2017. 04. 12.

Aláírták a szerződést, jöhetnek a KISS-ek

Aláírta a MÁV-START Zrt. és a Stadler Rail azt a szerződést, aminek köszönhetően 2019-től akár negyven új, nagy befogadóképességű, egyenként hatszáz ülőhelyes szerelvény állhasson forgalomba – az első tíz vonatot már le is hívhatja a vasúttársaság.



A most megkötött keretmegállapodás a MÁV-START és a Stadler Rail közös közleménye szerint „megfelelően rugalmas lehívási lehetőséget biztosít ahhoz, hogy a MÁV-START járműfejlesztési stratégiájában meghatározott 40 nagy kapacitású motorvonat beszerzése a forráskeretek rendelkezésre állásának függvényében megvalósuljon. A motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított 96 hónapon belül kerülhet sor.”
A keretmegállapodással együtt a MÁV-START legalább tíz motorvonatra vonatkozó lehívási kötelezettséget is vállalt úgy, „hogy az üzemeltetési készletre és oktatásra is maradjon fedezet, valamint tartalékot képez az euróban megkötött szerződés árfolyamkockázatának lefedésére. Az első lehívás tetszőleges járműszámmal bővíthető, a továbbiakban a minimális lehívási mennyiség három járművenként valósulhat meg.”
Az első lehívás fedezetét az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 60,55 milliárd forintos forráskerete adja – a keretmegállapodás megkötését követő konzultáción véglegesített feltételekkel kerül sor a tényleges lehívásra.
A Stadler Rail által ajánlott KISS motorvonatok a MÁV-START részére épített kivitelben 2. osztályú utastérrel rendelkeznek majd, 595 fix és 5 lecsapható üléssel bírnak majd. A korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel felszerelt járművek a MÁV-START első emeletes vonatai lesznek. A vonatok ETCS Level 2 szintű biztosítással rendelkeznek majd.

Az új motorvonatok 2019-től a budapesti elővárosban is közlekedhetnek, de hétvégén szokás szerint a távolsági forgalomba is beforgatják majd őket
(grafika: Stadler Rail)

A járművek a Stadler és a Dunakeszi Járműjavító Kft. között 2015-ben aláírt együttműködési megállapodásnak köszönhetően jelentős hazai hozzáadott érték mellett készülhetnek, a két vállalat már a vonatokra kiírt közbeszerzésen is együtt indult el – áll a közleményben. A Stadler szolnoki üzeme a kocsiszekrények hegesztéséért és a forgóvázak gyártásáért, míg a Dunakeszi Járműjavító a betétkocsik festéséért, összeszerelésért, illetve a már kész járművek üzembe helyezéséért felel majd. A projekt felügyeletét a Stadler emeletes járművekért felelős kompetenciaközpontjaként működő svájci altenrheini gyár látja el.
A motorvonatokat a MÁV-START várhatóan a Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok vonal állítja majd forgalomba 2019-2020 között. A tervek szerint a hétvégi időszakban az utasok nem csak Budapest elővárosában találkozhatnak az új motorvonatokkal, hanem egyes kiemelt forgalmú távolsági vonatok esetén is: iskolaidőszakban Debrecen és Nyíregyháza térségében, a nyári szezonban pedig a Balaton déli partján és a Velencei-tónál. A további motorvonatok – az előző két vasútvonal mellett – a későbbiekben a Budapest–Újszász–Szolnok és a Budapest–Hatvan–Gyöngyös (!) vonalszakaszokon közlekedhetnek majd.

Halász Péter

7 megjegyzés:

  1. A HÉV-re is jöhetne pár

    VálaszTörlés
  2. Nem hiszem, hogy a HÉV vonalakra jó ötlet lenne emeletes vonatokat beszerezni...

    VálaszTörlés
  3. Örömteli, hogy Budapesten és környékén tovább javul a vasúti kiszolgálás színvonala, de kicsit unalmas már, hogy Szeged felé soha semmi fejlesztés nem történik. Nem is feltétlenül a FLIRT-ökre vagy a KISS-ekre gondolok, de se új jármű, sem átfogó kocsifelújítás, stb.
    Azt pedig nem tartom valódi fejlesztésnek, hogy deklaráltan elővárosi forgalomra épített járműveket járatunk 4-5-6 órás utakra. Az a parasztvakítás (bocsánat a kifejezésért).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az a baj (és ezt már sokszor leírtuk), ahhoz, hogy érdemi fejlesztés történjen más vidékeken is, ahhoz először egy világos, átlátható, fenntartható és finanszírozható szolgáltatási elképzelés kellene. Utána valaki (pl. állam, régiók, akárki) aki finanszírozza és utána jöhet a konkrét járműbeszerzés.

      A budapesti előváros sem attól fejlődik, mert a MÁV-csoportnak aztán olyan hely de komoly koncepciója van a fejlesztésre, hanem csak arról van szó, hogy igen sok támogatást sikerült kilobbizni az EU-s forrásokból (ezzel állítsuk is szembe mindjárt a napi aktuálpolitika „Állítsuk meg Brüsszelt!” kampányát!) a közép-magyarországi régió számára. Oszt ide esett le a pénz. Ha Botka vagy Kósa lobbizott volna jobban, akkor lehet, hogy most abba a térségbe kerültek volna FLIRT-ek vagy KISS-ek... Sajnos, tegyük hozzá.

      Törlés
  4. Az miért van, hogy az EU előtt 150 éven át volt beruházás, azaz pénz? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, azért akkor sem mindig volt, lásd még Moldova könyvét.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.