2018. 02. 02.

Hétvégi gyors – 2018. január 27.-február 2.

Luzernben üzemi kantint akarnak a közlekedési dolgozók. Uelzen is bekerült az elitklubba Wolfsburg mellé: itt sem állt meg az ICE. A ČD Cargo mozdonyt venne, de nem készletről.  Berlinben robotok takarítják a főpályaudvart. Párizs új villamosvonalat kap. Hírösszefoglalónk.


Üzemi étkezdét akarnak a közlekedésiek


Luzern | Svájc – A luzerni főpályaudvart fenntartó szövetségi vasút, az SBB elzárkózott előle, de a különféle többi közlekedési cég alkalmazottai – szakszervezeti felhívásra – eddig már kereken 1001 aláírást gyűjtöttek össze annak érdekében, hogy a csomóponton mégis létesüljön üzemi étkezde. Az SBB munkatársai mellett a városi közlekedést működtető Verkehrsbetriebe Luzern és a méteres nyomtávolságú vonatokat üzemeltető Zentralbahn alkalmazottai is részt vettek az akcióban. Mint mondják: az SBB ugyan megfelelőnek tartja a pályaudvaron és környékén az étkezési lehetőségeket, itt nem csak a vasutasok, hanem a civilek, utasok is étkeznek, emiatt viszont a közlekedési dolgozók rövidre szabott étkezési szünetébe nem mindig fér bele a nyugodt és kényelmes, mi több, választékos ételfogyasztás. Ráadásul a térségben működő étkezdék viszonylag magas áron dolgoznak és az ülőhely is kevés ezekben – ez a másik szempont, ami az üzemi kantin mellett szólna. Az SBB azt mondja, csak ott éri meg számára üzemi étkezdét üzemeltetni, ahol legalább hétszáz saját alkalmazottja van az állomásokon, fixen – Luzernben ez a szám azonban csak 360 fő.

Helyijárati járművek a luzerni főpályaudvar előtt. A VBL munkatársai is szívesen igénybe vennék a vasúti étkezdét, ha lenne – de nincs
(fotó: Halász Péter)

Gewerkschaft des Verkehrspersonals nevű szakszervezet helyi elnöke, Urs Langenstein viszont azt mondja: a helyi hétszáz alkalmazott nonszensz, ellenben ennél jóval többen vennék igénybe a kantin szolgáltatásait, mivel azt bizonyára a vonatokon dolgozó utazószemélyzet is használná. Ráadásul az SBB mozdonyvezetői és vonatkísérői mellett biztos kuncsaftok lennének a VBL busz- és trolivezetői, a térségben közlekedő Postauto és egyéb szolgáltatók járművezetői; a Zentralbahn, a BLS és a SOB vonatszemélyzete is, de még a luzerni városi rendőrség munkatársai is szívesen vennék az üzemi kantin szolgáltatásait. A munkatársak szeretnék, ha érdemben ismét tárgyalna velük az ingatlan tulajdonosa és üzemeltetője, az SBB a témában. A témával foglalkozó Luzerner Zeitung megkereste a városi közlekedési céget, hogy lenne-e alternatív ajánlatuk a közlekedési dolgozóknak? A cég sajtósa, Christian Bertschi úgy fogalmazott: nem rendelkeznek a térségben megfelelő ingatlannal, így fel sem merülhetett a kérdés, hogy beszálljon-e a cég a probléma érdemi kezelésébe, de az SBB-t támogatnák a megvalósításban.
Jelenleg a dolgozóknak csak a tartózkodó helyiségekben áll rendelkezésére néhány ételmelegítési lehetőség, ezen túlmenően különböző gyorséttermek és elviteles kifőzdék azok, ahol az ebédszünetüket érdemben el lehet tölteni.


Uelzen kimaradt


Uelzen | Németország – Ismét „elfelejtett” egy ICE-járat megállni egy menetrend szerinti megállóhelyen. Ezúttal azonban nem Wolfsburg maradt ki, hanem a szintén alsószászországi Uelzen. Az esetről beszámoló Norddeusche Rundfunk (NDR) szerint január 27-én a menetrend szerint 20:42-kor megállítandó ICE 1087-es haladt át úgy az állomáson, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. A Hundertwasser-féle felvételi épületéről is ismert uelzeni pályaudvaron így megállás nélkül haladt át a Hamburg-Altona pályaudvarról Wiesbadenbe közlekedő járat, a vonatra váró utasok és vasutasok legnagyobb döbbenetére. Röviddel később a mozdonyvezető is felismerte a hibát és megállította a vonatot, majd a megfelelő engedélykérés és a szabályok betartása mellett visszatért az állomásra. Az ICE 1087-es végül mintegy 25 perces késéssel folytathatta útját, amit hét perces késésre faragott le Wiesbadenig – közölte a Deutsche Bahn AG.
Az eset nem egyedi, többször előfordult már, hogy valahol nem állt meg a menetrend szerinti járat – ám a legtöbbször Wolfsburg maradt ki: 2011 és 2017 között hat alkalommal történt ilyen. A hiba abban keresendő, hogy az eltérő naptípusok (hétköznap, péntek, szombat, vasárnap, stb.) esetében a vonatok akár azonos vonatszámmal is közlekedhetnek eltérő megállási rend esetében és ha a mozdonyvezető rossz szolgálati menetrendet nyit meg az elektronikus menetrendben, a forgalmisták pedig átmenő vágányutat kezelnek a vonatbefolyásoló rendszerek be nem avatkozása érdekében, akkor már kész is a baj.


