2017. 05. 29.

Fúzió az autómegosztási piacon

Németország két legnagyobb autómegosztási rendszere hamarosan új néven működhet tovább, amennyiben sikerül megegyezniük a tulajdonosoknak egymással. A változások a számítások szerint a nemzetközi porondon is pozitív változásokat hozhatnak a felhasználóknak.





December óta nyílt titok, hogy a Daimler AG-hoz köthető car2go és a BMW AG-hoz köthető DriveNow egyesítéséről tárgyalnak a felek, de a DriveNow hátterét biztosító Sixt ellenállása eddig akadályozta a folyamatokat. Az aggodalmaskodást motiválhatja, hogy a DriveNow sokkal lassabban növekedett és az ismertsége is alacsonyabb. A car2go nagyobb flottával és több regisztrált felhasználóval rendelkezik, így jövedelmezőbb a tulajdonosoknak. Az egyesülés mindkét félnek jó lehet, hiszen nem kell duplán fenntartani a háttér-rendszereiket, ez csökkenti a szükséges járművek darabszámát és így a fenntartási költségeket. A szolgáltatások nem csak Németországban, hanem például az USA vagy Ausztria területén is elérhetők. Az új, közös cég új néven folytatná működését és főképp Európában törekednének a növekedésre, hogy az Uber és a Google ellenében lépéselőnyben maradjanak.

Mindkét rendszer a free floating carsharing (szabad áramlású autómegosztás) elvén működik, ahol a kibérelt járművet nem egy adott helyre kell visszavinni, hanem a szolgáltatási területen bárhol szabályosan leparkolva befejezhetjük a bérlést. Ilyen elvű rendszert üzemeltet Budapesten a GreenGo is, tisztán elektromos flottával. A car2go hátterét a Europcar biztosítja és a Daimler különböző modelljeit használják. A különböző igényeknek többféle járművel próbálnak megfelelni: smart, smart elecric drive, A-osztály, B-osztály, CLA és GLA a szokásos felhozatal. A DriveNow esetében a MINI szinte teljes palettája, 1-es, 2-es, X1 és i3 érhető el, természetesen a bérlés díja minkét rendszerben a választott jármű méretével arányosan növekszik.

A stuttgarti, amszterdami és madridi flotta kizárólag elektromos üzemű smartokat tartalmaz (fotó: Daimler AG)

A Daimler AG évek óta egyre inkább mobilitási szolgáltatóként definiálja magát, amit a mytaxi nevű saját taxi szolgáltatás és a többféle utazási módot is kezelő moovel hangsúlyoz. A Dieter Zesche vezette konszern ugyan nem mutat túl nagy aktivitást az elektromobilitás területén, az autómegosztó rendszerben néhány eurocenttel drágább is egy elektromos smart bérlése. A BMW i-modellei ugyan ismertebbek, de a furcsa műszaki megoldásokat felvonultató járművek jelentősen drágábbak riválisaiknál: az i3 árából közel másfél smart electro dirve vagy Nissan LEAF kijön.

A BMW modelljeit használó DriveNow ismertsége alacsonyabb (fotó: DriveNow)

A német piac harmadik nagy játékosa a DB AG saját Flinkster nevű szolgáltatása, ami alapvetően a távolsági vonattal vagy repülővel megtett utazás városi kiegészítőjeként jött létre. A Flinkster-felhasználók 2015 közepe óta a car2go használatára is jogosultak, ezzel egyesítve az állomásos és a szabad bérlés előnyeit.

A jövőben a moovel példáját követve a piac más szereplői vagy más jellegű közlekedési szolgáltatások felé is nyitna a közös vállalat. A járműgyáraknak az utóbbi hónapok enélkül is mozgalmasan teltek, de a jövőben a folyamatosan csökkenő eladásokra kell berendezkedniük. A folyamatokért a generációs különbségek és az egyre közelebb kerülő autonóm járművek felelősek. Az OECD számításai szerint Lisszabon jelenlegi magángépjármű-állománya 90 %-kal csökkenthető lenne a egy optimálisan kiépített autómegosztó rendszerrel, a német piacon végzett legújabb felmérések szerint a járműtulajdonosok 76 %-a már holnap rábízná magát a jármű elektronikájára.

A free floating típusú rendszerek remek kiegészítői lehetnek a városi közösségi közlekedésnek, hiszen ezekkel az autókkal tényleg a házunkig mehetünk, ami sok esetben hasznos lehet. De nem csak ez a nagy előnye a rendszernek, hanem hogy a hét minden napján 24 órában rendelkezésre áll, ezért tökéletesen használható akkor is, amikor a buszok, villamosok vagy metrók már nem, vagy csak ritkás éjszakai menetrend szerint járnak. Ez jól jöhet egy nagyon korai munkakezdés vagy késői végzés esetén is, amikor ráadásul még az utak is üresek, így a percdíj alapján számolt ár is alacsony lesz, lényegesen kevesebb, mint egy taxis utazás költsége.

A rendszer kevés hátrányai közé tartozik a városokon belüli használható zóna, amiben le lehet parkolni az autókat, ezek ugyanis (például Bécsben) nem érnek el még a külső kerületekig sem. Ezen egy jól szervezett cégegyesítéssel akár segíteni is lehet. A közös autóflotta a jelenlegi számú járművel nagyobb területet fedhetne le.

Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.