A Csépke András vezetése alatt álló MÁV-START újabb lépéssel próbálja meg eltávolítani az utasokat a vasúti közlekedéstől - ezúttal ráadásul a kedvezményekért nagyon is sokat fizető törzsutasokat. Ha már a prágai EC-ket nem sikerült zónázó vonattá tenni, akkor a jelek szerint a már bejáratott törzsutaskártya nyirbálásán keresztül az utasok számának csökkentésében látja a jövőt a nemzeti vasúttársaság.
A MÁV-START honlapján viszonylag jól eldugva az alábbi tájékoztatás jelent meg a minap ott, ahol az utasok a START Klub kártyáról informálódhattak, illetve eleddig online intézhették a lejáró kedvezménykártya hosszabbítását. Szó szerint idézzük ezt a tájékoztatást:
„Az 50%-os kedvezményt biztosító START KLUB kártya megújítása érdekében szükséges technikai változtatások miatt a START Klub 50% kártya meghosszabbítása a továbbiakban nem lehetséges. A kártyát legkésőbb 2017. szeptember 30-ig lehet a személypénztárakban megvásárolni. A kellemetlenségért elnézésüket kérjük.”
(forrás: MÁV-csoport honlapja)
Látszólag teljesen ártalmatlan lépésről lehet szó elvileg, hiszen időről időre szükség van a kártya technikai megvalósításának módosítására, biztonsági elemek cseréjére és így tovább. Ezzel nem is lenne baj, de mivel egyre nagyobb divatja van az ilyen filléres kommunikációs patronok mögé bújva sumákolásnak, megkerestük a MÁV-START Ügyfélszolgálatát, hiszen szerzőnk maga is kártyabirtokos és joggal tart igényt arra, hogy tájékoztassák arról, mi is változik? Természetesen megtudtuk azt, ami ránk tartozik - azaz a klasszikus Hofi-poénnal élve: semmit. Majd szíveskedjünk mi tájékozódni és amúgy is... Arról már nem is szólunk, hogy ilyenkor talán illő lenne az ügyfélszolgálati szervezetnek automatikusan felajánlani a tájékoztatást, de erre nem is számítunk, hiszen már az első lépcsőnél megpróbál eltántorítani az utazástól az utast a MÁV-START.
Nyilvánvaló, hogy megjelent írásunk hatására érkezett a szerzőhöz a MÁV-START Zrt. Ügyfélszolgálatának az a válasza, amellyel pontosították a korábbiakat, miszerint várhatóan szeptember 27-28. körül tudnak majd bővebb tájékoztatást adni a várható változásokról. Ez azonban így és már édeskevés és felveti az ügyfélszolgálat vezetőinek és az értékesítésért felelős vezetőknek, valamint a vezérigazgatónak a személyes felelősségét is.
Később, szeptember 29-én este a honlapon szereplő szöveg már módosult és 2017. december 9-éig lehet új START Klub Kártyát igényelni. Nyilvánvaló, hogy írásunk és a nyilvánosság hatására visszakozott a MÁV-START Zrt. vezetősége káros tervének végrehajtásától.
Az ügyfélszolgálati szervezettől sem személyesen, sem telefonon, sem e-mailban nem kaphatunk érdemi információkat, sőt, még csak azt sem ajánlják fel, hogy majd ők szólnak, ha változik valami. A meglévő START Klub Kártya-birtokos ügyfeleket ennyire (nem) kell megbecsülni?
Visszatérve a technikai részletekre való hivatkozáshoz: a dolog rendben is lenne így – ám a témát jól ismerő forrásunk korábban már arról beszélt, hogy komoly tervek vannak az új kártya igényléstől vagy (online leadott) hosszabbítástól függően 30-35 ezer forintért elérhető, 50%-os kedvezményt kínáló kártya átalakítására. Tekintettel arra, hogy egy igen sikeres termékről van szó, amit nagyon sok utas használ, szinte természetes lépés, hogy a vasúttársaság az utasok számára kevésbé attraktív irányba próbál majd variálni.
Az elképzelések között a leginkább megvalósításra esélyes az a megoldás az, hogy a mostani kártyatípust kettéválasztják: a jelenlegi árszínvonalnál valamivel, talán egy jelképes 2-5 ezer forinttal olcsóbb árért elérhető kártya csak 100 kilométeres utazás felett kínál kedvezményeket, ráadásul a gyorsvonati pótjegy megváltása alól sem mentesítene és Budapesten belül sem lehetne díjmentesen utazni vele. Ezzel a vasúttársaság elsősorban az ingázókat próbálja meg elüldözni a kedvezménykártyától, hiszen a budapesti elővárosban jobbára 100 kilométernél rövidebb távon utaznak az ingázók és amíg a START Klub Kártyával 50%-os menetjegyet lehet váltani, addig aligha veszi meg az utas a több tízezer forintos bérletet, amelynek ugyan 86%-át fizeti a munkáltató (mert ez kötelessége), de általában egy-két hónapra előre meg kell azt hitelezni a munkavállalónak a munkahelye felé.
