2017. 11. 27.

Késő járművek miatt kieső bevételek


Folyamatos munkát és pénzkiadást okoznak a vasutaknak a nem határidőre szállító gyártók, mert a régi járműveket kell életben tartani és a szolgáltatási szerződések ellenértékét sem kapják meg teljes mértékben.




Egyre nagyobb problémát okoznak a vasúti járműgyártók szállítási késései, ami a megrendelők költségvetését terheli a leállításra érdemes típusok kényszerű üzemben tartása miatt. A szerződésekben ugyan van kötbérre vonatkozó kitétel, de a maximum elérése után a gyártóknak nincs további érdekük a munkák felgyorsítására.

Amíg az Israel Railways pontosan megkapja a járműveit, addig a DB vagy az SBB kénytelen várni.

A legsúlyosabb problémákkal a Bombardier Trasportation küzd, ennek ellenére Európában ezrével válna meg a munkatársaktól. Svájcban 850, Németországban 8500 főtől szabadulnának két-három éven belül. A Talent 2 esetében elszenvedett fiaskó után a TWINDEXX-szériával is problémák vannak, ugyanis a motorkocsik engedélyek hiányában állnak a rendezőkben. Az okok között a relatív alacsony árak és a különböző szerződések időzítésének folyamatos cserélgetése is szerepel. Feltételezhető, hogy a szerződésben rögzített kötbérek magasabbak egy izraeli rendelés esetén, mint a DB által az utóbbi években kötött keretszerződések esetén. A minőségi kifogások száma is folyamatosan növekszik, amint az a kapkodás miatt szinte természetes.

A NIM-Express szerelvényei miatt is fő az illetékesek feje, hiszen már évek óta közlekedniük kéne.

A problémákat fokozza a vasúti hatóság nem túl konstruktív hozzáállása is, hiszen a Škoda Transportation által szállítandó NIM-Express szerelvények miattuk késnek. A kiváltandó kocsikat idén fővizsgára kellett küldeni, hogy a következő évben is legyen mivel szolgáltatni. A régebbi járművek felújítása csoportszinten 2021-ig 90-100 millió euró többletköltséget okoz és a gyártóktól 38 millió körüli összeget tudnak majd behajtani, a szerződések kötbéreit is beszámolva minden harmadik eurót saját forrásból – gyakorlatilag az adófizetők befizetéseiből – kell hozzátenni a működéshez.

A TWINDEXX Swiss Express már 4 évet késik és a folyamatos műszaki hibák miatt még nincs végleges dátum a forgalomba állásra.

A svájci vasútnak nem annyira az elöregedő járműállománnyal, mintsem inkább a kapacitáshiánnyal van problémája. Ennek megoldására rendelnek egyre több emeletes járművet a távolsági forgalom kiszolgálására is. Egy erre kiírt tendert nyert meg a Bombardier 2010-ben a TWINDEXX egy kifejezetten a svájci igényekhez módosított változatával. Akkor az első szerelvény forgalomba állítását 2013-ra tervezték, de mint az ismeretes, az engedélyek megszerzése még ma, 2017-ben is csak tovább csúszik. Jelenleg a 2018-as menetrendváltásra ígérik a menetrend szerinti forgalomban való közlekedésüket, de szakmai körökben már azzal viccelődnek inkább, hogy még az új berlini reptér is előbb lesz kész. Mindehhez hozzá tartozik, hogy annak idején a tendert a Bombardier többek között a rövid szállítási határidővel tudta megnyerni a Siemens és a hazai Stadler előtt. Ennek fényében különösen kínos, hogy szinte félévente tolják mindig arrébb az üzembeállás tervezett dátumát, miközben az első legyártott szerelvény már lassan nyolc éves lesz. Ezek után teljesen jogosan kétszer is meggondolják majd az SBB-nél, hogy mennyire bíznak majd a Bombardier legközelebbi ajánlatainak valóságtartalmában.

A feltörekvő gyártóknak megszavazott bizalom sem jött be: a DB és a PESA között kötött szerződés teljesítése is problémákba ütközött, hiszen a tavaly őszre megrendelt LINK motorkocsik majd talán jövő ősszel megérkeznek. A kínai ipar pedig már a spájzban van és csak a megrendelőkön múlik a térhódításuk kezdete.

Adorján Péter, Berky Dénes

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.