2017. 02. 24.

Hétvégi gyors – 2017. február 18-24.

Beszállnak a franciák a BLS Cargoba. A BLS mégsem száll be a távolsági közlekedésbe? Vevőre várnak a DSB olasz motorvonatai. További emeletes motorvonatokat vesz az SNCF. Ezek voltak a fontosabb hírek az elmúlt héten a közlekedés világában.




Francia partner a BLS Cargonál


Bern | Svájc — A DB Cargoval való szakítás után új partnert keresett és talált a nemzetközi piacon. A svájci magánvasút a jövőben az SNCF Logistics, a francia vasút logisztikai üzletágának partnere lesz. A franciák a Transport Ferroviaire Holding nevű leánycégükön keresztül 45%-os részesedést szereztek a BLS Cargoban. A döntésnek köszönhetően a BLS javíthatja üzleti pozícióit, elsősorban persze a svájci tranzit tekintetében.
A BLS számára nem újdonság a franciákkal való együttműködés: Németországban és Olaszországban is már régi partnere a Captrain a svájciaknak, az SNCF másik teherfurvarozási leánycége.


Zátonyra futott tárgyalások


Bern | Svájc — Megakadtak a tárgyalások a belföldi távolsági közlekedés átszervezése kapcsán. Ahogy arról már írtunk korábban: az SBB mellett a BLS és a Südostbahn (ismét) megjelenne a svjáci belföldi piac kínálatában és erről egyeztetéseket kezdtek a közlekedési tárcával. Miközben az SBB már leadta a javaslatát a távolsági közlekedés rendszerére vonatkozóan, a BLS még nem tette meg, de felmerült, hogy az SBB javaslata kihagyná a regionális vasutat a játszmából. Így inkább a BLS biztonsági játékot játszana: a piaci alapú távolsági közlekedés mellett további regionális járatok átvételével biztosítaná helyét a hálózaton, ez utóbbiakat ráadásul a kantonok és a szövetségi kormányzat is finanszírozza.

A távolsági közlekedésben jó eséllyel 2017 után is marad az SBB egyeduralma
(fotó: Halász Péter)

Az SBB javaslata nem mellesleg éves szinten 30 millió frankos költségcsökkentést ígér: a BLS esetében úgy nézne ki a helyzet az SBB szerint, hogy a hiányt a kantonok fedeznék, összességében pedig mintegy évi 100 millió frankkal csökkenne a bevétel a szektorban.
Az SBB 2007-ben tíz évre kapta meg a távolsági közlekedés koncesszióját, ez az év végén, a menetrendváltáskor lejár, így mindenképpen időszerű az új szerződés megkötése, a tárgyalásokban pedig jelenleg már csak a SOB vesz részt.


Megszabadulna a DSB a problémás dízel motorvonataitól


Koppenhága | Dánia — Az AnsaldoBreda által 2005 és 2013 között leszállított és 2016. szeptember óta leállított 23 MP (IC2) és 5 MG (IC4) sorozatú járműtől válna meg a DSB. A 2000-ben (MG) és 2002-ben (MP) 3-7 éves szállítási idővel megrendelt járművek egy része sosem épült meg, mert a különböző problémák okán a DSB felmondta a szerződést. A több éves késéssel megszerzett engedélyek ellenére több esetben a járműfedélzeti berendezések hibájából Megállj! állású jelzőket is meghaladtak a vonatok, ami rendkívül súlyos hibának számít. Az üzembiztonságuk is híresen alacsony szintet ütött meg, így 4 év után leállították a 23 darabos MP sorozatot. A visszamondott 4 kocsis MG sorozatú járművek miatt Koppenhága környékén 20 darab '80-as évek elején épült és 2006-ban kivonásra ítélt ME sorozatú dízelmozdonyt kényszerűségből részecskeszűrővel láttak el, így azok már teljesítették az EPA Tier 0 szintet. A sorozat javítására tett kísérletek nem jártak sikerrel, így inkább a vonalak villamosítására és új villamos mozdonyok és motorvonatok beszerzésével kerülik ki a problémát.


