2017. 10. 06.

Hétvégi gyors – 2017. szeptember 30-október 6.

Werbelok a svájciaktól a rastatti helyreállítás okán. Forgalomba álltak Bécs első hosszú Citaro 2-esei. A BLS veszi át a Simplon-alagútban az autószállítást. Hírösszefoglalónk.


Követelésekkel díszített mozdony


Olten | Svájc – Az SBB Cargo marketingesei egyedi módon üdvözölték a Rastattban történt alagútomlás miatti terelések végét: az elsőként áthaladó vonatuk mozdonyára írták fel az Európai Unió illetékeseinek címzett követeléseiket. A mozdony két oldalán a követelések (No national barriers: one language, less regulation, one highway! – Nem a nemzeti határokra: egy nyelv, kevesebb szabályozás, egy út!) felett az egyik oldalon angolul, a másikon németül játszottak kicsit a szavakkal. Az angol Rastattless! a restless (nyugtalan) és a less (kevesebb), a német AusgeRastatt! pedig az ausgerastet (kiakad) szavakra rímel. Október 2-án 00:08-kor a 3100 tonnás olajszállító vonat volt az első dél felé haladó vonat, amelyik már használhatta a helyreállított pályaszakaszt.

Az SBB Cargo egyik MRCE-től bérelt mozdonya (ES 64 F4-290, 91 80 6189 290-0 D-DISPO) volt a szerencsés. Felül a problémákat okozó alagút felett, alul pedig Köln-Eifeltor állomáson látható a Hollandia és Svájc között ingázó gép.
(fotók: SBB Cargo; RegioLok / DSO)


Hosszú Citaro Bécsben


Bécs | Ausztria – Forgalomba álltak a Wiener Linien első hosszú Mercedes-Benz autóbuszai. A kocsik hivatalosan nem a CapaCity, hanem a Citaro márkanév alatt futnak: a négytengelyes csuklós busz a rövidebb CapaCity-k Bécsre szabott változatai. A kormányzott negyedik tengely és a négyajtós kivitel, valamint a mindössze 19,73 méter hosszú kasztni is a speciális konstrukció jele. A Wiener Linien hatvankét ilyen autóbuszt rendelt, első körben a 11B (Hillerstraße–Friedrich-Engels-Platz) viszonylaton, a 11A rásegítő betétjáratán álltak szolgálatba október 2-ával az új buszok. Később többek között a 10A és a 48A vonalán is felbukkanhatnak majd a különleges járművek. A közeljövőben alaposabban körbejárjuk a járművet a RegionalBahn oldalán.

Az első hosszú Citaro 2-esek Bécsben a 11B vonalán álltak forgalomba
(fotó: Manfred Helmer / Wiener Linien)


A BLS viszi az autószállíátást


Brig | Svájc – A Simplon-alagútban közlekedő autószállító vonatokat a BLS üzemelteti majd a menetrendváltástól fogva. Az új operátor azt ígéri, hogy a Brig és Iselle közötti viszonylaton sűrűbben és nagyobb kapacitást kínálva közlekednek majd az „autópálya-pótló” vonatok. A BLS előnyösnek tartja, hogy átvehette az autószállító vonatok üzemeltetését, hiszen így hatékonyabban használhatja ki az erőforrásait, tekintve, hogy Lötschberg-alagútban is ők az autószállító vonatok gazdái és a regionális vonatokat is a BLS üzemelteti a Simplon-alagútban a menetrendváltás óta.

Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter

6 megjegyzés:

  1. A rastatti probléma nem más, mint a korridorok-modell problémás mivoltának manifesztációja. A korridorok (kétségkívül magas minőségű, ám kerülőutak nélküli fővonalak, amelyeket nem kötnek össze egérutak, vidéki mellékvonalak) elnyelték a fejlesztésre szánt források nagy részét, miközben egy nagyon sérülékeny rendszert eredményeztek.

