2017. 03. 31.

Hétvégi gyors – 2017. március 25-31.

Magánvasutak előtt is nyitva a ČD műhelyei. Új helyre költözik a Rheinbahn. 2040-ig a DSW szolgáltathat. Teljesen átépül a Jennerbahn. A DB is felelős lehet a Bad Aibling-i balesetben? Bővül a BART hálózata. Kínai sikersztori az USÁ-ban. Berlinben metróállomások kaptak műemléki védettséget. Újabb IC2-k érkeznek a DB-hez. Hírösszefoglalónk a hétvégén.


A fűtőház a magánvasutaknak is nyitva áll


Prága | Csehország — A magánvasúti társaságok is használhatják majd az állami vasúttársaság, a ČD műhelyeit kereskedelmi alapokon nyugvó megállapodások keretében április 1-jétől. Az állami nyomásgyakorlás arról szólt, hogy ha van rá lehetőség, a ČD ne utasíthassa el a magáncégek kéréseit akkor sem, ha azok a kereskedelmi árakat megfizetnék. A ČD a szabályok szerint csak a telephelyek tényleges kapacitáshiánya esetében utasíthatja vissza a magáncégek igényeit. A magánvasutak számára egyszerűbbé válhat az üzemanyag-vételezés, a járművek takarítása és a kisebb javítások elvégzése, nem kényszerülnek feltétlenül magánvasúti műhelyeket igénybe venni.


Új székházba költözött a Rheinbahn


Düsseldorf | Németország — Elbúcsúztatta hagyományos székhelyét a düsseldorfi Rheinbahn. A Stadtbahn-hálózaton is könnyen megtalálható a cég székhelye, hiszen az U76-os és az U77-es Stadtbahn-járatoknak van egy Rheinbahnhaus nevű megállója. A városközi üzemet működtető vasúttársaság már a negyedik irodaházát koptatja, de még mindig az eredeti helyen, Oberkassel városrészben. Ám most ez a múlté lesz: a 120 éves Rheinbahn Lierenfeld városrészbe költözik, a kocsiszín közelébe.

A költözködést bejelentő sajtótájékoztatón a 2204-es számú NF8-as villamoskocsi volt a díszlet, kijelzőjén elköszönve Oberkassel városrésztől
(fotó: Rheinbahn)

A Rheinbahn mostani székhelyét egy bank veszi majd meg, ők használják tovább az irodaházat. Ehhez kapcsolódóan megváltozik majd a megállóhely neve is, a Rheinbahnhaus állomástól biztosan búcsúzhatunk a közeljövőben, a végleges elnevezésről még nem döntöttek. Az irodaház előtti hurokvágány-komplexumot is visszafejlesztik, de forduló marad a Stadtbahn-szerelvényeknek, mert különböző rendezvények idején szükség van rá.


2040-ig a DSW21 szolgáltathat


Dortmund | Németország — 2018 végéig tart a Dortmunder Stadtwerke jelenlegi közszolgáltatási szerződése, a tavaly év végén meghirdetett pályázatra viszont nem volt jelentkező. A 8 Stadtbahn- és 76 buszvonalat minden valószínűség szerint 22,5 éves időtartamra év végén írják majd alá és 2018 közepén lép életbe. Kedden nyilvánosságra hozták a cégcsoport 2016-os év előzetes pénzügyi eredményeit, amiben egy szerény 3 milliós nyereséget állapítottak meg a szakemberek. A vezetésnek természetesen ez még nem megfelelő, ezért egyes munkatársakat nem pótolnak és Guntram Pehlke szerint még a menetrendek vagy a vonalakra beosztott járművek ritkításán is gondolkodnak.


Újjáépül a Jennerbahn


Berchtesgaden | Németország — Március elején bezárt és jövőre már egy teljesen új kötélvasút szállítja majd az utasokat a Führer kedvenc üdülőhelye (Berchtesgaden) közvetlen közelében lévő Jenner nevű csúcsra. A két éves előkészítés eredményeként a bontás megkezdése után 23 nappal már az új rendszer alapkő-letételére került sor. A kétfős kabinokat 10 fős, akadálymentes gondolák váltják, a két kapcsolódó kétfős ülőliftek is hatfős kocsikra váltanak, az eddigi óránkénti 500 fős kapacitás 1600 főre növekszik. A beruházás 47 millió eurós költségeit a Berchtesgadener Bergbahn AG-t tulajdonló bechtesgadeni kerület teremtette elő.


Felelős a Deutsche Bahn?


