2017. 05. 05.

Hétvégi gyors – 2017. április 29-május 5.

Még három Vectront vesz a ČD Cargo. Alagút alagút hátán. Elfogyó járműpark a BVG-nél. 25 új motorvonat jön Trier környékére. Tovább tart az ICE-kisiklás utáni helyreállítás. Fogy a levegő a Flixbus körül. Hírösszefoglaló május első igazi hétvégéje előtt.


Még három Vectron rendel!


Prága | Csehország — Elégedettnek tűnik a ČD Cargo a már megrendelt és leszállított Vectronokkal, így újabbakat rendelnek a Siemenstől. A ČD Cargo egyelőre három további mozdonyt vásárol a német mozdonygyártótól a már meglévő öt mellé. Az új mozdonyok ára darabonként mintegy 100 millió korona, hozzávetőleg egymilliárd forint. A három újabb gépet még az év végén, illetve a jövő év elején le kell szállítania a Siemensnek.

Még három Vectront vesz a Siemenstől a ČD Cargo – a már meglévő gépekkel pedig a nyáron új tehervonati relációkat vesznek majd fel
(forrás: ČD Cargo)

A tervek szerint júniusban a meglévő mozdonyokkal Brno, Rostock és Braunschweig felé, valamint a szlovéniai Koper felé indít majd közvetlen nemzetközi tehervonatokat a cseh szolgáltató, aki nyilvánvalóan a Metrans babérjaira tör.
Mindezen túl a ČD személyszállításra is bérel Vectronokat – a sokadik nekifutásra sikerült a tendert végigvinni: tíz mozdonyt a Prága–Berlin–Hamburg tengelyen közlekedő vonatok továbbítására szánnak, miután a 380-as sorozatú gépeket a németek még mindig nem engedik be a hálózatukra, a mozdonycsere nélküli közlekedés pedig egyre inkább szükségszerű lesz, a drezdai negyedórás „cigiszünet” – amelyet a gépcsere indokol, lévén Prága és Drezda között a ČD 371-esei, onnan nyugatra a DB AG 101-esei dolgoznak – elfogadhatatlan a minőségi távolsági közlekedés tekintetében. A ČD az ELL-től bérli a gépeket tíz éves időtartamra.


Áttörés Pforzheimban


Pforzheim | Németország — Szerdán ünnepélyes keretek között küzdötték le a főpályaudvarhoz vezető új alagút utolsó centimétereit, ahol a döntő mozdulatot az alagút névadója, a polgármester felesége tette meg. A 909 méteres vágatot az 1860-ban átadott régi alagút mellett, azzal párhuzamosan, robbantásos és bányászati módszerekkel készítették. Az 1958-ban felsővezetékkel is ellátott alagút már nem felel meg a mai és jövőbeli igényeknek és előírásoknak, ezért azt az új jövő szeptemberben esedékes átadása után betömik. A napi 200 vonat közlekedésének útjából 130.000 munkaórával 230.000 tonna kőzetet gördítettek félre, a várakozások szerinti számla 88 millió euróra rúg majd.


Újraéledhet a Zellertalbahn


Monsheim | Németország — A fővonalnak épített, de idővel mellékvonallá vált Zellertalbahnon ugyan 1983-ban elment az utolsó menetrend szerinti vonat, 2001-től a Förderverein Eistalbahn e.V. égisze alatt a nyári szezonban vasár- és ünnepnapokon újra közlekedik kirándulóvonat. A 3 vonatpár fedélzeten bor- és sörkóstolásra is lehetőség van, az önkéntesek egyszerre vonatkísérők és jelzőőrök. A zöldpárt szerint érdemes lenne visszaállítani a napi üzemet és ezzel Worms és Kaiserslautern között rövidebb menetidőt kínálni, bár ehhez nagyjából 6 millió eurót kéne a pályára és a kapcsolódó létesítményekre fordítani. A tartományi kormányzat legkésőbb jövőre dönthet az ügyben, a mostani információk szerint minden esély megvan a pozitív végkifejletre.