Az elképzelések között a leginkább megvalósításra esélyes az a megoldás az, hogy a mostani kártyatípust kettéválasztják: a jelenlegi árszínvonalnál valamivel, talán egy jelképes 2-5 ezer forinttal olcsóbb árért elérhető kártya csak 100 kilométeres utazás felett kínál kedvezményeket, ráadásul a gyorsvonati pótjegy megváltása alól sem mentesítene és Budapesten belül sem lehetne díjmentesen utazni vele. Ezzel a vasúttársaság elsősorban az ingázókat próbálja meg elüldözni a kedvezménykártyától, hiszen a budapesti elővárosban jobbára 100 kilométernél rövidebb távon utaznak az ingázók és amíg a START Klub Kártyával 50%-os menetjegyet lehet váltani, addig aligha veszi meg az utas a több tízezer forintos bérletet, amelynek ugyan 86%-át fizeti a munkáltató (mert ez kötelessége), de általában egy-két hónapra előre meg kell azt hitelezni a munkavállalónak a munkahelye felé.
A másik ág nagyjából a mostani szolgáltatásokat kínálná, azaz korlátlan távolságra lehetne igénybe venni az 50%-os kedvezményt, talán budapesti díjmentes vonatozás is járna vele, ám összességében sokkal drágábban, majdnem kétszeres áron, 50-60 ezer forint körüli összegért kínálnák a kártyát az utasoknak éves szinten. Valószínűleg ebből fél éves változat sem készülne már.
Ez a lépés egyértelműen rossz megoldás az árérzékeny magyar fogyasztók esetén. Ráadásul nem is burkolt áremelésről van szó a második változat esetében úgy, hogy többletszolgáltatást nem is kínálnak mellé. Csak egy példa: az egyre ritkuló elsőosztályú kocsikba is kínálhatna kedvezményeket az emelt árú kártya, neadjisten ingyenes helyfoglalási lehetőséggel kecsegtetne, akkor talán megfontolható lenne a mögötte rejlő többletszolgáltatásokért a magasabb ár.
Halkan megjegyezzük: az igazából túl sok mindenre nem jó RailPlus kedvezmény a jelenlegi 25-ről 15%-ra csökken majd.
Ez a lépés egyértelműen rossz megoldás az árérzékeny magyar fogyasztók esetén. Ráadásul nem is burkolt áremelésről van szó a második változat esetében úgy, hogy többletszolgáltatást nem is kínálnak mellé. Csak egy példa: az egyre ritkuló elsőosztályú kocsikba is kínálhatna kedvezményeket az emelt árú kártya, neadjisten ingyenes helyfoglalási lehetőséggel kecsegtetne, akkor talán megfontolható lenne a mögötte rejlő többletszolgáltatásokért a magasabb ár.
Halkan megjegyezzük: az igazából túl sok mindenre nem jó RailPlus kedvezmény a jelenlegi 25-ről 15%-ra csökken majd.
Elővárosi utasok a Keleti pályaudvaron. A MÁV-START vezetésének szájaízéhez képest túl sokan vették igénybe az 50%-os kedvezménykártyát, ezért is kell azt átalakítani úgy, hogy senkinek se érje meg a jövőben kiváltani
Összességében azért is elhibázott lépés a kártyarendszer átalakítása, mert azt képtelen időben kommunikálni a vasúttársaság, ráadásul ha valaki rákérdez, akkor elhajtják a fenébe, mert hát miért is kellene informálni azokat, akik érintettek?
Az biztos, hogy az átalakítás hosszú távú célja az, hogy minél kevesebben vegyék igénybe a kedvezményeket, közvetve pedig minél kevesebben vegyék igénybe a vasúttársaság szolgáltatásait. Ez pedig egybevág Csépke András céljaival, hiszen kevesebb utas esetében kevesebb vonat kell, hosszabb távon – akár állandó állami támogatással számolva – kevesebb vonatért többet fizethet az állam, ebből pedig jó eséllyel többet lehet kézen-közön átalakítani úgy, hogy „elveszítse közpénzjellegét”, nyilván a kisvárdai stadionban egymás mellett szurkoló cégvezetőt és szakminisztert ez baromira nem érdekelné.