Bad Aibling | Németország — Friedrich Schweikert helyi ügyvéd szerint egyenesen az egyedüli felelős, de az Eisenbahn-Unfalluntersuchungsstelle des Bundes (EUB) vizsgálatának eredményét azért megvárja a peranyag benyújtásával. A 19 érintettet képviselő jogász nem pénzt, hanem hivatalos bocsánatkérést kíván a Deutsche Bahntól, hogy az érintettek maguk mögött tudhassák az eseményeket. Schweikert úr szerint a BOB egyáltalán nem felelős az eseményben, hiszen nem a cég valamelyik dolgozója követte el a hibát. Az Eschede melletti esemény esetében 15 évet kellett várni a hivatalos bocsánatkérésre. A Deutsche Bahn szóvivője kiemelte, hogy a BOB és a DB a biztosítótársaságokkal egyeztetve már kifizette a kártérítést és a mentés után a sérültek és a hátramaradottak egy a DB akkori vezérigazgatójának aláírásával ellátott részvétlevelet is kaptak.
A 2016. február 9-én bekövetkezett balesetért hivatalosan a forgalmi szolgálattevőt – annak részletes beismerő vallomása után – nevezték meg felelősnek és ítélték 3 és fél év szabadságvesztésre 2016. december 5-én.


Desirót tartolt a kamion Ausztriában


Thomasberg | Ausztria — Kedd kora reggel az Aspangbahnon közlekedő R 2701 számú, Siemens Desiroból kiállított vonat összeütközött egy teherautón lévő túlméretes, 24 tonnás beton hídelemmel. A teherautó az útátjáró után lévő kanyar miatt lelassított és közben a fénysorompó tilosra váltott. A mozdonyvezető az elkerülhetetlen helyzetet fölismerve a vészfékezés megkezdését követően az utastérbe rohant, a négy utas és a teherautó vezetője nem sérült meg, a mozdonyvezető is csak könnyebben. A motorkocsi az ütközés után 170 méterrel állt meg, de a fülkemodul jobb oldalát felszakított a szállítmány.


Nyúlik a BART

Fremont | Kalifornia / USA — Március 24-én átadták a forgalomnak a San Francisco és Oakland városok nevével fémjelzett „Öbölmenti régió” nehézmetrójának újabb 8,7 kilométeres szakaszát Fremont és Warm Springs állomások között. A gyakorlatilag elővárosi vasútként funkcionáló Bay Area Rapid Transit, azaz BART ezzel tovább halad dél felé az öböl keleti partján - még idén további 16 kilométernyi pályát helyeznek üzembe Milpitas és Berryessa állomásokig. A távlati cél a Szilícium-völgy déli nagyvárosai, Santa Clara, majd a San Jose elérése – utóbbi alatt valódi metróként, föld alatt épülne ki a BART, hasonlóan San Francisco és Oakland belvárosi szakaszaihoz. Kérdés, hogy a Trump-kabinet stratégiájávakl ez mennyiben lesz összeegyeztethető, az új elnök ugyanis egyrészt csilliárdok betonba öntését ígérte a belföldi termelés fellendítése érdekében, másrészt baltával irt mindent, ami a környezetvédelemhez vagy közösségi mobilitáshoz köthető, márpedig a BART bővítése ilyen forrásokból történt eddig.
Ami a jelent illeti, Kalifornia állam amerikai viszonylatban kimagasló környezettudatosságának megfelelően az új vonalszakaszon napelemeket helyeztek el, a 2080 férőhelyes P+R parkolóban pedig számos töltőpontot is kialakítottak az elektromos vagy hibrid autóknak. A kerékpárosokra is gondoltak, így kerékpárutakat és tárolókat is kialakítottak a projekt keretében.
Érdekesség, hogy az Öböl másik oldalán a Caltrain fejleszt, villamosítás mellett a Stadlertől vesznek új motorvonatokat és szintén tervezik a terjeszkedést délre, San Jose-n túlra. A Caltrain és a BART hálózatának jövőbeni összeérése az Öböl déli oldalán igen előnyös lenne az ingázók szempontjából. Az Öböl megkerülése, vagy legalább a déli végen a kelet-nyugati átutazás ma csak az Amtrak Capitol Corridor vonatainak, vagy a Altamont Commuter Express napi négy pár ingázóvonatának igénybevételével lehetséges, de Fremont környékén a csatlakozási pontok kiépítése nem célszerű, kiadós gyaloglás kell az átszálláshoz.


A CRRC tovább hódít Amerikában

Los Angeles és Philadelphia | USA — Tovább lengeti a vörös posztót a kínai ipar a Trump-féle Twitter-diplomácia orra előtt. A Chicago és Boston városaihoz köthető, több százas nagyságrendű metrókocsi-tenderek megnyerése után Los Angeles és Philadelphia a kínai állam kezében lévő járműgyártó óriás, a CRRC Corporation piacszerző körútjának következő állomásai. A CRRC Springfield városban (Massachusetts állam) felhúzott új gyárában készülhet hamarosan 64 darab, HR4000-es sorozatú metrókocsi a Los Angeles County Metropolitan Transportation Authority számára, míg a Southeastern Pennsylvania Trasnportation Authority (SEPTA) Philadelphia környéki elővárosi vasúti hálózatára 45 emeletes személykocsit szállíthat a CRRC. Az első ügylet értéke nagyjából 120 millió dollár, míg az emeletes kocsik ára 137,5 millió amerikai dollár. A SEPTA tenderén a CRRC a hagyományos beszállítónak számító koreai Hyundai Rotem-et verte (legutóbbi, Silverliner V kocsijaikkal voltak problémák, így ez talán nem annyira meglepő), továbbá árban aláment a Bombardier ajánlatának. Az emeletes személykocsik szinte teljesen a CRRC új amerikai üzemében készülnek, míg metrókocsik esetében a végszerelés történik Amerikában, a kocsikszekrények Kínából érkeznek majd.
A kínaiak amerikai térnyerése az eddigiek alapján főleg a helyinek számító Bombardier és az évek óta csak mérsékelt sikereket elkönyvelő japán gyártók (pl. az itt erősnek számító Nippon Sharyo) rovására történik a metrók és vasúti személykocsik piacán. A motorvonatok és light rail járművek jelenleg még inkább az európai gyártók felségvizének számítanak, de ne legyenek kétségeink: Kína itt is hamarosan megkezdheti a dömpingáron nyomulást. A kérdés már csak az, hogy a 60%-os belföldi hozzáadott értéket a törvény betűje szerint végső soron betartó külföldi gyártók ellen mit fog lépni az új amerikai kormányzat.