Újabb 99 Omneot vesz az SNCF


Párizs | Franciaország — 99 további Bombardier Omneo Regio 2N típusú motorvonatot vásárol Île-de-France régió, hogy leválthassák az elavult járműveket. Az N jelű vonalcsoportra 80, a C jelű vonalcsoportra 19 szerelvény érkezik 2019 és 2021 között, a szerződés 1 milliárd eurót tesz ki. A 2013-ban az R vonalcsoportra megrendelt 42 szerelvény első darabja a héten hagyta el a gyárat. Az új motorvonatok a '70-es és '80-as évek ingaszerelvényeit és motorvonatait váltják.



A 8 kocsis, 110 méteres szerelvényekből akár három is összekapcsolható, a soronként 2+3 ülésnek köszönhetően 1746 ülést sikerült elhelyezni, a kapacitás álló utasokkal együtt 3120 fő. A 860 darabos keretszerződésből eddig 340 járműre adott le megrendelést a francia államvasút regionális üzletága, az SNCF Transilien. A jármű a 2014-es InnoTransról ismerős lehet, akkor be is mutattuk.


Visszatértek a Solarisok Budapestre


Budapest | MagyarországElőző hírösszefoglalónkban adtunk hírt arról, hogy ajtógondok miatt jó ideig nélkülözni kell majd Budapest utcáin a Škoda-Solaris Torllinókat. Nos, ez a jóslatunk nem jött be, mert már másnap – majd egy hét kihagyás után – már szolgálatba is álltak a trolibuszok, miután a gyártó gyorsan végzett az új ajtóvezérlő-szoftverek telepítésével. Egyelőre azonban információink szerint szoros megfigyelés alatt dolgozhatnak a trolibuszok, nagyon figyelnek a járművek hibáira a BKK-nál és a BKV-nál.


Kérjük, ne álljon az ajtó elé, mert a vezetőt zavarja a kilátásban!


Bázel | Svájc — A címben olvasható felhívás sok tömegközlekedő emlékeiben ott lehet, hiszen a budapesti Ikarus buszokon jó ideig kint volt és van ez a matrica a vezetőfülkénél. Ám nem csak a régi, hanem a modern autóbuszokon is gond, hogy az utasok megállnak a vezetőfülkénél: ez amellett, hogy valóban zavarja a sofőrt, veszélyes is: egy hirtelen fékezésnél itt nem áll rendelkezésre megfelelő kapaszkodási lehetőség és valljuk be: a kassza, a fedélzeti egység és a jegykezelők nem erre valók.


A bázeli tömegközlekedési cég, a BVB úgy döntött, hogy kísérleti jelleggel hat új Citaro-buszán az első ajtónál látványos jelzést tettek a padlóra, ami az utasok figyelmét arra hívja fel, hogy nem megfelelő helyen állnak. A buszokon a „tökönvágót” ennek megfelelő helyre helyezték el, kicsit távolabb a vezetőfülkétől. A kísérlet eredményei alapján döntenek majd arról, hogy a többi buszon is alkalmaznak-e hasonló megoldásokat.

Így biztonságosabb és a sofőrök számára is jobb megoldás. Vajon az utasoknak számára is hatékony megoldás lehet
(fotók: BVB)


Kis frissítések a Zusi 3-ban


Braunschweig | Németország — Bár a Zusi 3 kapcsán komoly fenntartásaink voltak és bizony vannak még most is, ám a háttérben zajlanak az alapos tesztek, aminek köszönhetően bemutatjuk majd azt, hogy mit kap az újonnan beszálló felhasználó potom 69 euróért cserében. Egyelőre azonban annyit mondhatunk, hogy lassan, nagyon lassan bővül a hálózat, amin vezethetünk: most a Wutachtalbahn bővült ki néhány állomásközzel és közben persze frissült maga a keretprogram is. A bővítmények a Zusi 3 teljes verzióit használók számára ingyenesen elérhetők.

A részletek szépek az új vonalszakaszon – a vonalhálózat azonban csak nagyon lassan bővül a Zusi 3-ban

Adorján Péter, Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.