A lényegében törzsutas-kedvezménynek is tekinthető rendszer alapjainak átalakításával elvesztheti a MÁV-START árérzékeny törzsutasainak nagy részét. A drágább „alapkártyához” persze nem társulnak majd többletszolgáltatások...
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A START Klub következő „szintje”, a díjfizetés nélküli utazást kínáló START Klub Bónusz nem csekély mértékben van túlárazva: éves szinten 250 ezer forintot kérnek érte és „természetesen” nincs havi részletfizetési lehetőség sem, bár a havi 23 ezer forintos ár sem túl vonzó a mögötte rejlő szolgáltatásokért. De nem csak az alap START Klub termék változik majd, szinte valamennyi START Klub kártyatípus ára emelkedik majd. A nem névre szóló, csak cégek által igényelhető START Klub Prémium kártyát is több felé akarják szedni – a hírek szerint a MÁV-START-nak az fáj, hogy sok magánvasút ezt adja a dolgozóinak az önköltségi utazásokhoz, ők pedig használják az 1. osztályt és az üzleti várót – aminek amúgy a döglött lőtéri kutya se lenne a vendége, már persze az ott fetrengő, sokszor bántóan ápolatlan megjelenésű vasútőrökön kívül.
Érdemes megnézni a külföldi, hasonló jellegű példákat is. Csak összehasonlításként: az osztrák ÖsterreichCard 2. osztályra, egy évre 1784 euró (napi 4,90 euró); a német BahnCard 100 pedig 4190 euró (havi fizetés esetén 388 euró) – a mögötte rejlő szolgáltatások pedig nem egy árnyalatnyival érnek többet, mint amit hasonló áron a MÁV-START kínál. Az is érdekes párhuzam, hogy miközben a START leszoktatni igyekszik mindenkit a saját törzsutasprogramjáról, az ÖBB éppen mostanában futtatja a „Preis steht Kopf" kampányt, melynek keretében a szintén félárú utazásra jogosító VorteilsCard elektronikus változata az eredeti 99 euro helyett 66 euróért kapható.
De nem csak Nyugat-Európa némileg magasabb bér- és életszínvonalát érdemes megnézni. A cseh vasút, a ČD INKarta nevű ajánlata hasonló kedvezményeket kínál, mint az alap START Klub Kártya, ennek ára jelenleg évi 2990 korona, hozzávetőleg 35500 forint. Ráadásul a magyar megoldással szemben a bérletekre is ad kedvezményt, 15%-ot; a diákbérlet árából pedig 25%-ot enged el a kártyabirtokosoknak a ČD. Ráadásul elvileg elég a jegyvizsgálónak egy vonalkódot (QR-kódot) felmutatni a kártya helyett, amit a jegyvizsgáló kéziszámítógépével olvas be és így ellenőrzi az érvényességet. Bónusz: egyszerre 1 vagy 3 évre is megváltható az INKarta. Sőt, amíg Magyarországon a teljesárú kocsiosztály-különbözet fizetendő a START Klub Kártya birtokosainak, addig a ČD ebből is enged 50%-ot és elővételben váltott jegyek esetében még akár további kedvezményeket is kínálnak az utasoknak.
Nagyon fontos kiemelnünk, hogy írásunk több különálló forrás egybevágó értesülései és az általuk ismertetett munkaközi anyagok tartalmán alapul. A végleges döntés, illetve szabályozás tartalma nagyban függ jelenlegi írásunktól és attól, hogy a nyilvánosság ereje mekkora nyomást tud gyakorolni a vasúttársaság vezetőire. Nem kívánjuk olvasóinkat bíztatni semmilyen akcióra, de jelezzük, hogy ha az Ügyfélszolgálat számára elegendő mennyiségű észrevétel érkezik a következő napok során a végleges szabályozás kihirdetése előtt és később annak ismeretében, bízunk abban, hogy a törzsutasok számára kedvező irányban módosulhat a most vázolt tervezet.
Halász Péter, Magyarics Zoltán
60000-ért nem lesz érdemes kártyát venni, teljesárú jegyért nem érdemes tömegközlekedésre szállni. Akinek minimális affinitása van az elefántcsonttornyon kívüli világához, nem nehéz ezt belátnia....
VálaszTörlésNa és szerinted a fent említett döntéshozók célja vajon mi...? :) Vagyis inkább :(.