Öregedő járműpark, folyton növekvő igények


Berlin | Németország — A BVG által kedden publikált 2016-os üzleti jelentés nem csak az 1 milliárdot felülről szemlélő utasszámokat emeli ki, hanem az ezzel összefüggő problémákról is említést tesz. A legégetőbb probléma a metróhálózaton közlekedő vonatok cseréje, ahova 2035-ig 1000 kocsit kéne beszerezni. A jelenleg az U 55-ös vonalon közlekedő 3 D sorozatú ikermotorvonat is a muzeális állományból került vissza a napi szolgálatba. A folyamatosan öregedő járművezetői állomány is kérdéseket vet föl a jövővel kapcsolatban, erre valószínűleg a munkakörök megbecsültségével lehetne hatni.


Újabb lehívás az Alstomtól


Salzgitter | Németország — A DB Regio az Alstommal 2011-ben 400 Coradia Cotinentalra kötött keretszerződés terhére rendelt 25 négyrészes motorvonatot, hogy a Trier környékén 2019 és 2020 decemberétől elnyert két vonalon bevethesse. A március végén megrendelt 53 egységgel (27 négyrészes a nürnbergi S-Bahnra és 26 három- és ötrészes NRW RE 8 és RB 33 vonalaira) együtt már a szerződéses mennyiség negyedét előjegyezte az Alstom Salzgitterben található üzeme. A szállítások 2018 és 2020 között esedékesek, a Rajna-Vidék-Pfalzba kerülők a tartományi, az NRW-be kerülők a hagyományos színeket kapják.
A Rajna-Vidék-Pfalz tartományban néhány éve bevezetett fényezés
(grafika: Alstom)


Továbbra is zavarokat okoz a kisiklott ICE


Dortmund | Németország — Amint arról már beszámoltunk, kisiklott egy ICE 2-es Dortmundban. A balesetben részes járművek már másnap újra vágányra kerültek, de a vágányzat javítása miatt az állomás egyes részei még másfél-két hétig vágányzár alatt maradnak. A kiterjedt hálózatnak köszönhetően egyes járatokat terelve közlekedtetnek, másokat megrövidítettek.
A regionális forgalmat szervező közlekedési szövetség, a VRR szerint mintegy 200 méternyi vágányt felújítani, hat váltót teljesen ki kell cserélni, további két kitérő még javítható, ami hiába a munkák gyors üteme, eltart egy ideig. Ezért a dortmundi főpályaudvar térségében komoly kapacitáskorlátozásokat kellett bevezetni: az S-Bahn-vonatok csak egy vágányon osztoznak, emiatt az S2-es viszonylat vonatait Dortmund Hauptbahnhof és Dortmund-Dorstfeld között lemondták, a csúcsidőben buszok segítik a közlekedést, azon kívül pedig más járatokra irányítják át az utazókat. A regionális járatok közül többet eltereltek: az RE 11-esek Gelsenkirchen és Herne felé kerülnek, az RE 1-es és az RE 6-os viszonylatok vonatai egyik irányban szintén erre kerülnek, Bochum felé azonban már az eredeti útvonalukat használják. A távolsági forgalom szintén érintett, Dortmundtól Bochum felé, azaz nyugati irányban a megszokott útvonalon járnak a vonatok, kelet felé azonban Gelsenkirchen felé kerülnek továbbra is a Deutsche Bahn AG közlése szerint.


Figyelési listára került a Flixbus


Bonn | Németország — A piacfelügyeletet ellátó Bundeskartellamt újabban erősen érdeklődik a piacvezető Flixbus tevékenysége után. Az IGES mérései szerint 92 % körül stabilizálódott a zöld-narancs buszairól ismert közlekedésszervező cég piaci részesedése, miután az összes számba vehető versenytársat fölvásárolta. A felvásárlásoknak általában a párhuzamos útvonalak racionalizálása mellett a masszívan veszteséges célpontok estek áldozatul, de a növekedési lendület még tart.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.