2017. 07. 25.

Kínai példát követnének a németek

A két nagy német vasúti gyártó a sikerek ellenére nincs jó passzban: az eladások ellenére a gyártási kapacitásuk nincs teljes mértékben kihasználva, ami munkatársak  elbocsátását és nyereséghiányt okoz. A megoldás a kínaiaktól érkezhet, ahol a legnagyobb visszaesést könyvelhették el az utóbbi években.



Pár hónapja gyűlnek már a sötét fellegek a Bombardier németországi üzemei felett, lassan fél éve megy az egyezkedés a cégvezetés és a dolgozói megbízottak között, milyen módon tudják versenyképesebbé tenni a termékeiket a piacon. A cégvezetés 500 és 2200 közötti számú munkavállalónak intene búcsút, amit a munkavállalói oldal természetesen nagyon nehezen fogadja el. A július elején megkötött egyezség szerint a Hennigsdorf és Görlitz gyártókapacitását Bautzen kapja meg, az előbbi hely 500, az utóbbi 800 munkavállalótól köszön el 2020-ig, de Bautzenben növelik a létszámot. Az egyezség szerint a telephelyek specializálódnak: Hennigsdorf lesz a fejlesztési központ, Görlitz a nagyvasúti, Bautzen a városi vasúti gyártóüzem. A Kasselben (mozdonyok), Mannheimban (elektronika), Siegenben (futóművek) és Braunschweigban (kommunikáció) található telephelyeket nem érintik a lépések.

A csehországi Velim próbapályájáról hazatérő ICE 4-es szerelvény – hidegen vontatva – Praha-Libeň pályaudvarin 2017 tavaszán. Az utolsó, szinte kizárólag Siemens-produkcióban készült motorvonat-sorozatot láthatjuk?
(fotó: Halász Péter)

A Siemens is úgymond túlnőtte magát és a Combino-krízis is érezteti még a hatását. A folyamatos felvásárlások hatására már az elektronikai ipar minden szegmensében jelen van, de a bevételek és a jövedelmezőség itt is mesések: van is, nincs is. Az Avenio ugyan gyártásban van, de a Bécsben foglalkoztatott 1200 munkatárs munkaereje nincs kiterhelve. A Vectron ugyan relatív sikeres, de a Desiro MainLine és az abból eredeztethető High Capacity kifutóban van, a Mireo pedig még nincs gyártásban.

Bár a hónap elején Joe Kaeser, a Siemens vezérigazgatója egy müncheni sajtóeseményen nem tartotta kizártnak a Siemens vasúti részlegének fúzióját vagy együttműködését egy versenytárssal. A múltheti iparági hírek szerint szinte biztos, hogy a Bombardier lesz a jövendőbeli partner. A legújabb hírek szerint előrehaladott állapotban vannak a tárgyalások, sikeres egyezség esetén 18 millió € körüli évi bevételt várnak el a felek. A vasúti járműgyártás mellett a jelző- és biztosítóberendezési szakterületet is egy másik közös vállalatba szerveznék, így hasznosítva a Siemens pályaoldali és a Bombardier járműoldali tudását.

Az ESBO és a BOStrab előírásainak is megfelelő Bombardier Rhein-Neckar-Variobahn (RNV8ZR)
Weinheim állomáson

Siemens Avenio (MVG T1.6) Münchenben a Maffeistraßén. A 14 Stadler Variobahn (MVG S1.4 és S1.5) méretes bukása után inkább az Avenióból rendeltek 22 példányt.

Példa a már megvalósult együttműködésre: Siemens EuroSprinter 64 U2 és Bombardier Doppelstock-Einzelwagen
(fotók: Adorján Péter)

Az ötlet nem egyedi, a kínai China Railway Rolling Stock Coproration (CRRC) is hasonló módon jött létre és most a saját fegyverükkel kívánják megállítani a kínai óriásgyártó európai előretörését. A cseh LEO Express már rendelkezik szerződéssel, a Balkánon is folyamatosan terjeszkedni próbálnak, természetesen a dömpingáraikkal az európai gyártók rovására.

Elköltözött a Bombardier Transportation

Június elején jelentette be a Bombardier Transportation, hogy a jövőben a Schöneberger Ufer 1 helyett az Eichhornstraße 3 lesz a hivatalos címük. A döntést a korszerűbb munkakörülmények és a hatékonyabb munka indokolta.
Az eddig használt neoreneszánsz épület eredetileg a Királyi Porosz Vasúttársaság részére épült 1892 és 1895 között. 1920. április 1-én államosították a tartományi vasutakat, attól kezdve a Deutsche Reichsbahn berlini igazgatósága volt egészen 1949. június 9-ig, amikor a vasutassztrájk 200 résztvevője elfoglalta az épületet. 1958-tól a Nyugat-berlini vasutasok kórházaként üzemelt, bár a vasúti archívum, néhány oktatóterem és egy telefonközpont is volt benne. 1991 és 1995 között felújították, majd 2002-ben egy ingatlanhasznosító cégnek eladták, aki csak 2006-ban tudta idecsábítani a Bombardiert.
A most használatba vett székház 1993 és 1997 között épült a Daimler AG-hoz tartozó, később megszűnt debis AG (Daimler-Benz InterServices) részére, majd annak 2013-as kiköltözéskor Atrium Tower lett az épület neve. 2008 óta az épület legnagyobb bérlője az időközben az Axel Springerhez került N24 nevű hírtelevízió, ami 2018 folyamán teljesen integrálódik majd a Die Welt napilapba.
A Parkhaus Gleisdreieck legfelső szintjéről készült képen egy az U2 vonalon Pankow felé tartó dupla HK-vonat mögött a történelem viharait megélt előző székház látszik.
Egy főleg a Siemenshez köthető ICE 1-ws és egy Bombardier Talent 2 találkozója az Anhalter Bahn és a Dresdner Bahn közös szakaszán, a Monumentenbrückéről fotózva.
A háttér bal oldalán látható magasházba költöztek most át.


Adorján Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.