2016. 10. 07.

Menetrendváltástól újraindul a szlovák IC

A ZSSK menetrendváltástól újra elindítja a piaci alapú InterCity-járatait Pozsony és Kassa között. A piaci helyzet miatt leállított szolgáltatás most újraindulhat, mert az állami vasúttársaság szerint van rá igény.


December 11-étől, a 2016/2017-es vasúti menetrend életbe lépésétől ismét közlekednek Szlovákiában InterCity-vonatok. A Pozsony és Kassa között közötti távot a vonatok 4 óra 45 perc alatt teszik majd, ezzel a két város közötti leggyorsabb vasúti kapcsolat jöhet létre.
A ZSSK érdeke, hogy részt vegyen a versenyben és a piaci szereplőkkel azonos szolgáltatást kínáljon utasainak – fogalmazott a vezérigazgató, Filip Hlubocký. A kereskedelmi igazgató, Karol Martinček a bejelentés kapcsán úgy nyilatkozott, hogy a ZSSK felelősen kell viselkedjen a tulajdonosaival és az utasokkal szemben is, ez pedig azt jelenti, hogy a legmagasabb szintű szolgáltatást a saját érdekeiben is nyújtania kell.
A menetrendváltástól napi két pár vonat közlekedik majd. A szerelvényeken egyenként 247 ülőhelyet kínálnak majd. A vonatokra kötelező lesz a helyfoglalás.

A Pozsony és Kassa közötti járatok nagy része közszolgáltatás keretében közlekedik, a ZSSK egy éve kiszállt a piaci versenyből. Most viszont újraindítja a piaci alapú InterCity-járatokat a szlovák állami vasúttársaság
(fotó: Halász Péter)

Fontos tudni, hogy Szlovákiában az expresszvonatig bezárólag rendeli meg közszolgáltatásként a a vasúti közlekedést az állam a ZSSK-tól. A piaci szereplők a prémium kategóriában szabadon, piaci alapon közlekedtetik a vonataikat. Pozsony és Kassa között jelenleg csak a RegioJet kínál InterCity-jellegű szolgáltatást; ez azonban nem jelenti azt, hogy a két város között nincs amúgy közvetlen vasúti összeköttetés közszolgálati alapon. Így a vasúttársaságok elsősorban a fedélzeti szolgáltatással és a gyorsasággal tudnak az utasok kegyeiért versenyezni. A közszolgáltatási szektorban a szlovák állam szeretne versenyt: a Pozsony és Komárom közötti „pilotporjekttel” jók a tapasztalatok, így már folyik a belföldi távolsági tender, ahol igen jó esélyei vannak a ZSSK mellett más piaci szereplőknek is.

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. Sztem Magyarországon át rövidebb idő alatt lehetne menni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, ha azt nézem, hogy a Pozsony - Budapest vagy 3 óra; a Budapest - Miskolc - Kassa meg vagy 4, akkor ez már nem igaz.

      Törlés
    2. Nem kell Pestre bemenni (Aszód-Vác) és a 4 óra 45 perc a legjobb eljutási idő náluk amit csak egy vagy két vonat tudott teljesíteni.

      Törlés
  2. A 120-as fővonal Pozsony és Trencsénhőlak között végig 160 km/h-val, onnan Zsolnáig 120 km/h-val, onnan a 180-as fővonal változatosan, többnyire 100, néha 120 km/h-val járható, gyakorlatilag lassújelmentes pálya. Igaz, ezeréves felsővezeték, ezeréves felépítmény, ezeréves biztber üzemel, irdatlan fenntartási költséggel, de megoldják. Ezzel a magyar vonalak nem tudnak versenyezni, mert nálunk a frissen fölújított pálya is tele van hibákkal.
    Ráadásul a Pozsony-Párkány vonal az egyik legrosszabb állapotú Szlovákiában, tele lassújelekkel, nem tud elég gyors lenni. Esetleg, ha Vác és Aszód között levágja az utat.
    Csakhogy a szlovák településszerkezet miatt (sem Pozsony, sem Kassa nem igazán nagy városok), Zsolna, meg a közbenső kisvárosok is jelentős utashányaddal járulnak hozzá a vonatok kihasználtságához, nem beszélve a Magas-Tátrai turizmusról. Ettől mind elesne az a vállalkozó, aki a 70-77-80-90 vonalakon át közlekedne. A két végpont nem ad elég utast ahhoz, hogy ez megérje.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az igaz, hogy fejlesztések nélkül nem igazán menne a Magyarországon keresztül közlekedés - max nagyon alacsony árakkal, ami egyébként szintén lehet egy kiút -, de azokkal együtt már nagyon is. Budapesten az segítene, ha megépülne a Marcheggi hídi csomópont, pláne az M1 metró meghosszabbításával. Ekkor nem kéne bemenni bp-i fejpályaudvarra, ugyanakkor bp-i utasok számára is alternatíva lenne a vonat. Így a Bp-Pozsony két óra lenne, Ms-ig még két óra, onnét kellene majd valahogy nyerni időt még, és akkor 5 óra körüli teljes menetidőt lehetne hozni.

      Törlés
  3. Egyébként ez a "fedélzeti szolgáltatásokban tudnak versenyezni" dolog ez úgy van, hogy az IC meg a gyors is klimatizált kocsikkal közlekedik, csak a gyorsvonati étkezőben feleannyiba kerül a vacsora is meg a sör is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Pedig igazán tudhatnák, hogy ez nem éri meg, hiszen Ilonáék is megpróbálták, de nem ment... :)

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.