2017. 05. 11.

Újabb TRAXX-verziók

A Münchenben megrendezett Transport Logistic 2017 kiállításon mutatta be a Bombardier a harmadik generáció eddig hiányzó tagjait. Energiahatékonyság és gazdaságosság jellemzi az eddigi legkorszerűbb modelleket.



A lassan hagyományossá váló, az üzleti év elején Münchenben megrendezett Transport Logistic kiállítás idén is hozott meglepetést: ahogy 2011-ben az AC3-at, úgy most a többáramnemű MS3 és egyenáramú DC3 verziót is itt mutatta be a Bombardier. Ezt felfoghatjuk egyfajta fricskának is, hiszen Münchenben a Siemens van otthon, míg a Bombardier az ország közepén, Kasselben építi a mozdonyait. A legnagyobb dobása a két új verziónak, hogy mindegyik kérhető Last Mile kiegészítő dízelmotorral, amivel megspórolható a kiszolgálómeneteket jellemző dízel tolatómozdony. A fő konkurens Siemens Vectronhoz MS verzióhoz helyhiányból fakadóan nem rendelhető Diesel Power Module, ezt a piaci rést ismerte föl jó érzékkel a Bombardier.

A Last Mile modullal felszerelt MS3 makettje mellett Albert Bastius, a mozdony üzletág vezetője és Michael Fohrer, a mozdony- és könnyűvasúti üzletág elnöke (fotó: Bombardier)

A gyári adatok szerint az új verziók egy kocsival hosszabb vonatokat tudnak vontatni, miközben 1,9 %-kal nagyobb hatásfokot sikerült kicsikarni az elektronikából. Bár önmagában alacsonynak tűnik a szám, a számítások szerint a 30 éves élettartam alatt 170.000 eurót spórol majd az üzemeltetőnek. Újdonság az Ecomode, ami a nem használt vontatómotorok teljes lekapcsolásával további 5 %-ot képes megtakarítani. Ennek a módnak a működési elve erősen hasonlít a közúti járművekben már évek óta használt hengerlekapcsolásra, ahol a 4-8 hengerből részterhelésen 2-4 henger üzemanyagellátását a vezérlőelektronika letiltja.

A Bombardier 15 éve mutatta be a moduláris felépítésű TRAXX-platformot (locomotives platform for transnational railway applications with extreme flexibility), aminek sikerességét az 1750 eladott mozdony is mutatja. Az MS3 és DC3 közvetlen felmenőjének az MS2e verzió tapasztalataiból merítkező AC3 tekinthető.


Adorján Péter

2 megjegyzés:

  1. Idézet innen:
    "A fő konkurens Siemens Vectronhoz MS verzióhoz helyhiányból fakadóan nem rendelhető Diesel Power Module,"
    Idézet egy másik "szaklapból":
    "Az alapmegrendelés két Diesel Power Module, azaz két, kisegítő dízelmotorral is felszerelt, kétáramnemű Vectron AC,"
    Akkor most minket átvertek ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A két idézett mondat nem ugyanarról a típusverzióról szól. A mindenevő MS-ben az utolsó centi is kapcsolószekrényekkel van beépítve, viszont az AC-ban az egyenáramú illetve a DC-ben a váltakozó áramú berendezések helyére befér a dízelmotor.
      Tudom ajánlani a Siemens saját kiadványát, amiben színekkel is megmutatják az elektromos szekrények helyzetét: http://www.mobility.siemens.com/mobility/global/SiteCollectionDocuments/de/rail-solutions/locomotives/vectron/vectron-technik-de.pdf
      A Diesel Power Module nem egyezik meg az AC verzióval, ahogy a mondatból kiolvasható, az csak a saját tapasztalataink szerint szinte hallhatatlanra hangszigetelt dízel-generátor egység neve.

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.