miért kellene rajta lennie a MÁV feliratnak? Mondjuk amilyen roncsokkal járnak, azt írnak rájuk, amit akarnak, attól nem lesz korszerűbb. :) Amúgy meg nemzeti öntudat... Hagyjuk meg ezt az ópiumot a politikának, a közlekedésben inkább európai módon gondolkodjunk. Szerintem.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.