TörlésEx-VJV kollégám szintén mondta, hogy egy kifejezetten sikeres termékről volt szó. Startos munkavállalóként nem fedném fel a kilétemet, de azt leírnám, hogy a vasutastársadalom immunrendszerére nézve szegénységi bizonyítvány, hogy ennyire kontraproduktív és káros emberek ott lehetnek ahol, olyan kompetenciákkal, amikkel.
TörlésTiszta bolsevik felfogás, semmit sem változott a"rendszer váltás" óta.
VálaszTörlésTökéletesen tükrözi a kormányt, az orbánizmus egy pántlikás neokádárizmus, kezdődő rákosi jegyekkel. Ez a szektor keményen tükrözi ezt.
VálaszTörlésNem, a Rákosi-rendszer még jobb is volt a vasútnak, akkor nem volt sem alibimenetrend, sem fűnyíróelv!
TörlésA kádári közlekedéspolitika még a 68-as koncepcióval együtt is vasútbarátabb volt mint a mai
TörlésSejtettem, hogy az ingázók ingyenes Budapest-bérletéből előbb-utóbb gebasz lesz, de azt nem gondoltam volna, hogy ezt a teljes törzsutas rendszer ellehetetlenítésével próbálják majd megoldani. Meg lehetett volna oldani pótjegy-bérlettel vagy valami hasonlóval a közigazgatási határon belüli utazást, bár én a meglévő ügyfelek sarcolása helyett az egyre újabb ügyfelek megszerzését láttam volna a járható útnak.
VálaszTörlésEddig még nekem, távol-vidékinek is megérte ilyen kártyát vásárolni. Ezentúl úgy tűnik nem éri majd meg.
Azt gondolom, rövid időn belül meg fog jelenni a belföldi légi közlekedés Magyarországon. A MÁV tudatos leépítése a Győr/Sármellék/Bp/Kecskemét/Debrecen közötti útvonalakra történő fapados belépésnek ágyaz meg. Ott születnek a nagy pénzek a spekulatív géplízingelő tőke és a politika összefonódásából.
VálaszTörlésHa a Malévnek lehetett áruló vezetője, aki lebontotta a céget a saját légitársasága kedvéért és nem állt hadbíró elé érte - akkor a MÁV-nak miért ne lehetne áruló vezetője, aki lebontja a magyar vasutat a viccel légitársaság kedvéért és náluk kap helyette zsíros pozíciót?
(Az általában vasútrontással gyanúsított személygépkocsi-használaton ugyanis már nincs mit növelni, Magyarország a rendszerváltás óta teljesen autóbolond.)
Kedves Tamás, azért pár dolgot ne felejtsen el. A MALÉV többek között annak is köszönhette sorsát, hogy a mindenkori politikai elit volt olyan kedves nem elfelejteni szétlopni az egész céget. Nem beszélve a kiskirályokról, a 65 éves sztyuvi klikkekről, akik haveri körben osztották szét a zsíros hosszútávú járatokat, és még sorolhatnám. Ugyanez történt millióegyszer a Magyar Televízióval és más állami intézményekkel is.
VálaszTörlésTudomásul kell sajnos Önnek is vennie, hogy a MÁV mai napig egy hatalmas szociális foglalkoztató, főleg irodai téren. Ezt a pénzt (is) ki kell termelni valahonnan, ahogy a politikai okokból járatott mellékvonalak árát is.
És azt is el kell fogadnia, hogy az igények megváltoztak. Az idő fontossá vált, abban pedig az elővárosokon kívül a MÁV nemigen tud labdábra rúgni. 3 óra alatt Pécsre + helyi közlekedés, 2.5 óra alatt Szegedre, mindezt annyiért, mint egy egyszemélyes autóút? Teljes áru utas erre nincs!
Aki van: az agyontámogatott határon túli magyar, az arcképes igazolványosok az 1. osztályon, a nyugdíjasok és a diákok. Kedvezményüket mi, adófizetők vagyunk olyan kedvesek kipótolni.
Az egyetlen üzlet a MÁV-nak az előváros és az IC. Még szép, hogy ebből próbálnak minél többet levenni. Nézzen körül Németországban, mennyibe kerül egy vonatjegy, nem véletlenül arat a Flixbus.
@ swf3: jogosak a felvetéseid. Bár azért a közvetlen párhuzamvonás Németországgal azért nem jó, mert amíg a regionális tarifákat a közlekedési szövetségek eltérően határozzák meg, a Produktklasse A kvázi piaci alapú, érdemi állami árkiegészítés nélkül. Itthon viszont pont az SKK-n nem volt árkiegészítés, illetve csak annyi, mintha teljes árú jegyet venne a kuncsaft, mert ez üzletpolitikai kedvezmény amúgy. Viszont egy-egy utas esetében azért a nyújtott kedvezmény összege nagyjából be is jön az 50%-os kártya árával.
