2018. 04. 03.

Átalakításra kényszerül a Bombardier

Hosszú egyezkedés után lecsapott Damoklész kardja a Bombardier vasúti részlegére és leginkább a keletnémet üzemek érintettek a struktúraváltásban.





Az Újraegyesítés utáni változások a nagy gyártók számára pozitív kicsengésűek voltak: visszaszerezték a korábban államosított üzemeiket majd a partnerségek és egyesülések hatására hatalmas piacokat szereztek. Az ezredfordulón jött a Bombardier és felvásárolta az akkor már a megrendelések visszaesésétől és a belső feszültségektől szenvedő ADtranz és a DWA teljes portfólióját, de az EU Versenyfelügyeleti Főigazgatóságának döntése értelmében mindent nem tarthatott meg, ennek ellenére máig meghatározó szereplő az európai piacon. Innét számítható a Stadler felemelkedése is. Az elmúlt egy évtizedben több súlyos eseménysorozat – a berlini S-Bahn-káosz, éveket csúszó szállítások Németországban és Svájcban – is tépázta a Bombardier vasúti részlegének hírnevét, a megrendelések száma főleg a városi szegmensben erősen lecsökkent, ezek közös hatására pedig kapacitásfelesleg keletkezett az üzemekben és ötödik éve csak veszteséget termel a cég. A megoldást a cégvezetés üzembezárásokban látta, de a szakszervezetek tiltakozására a telephelyek feladatainak átalakításában egyeztek meg.

Az utóbbi évtizedben a cég hírnevének a legtöbbet az engedélyek ellenére még mindig nem teljes funkcionalitású TWINDEXX Swiss Express ártott (fotó: SBB)

Jelenleg 8500-an dolgoznak a kanadai-német vállalat valamelyik német telephelyén, közülük 2200-nak – közülük 700-an munkaerő-kölcsönzőn keresztül foglalkoztatottak – már csak 2020-ig biztosított a munkahelye. A húsvét előtt bejelentett üzemi megállapodás szerint 2019 decemberéig nem küldenek el senkit, de 1500 munkatárs önkéntes távozását várják el. Az átalakítások minden bizonnyal a jelenleg 2300 főnek munkát adó hennigsdorfi üzemben (korábban Lokomotivbau Elektrotechnische Werke "Hans Beimler") okozzák majd a legnagyobb változást, mert a jelenleg itt végzett komplettírozást Bautzen kapja meg és csak a fejlesztési részleg marad itt. Bautzen (korábban VEB Waggonbau Bautzen) relatív jól jár a változásokkal, mert most csak városi járművekhez gyártanak nyers járművázakat, de ide kerül majd a végszerelés és a regionális vonatok gyártása is. Görlitz (korábban VEB Waggonbau Görlitz) a korábbi hírekkel ellentétben megmenekül a hagyományos profiljával, de a villamosok járművázainak gyártásából is kiveszi majd a részét.


A vezetőség szakszervezettel közösen tartott sajtótájékoztatóján konkrét számokat nem említettek, de az biztosnak látszik, hogy a megrendelésekkel jól ellátott kasseli (korábban Henschel) mozdonygyárban, a siegeni (eredetileg SEAG) forgóvázgyárban és a mannheimi (eredetileg BBC) elektronikai üzemben sokkal kisebb hatása lesz az átalakításoknak, mint a munkalehetőséggel rosszabbul ellátott keleti tartományokban.

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.