Öt napig tartott a vágányok helyreállítása Luzernben


Luzern | Svájc  — Még a múlt hét közepén, március 22-én siklott ki egy EuroCity szerelvény a svájci nagyváros fejpályaudvarának elhagyása közben. A balesetben szerencsére senki nem sérült meg komolyabban, de a vasútüzemben komoly fennakadások követték az esetet. Az SBB még aznap megkezdte a sérült szerelvény kiszabadítását, ami azonban az állomás teljes lezárását követelte meg. Egyedül a keskeny nyomtávú vágányokon tudtak közlekedni a Zentralbahn szerelvényei. Az ETR 610-est nagyjából egy nap alatt sikerült kiszabadítani, csak ezután kezdődhetett meg a vágányhálózat helyreállítása.
Az SBB ezalatt komoly pótlóbusz-hálózatot épített ki, ahol az összes környéken szolgáltató buszos cég járművei megfordultak. A legújabb városi és távolsági buszok mellett valamivel öregebb, már csak szezonálisan közlekedő, nagyrészt síbuszként funkcionáló járművek is megjelentek, mint például egy PostAuto fényezésű NAW (Nutzfahrzeuggesellschaft Arbon & Wetzikon) BH4-23 is.
Az állomást végül március 27-én, hétfőn üzemkezdettől nyitották meg ismét a vasúti közlekedés előtt. Ekkortól járnak ismét az SBB és a BLS vonatai is a megszokott menetrend szerint.

Kedves gesztus: az SBB hétfőn reggel egy kis csomag édességgel köszönte meg az utasoknak a kitartást és kért elnézést az állomás lezárásából adódó kellemetlenségekért.
(fotó: SBB)



Újabb hét metróállomás került föl a műemléki listára

Berlin | Németország — Az U7-es vonal utolsó hét állomása került föl Berlin műemléki listájára, ezzel már a teljes hálózat a fele védettséget élvez. A Rainer Gerhard Rümmler (1929-2004) által tervezett állomások a maguk korában és még manapság is csodálkozást vagy megdöbbenést váltanak ki az emberekből. Rümmler úr a 200 kilométeres terv idején a a város építéstervezési osztályának vezetőjeként erős befolyással volt az állomások kialakítására. A Sigrid Nikutta (BVG), Jörg Haspel (Műemlékvédelmi Hivatal) és Klaus Lederer (Kultúráért felelős szenátor, LINKE) által tartott keddi sajtóeseményen megemlítették, hogy a kiváló együttműködésnek hála az állomások akadálymentesítése a műemléki védelem mellett is lehetséges, ahogy ez a Zitadelle állomás esetében éppen folyamatban is van. Az átlagos utazót eddig és ezután sem éri hátrány, ugyanúgy használhatják az állomásokat.

Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA

A Paulsternstraße állomás a hálózat egyik legérdekesebb darabja
Az állomásokról készített gömbpanorámák elérhetőek a Rundfunk Berlin-Brandenburg THETA-profilján.
(fotó: RBB)


Újabb 25 távolsági emeletes vonat

Berlin | Németország — A héten már írtunk a DB távolsági flottájának megújítási terveiről, az első eredmény pedig már be is futott. A sokat kritizált IC2 márkanevű, emeletes kocsikból összeállított egységekből újabb 25-öt rendelt meg a DB Fernverkehr AG. A 2008-ban és 2013-ban megkötött keretszerződések terhére rendelték meg a 25 TRAXX-ból és 124 TWINDEXX Vario IC-ből álló csomagot. A már fogalomban lévő 27 és a 2018 nyarán érkező 17 egység után 2019-ben növekszik majd a flotta, hogy 2030-ig 25 %-kal növelhessék a távolsági járatok kapacitását. Az utasoknak érdekes erősebb GSM-erősítőkön felül az ígéretek szerint az ETCS L2-nek köszönhetően Svájc irányába is közlekedhetnek majd a szerelvények.

Összeállította: Adorján Péter, Berky Dénes, Halász Péter, Magyarics Zoltan

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.