TörlésA mellékvonalak kapcsán kérdés, hogy az alibimenetrend miatt vagy anélkül van ilyen helyzet, amilyen. Ebbe ne menjünk itt és most bele, messzire visz.
A magyar belföldi légiközlekedés pedig alapvetően irreális elképzelés, még a kontinensen belül is erősen hullámzó a kínálat.
Szóval van egy termék, aminek az árát várhatóan gyakorlatilag a kétszeresére növelik, miközben a nyújtott szolgáltatások nem változnak?
VálaszTörlésAz a helyzet, a Start kártyát túrázáshoz váltottam ki, az országot járni tökéletes volt. Kétszer ennyiért nem fogom kiváltani, és nem fogok teljesárú jeggyel sem közlekedni, hanem megyek busszal, ugyanis nem a sinekhez ragaszkodom, hanem, hogy eljussak egyik helyről a másikra.
Országjáráshoz, túrázáshoz mondjuk az ócsított verzió ezután is jó lesz, mert a 100 km alatti utasokat szívatják meg. A busszal aligha jársz jobban: forintra ugyanaz a tarifa, csak a gyorsvonati pótjegyet arrafelé távolsági pótjegynek nevezik. Mindezért cserébe kapsz egy olyan lábteret, amihez képest még a fecske Bhv is táncparkett.
TörlésAmivel jobban jársz: egy jó állapotban levő használt autó, amivel tömöd az állambácsi zsebébe a jövedéki adót. Láthatóan ez a céljuk.
"bízunk abban, hogy a törzsutasok számára kedvező irányban módosulhat a most vázolt tervezet"
VálaszTörlésNagyon drukkolok a Regionalbahn-nak és az utasoknak egyaránt, de attól félek, kishazánkban Döbröghy uramék háza táján senkit nem fog érdekelni, mit akar a paraszt.
Ezt sajnos mi is tudjuk.
TörlésMódosítottak a közleményen, 2017. december 9-ig lehet a pénztáraknál megvásárolni a START Klub 50% kártyát.
VálaszTörlésHosszabbítani továbbra sem lehet.
https://www.mavcsoport.hu/mav-start/klubkartya/start-klub-kartyacsalad-eljen-az-utazas-szabadsagaval
Akinek január elején jár le a régi kártyája, elgondozhat, hogy érdemes-e egy hónapot átlapolnia. Ez információ hiányában nem lesz egyszerű.
A szövegben egyelőre nem szerepel a december 9-i dátum, vagy csak én vagyok vak?
TörlésSőt én még a szeptember 30.-i dátum miatt pont tegnap vettem újat az október 31-ig érvényes kártyám mellé... :(
TörlésÉn is ismerek, aki októberi lejáró kártyája mellé muszájból megvette, bár ő csak egy hetet bukott, no meg az ötezer forintot, amivel a hosszabbítás olcsóbb lett volna.
TörlésAz enyém júniusig, addigra talán eldöntik, mit is akarnak.
@HP: Jelen pillanatban (19:46) benn van a szövegben a decemberi dátum.
VálaszTörlésSzerintem abból, hogy nemhogy 27-28-ára, de még mostanra sem dőlt el a dolog, az sejlik, hogy odabenn sem aratott osztatlan sikert a tirpák javaslata.
9 éve ingázom vonattal/startkártyával/, azóta szisztematikus a szolgáltatás leépítése. Először nem állt meg a vonat - 7 kilométert kell mennem, hogy vonatra szálljak. Majd járatritkítás, átszállás/több mint egy órás várakozással/, elvették a csatlakozást, nyári vonat ritkítás stb. Ez a legújabb húzásuk is a MÁV vezetés kreativitását dicséri, amelyhez csak gratulálni tudok ... Ha ezt bevezetik nem kell hezitálnom a vonat és a busz/autó között, mert csak az 50% kedvezmény/ami esetemben jó, ha 10%-os valóságos megtakarítást jelent a kártya árának levonása után a megtett kilométerre kiszámolva/ miatt választom az előbbit.
VálaszTörlésMegmaradt a régi formában. https://www.mavcsoport.hu/mav-start/klubkartya/start-klub-kartyacsalad-eljen-az-utazas-szabadsagaval
VálaszTörlés