    Vasúton még az a lehetőség sincs meg, mint az autópályák esetében, hogy a sofőr lehajt a "régi ötösre" és folytatja az utat. Egy baleset (pl. Bad Aibling), válsághelyzet (pl. komáromi áradás a dunai árvíz alatt), vagy építkezés (Szolnoki Tisza-híd cseréje) napokra képes kiütni egy-egy megkerülhetetlen szakaszt az alternatív útirányok több száz (!!!) kilométeres kerülőket jelenthetnek.

    VálaszTörlés
  2. > No national barriers: one language

    Ezt hogy gondolták, angol legyen, mint a pilótáknál? Sajnos UK relatíve elmaradott vasúttal rendelkezik, a jenkik pedig azt hiszik, hogy a felsővezeték az lószerszám musztang idomításhoz. A vezető vasúti országok emiatt sosem fogadnák el az angolt. Francia nem lehet, mert őket mindenki utálja és nehéz nyelv. Német az precíz nyelv, de nem lehet, mert ők "bűnös nép". Eszperantó lehetne talán, az belorusz nyelvtan spanyol szókinccsel és végül is a CIS vasút óriási, a spanyoloké meg a legnagyobb HST hálózat.

    Ettől függetlenül ezerszer fontosabb lenne a láncainkat veszíteni, leszámolni végre a Stephenson-tól örökölt csavarkapcsos, horgos, ütközőtányéros kapcsoló "készülékkel". Ki hajlandó bemászni közé a 21. században, hogy szétlapítsa, miközben 2x annyit kereshet közérti árufeltöltéssel? Végre a gyakorlatban kellene bevezetni a már szabványosított, orosz kompatibilis öklöt. Különösen az 1000 tonna feletti tehervasutaknak lenne létkérdés, ahol a Scharfenberg személy-kupplung nem használható.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez most olyan "szarva közt a tőgyit" stílusú, már bocsánat. Az angol vasút elmaradottságát egyszerűen nem tudom értelmezni, ahogy a jenkikre sem a lasszós dumát. Kiszámolták, nem jön ki a felsővezetékre a matek, ezért minek fikázni? (Egyébként - a lesajnált jenkik 100 éve központi ütköző-vonót használnak, amit pár sorral lejjebb megváltóként tetszik hiányolni. Na most akkor? A repülésben sem azért az angol az alapnyelv, mert az összes műrepülő vadászpilóta jenki. Hanem azért, mert egy nyelvtanában egyszerű, sokak által elsajátítható nyelv. Fotelfizika helyett ajánlom meghallgatni a liveatc.com-on a standard légiirányítási rádióforgalmazást, és akkor érthető, miért nem merül fel pl. a francia a kérdéses feladatra.

      Törlés
  3. Aranyos, hogy pont egy olyan ország vasútja követel nemzetközi szinten egynelvűséget, ahol belföldön is négy hivatalos nyelv van :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vasúton csak három :D
      De éppen ezért ismerik és értik a problémát elég pontosan. Tegyük hozzá, dolgoznak is a megoldáson.

      Törlés
  4. Tény, hogy a vasutat Európa szerte nagyon durva hátrányos megkülömböztetésben részesítik a többi közlekedési ággal szemben. Elég csak arra gondolni, hogy a nemzetközi forgalomban közlekedő repülőjáratba például adómentes üzemanyagot tankolnak, a vasút viszont mindenhol kőkeményen fizeti az ÁFÁ-t és a jövedéki adót. Az sem normális, hogy egy kamion egyetlen műszaki vizsgával szállíthatja az árut Skandináviától Ibériáig, egy vasúti járműnek meg külön futásengedélyt kell szereznie minden egyes országban, ahol közlekedtetni kívánják.
    Az egy nyelv viszont kicsit utópiának hangzik, az egykori vasfüggönytől keletre nem maradna vasutas, ha mindenképpen meg kellene tanulnia egy nyelvet, amivel aztán egész Európában elhelyezkedhet a szakmában.

    VálaszTörlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.