Mozdonyt vesz a ČD Cargo


Prága | Csehország – Ötven plusz öt mozdonyra vonatkozó tendert írt ki a cseh állami vasúttársaság teherszállító ágazata, a ČD Cargo. A félszáz vontatójármű villamos üzeműnek kell legyen, és 3 kV-os egyenáram mellett 15 kV 16,7 Hz-es és 25 kV 50 Hz-es váltóáramról is kell üzemelniük. A járművekkel kapcsolatban kikötés, hogy legfeljebb egy évesek vagy vadonatújak lehetnek, így próbálja meg a ČD Cargo korlátozni a már készletre legyártott mozdonyok értékesítését, ami mostanában bevett gyakorlat a járműgyártók esetében. A dízelmozdonyokkal kapcsolatosan kikötötték, hogy legalább 2400 kW-nyi vontatási teljesítménnyel kell bírniuk, a villamosmozdonyoknak pedig egyenáram alatt legalább 5000, váltóáram alatt legalább 5500 kW-ot kell tudniuk a vontatáshoz felhasználni. A gépeket Csehország mellett Szlovákiában, Ausztriában és Németországban kívánja bevetni a ČD Cargo, így megfelelő engedélyekkel és vonatbefolyásoló rendszerrel, valamint ETCS-el kell bírnia a járműveknek. A tenderre február 22-éig lehet jelentkezni.


Nehéz helyzetben a Bombardier Transportation


Görlitz | Németország – Január elején kért csődvédelmet a tavaly 100. évfordulóját ünneplő Waggonbau Niesky GmbH, mert a bevételei nem fedezik a kiadásokat, így mindegy 400 munkahely került veszélybe. Ezt követték a héten a szászországi helyi lapokban megjelent hírek, mely szerint az SBB-vel kötött nem éppen sikeres szerződés miatt tavaly 100 millió eurós veszteséget okozott a görlitzi üzemnek. Andreas Dienemann, a vállalat szóvivője szerint nem a rossz szerződések, hanem az évek óta húzódó belső átalakítások miatt adhatják el, de alapvetően az üzemegység megtartásán dolgoznak. Szászország legkeletibb részén gyakorlatilag a Bombardier és beszállítói biztosítják a munkalehetőségek többségét, a gyáregységek esetleges bezárása katapultálná a munkanélküliségi mutatót.


Üzenettel és robotokkal a tisztább állomásokért


Berlin | Németország – Kedden rendezte meg a berlini főpályaudvaron a DB Services az Automated Cleaning:Challenge névre keresztelt tesztnapját, ahol négy gyártó takarítórobotjai versenyeztek a minél tisztább padlófelület elérése érdekében. Egy 200 m2-es felületet kellett a robotoknak eltávolítaniuk a ketchup, kóla, chips és hasonló szennyeződéseket, miközben egy zsűri az optimális útvonalat, a gyorsaságot és a hatékonyságot értékelte. Az eredmények összesítése után márciusban indulhat a valós teszt. Addig is az utasok WhatsApp-üzenetben jelezhetik a problémás helyeket.

A DB Station&Service AG üzenetküldésre biztató plakátja

(fotó: DB AG / Pablo Castagnola)


Újabb 10 Avenio


Bréma | Németország – A júniusban megrendelt 67 mellé újabb 10 darabot rendelt a Bremer Straßenbahn AG, így már teljes mértékben kiváltható lesz a 22-26 éves első generációs AEG/ADtranz GT8N-flotta. A keretszerződés még mindig tartalmaz 7 opciós kocsit, amivel a meghosszabbítani tervezett 1-es és 8-as vonalak járműigényét fedeznék.

Avenio Bréma belvárosában, a városháza előtt (grafika: Siemens AG)


Egy évet csúszik az Uithoflijn megnyitása


Utrecht | Hollandia – A tavaly elkezdett próbák során merült fel, hogy a főpályaudvar környékének idénre tervezett felújítása hátrányosan befolyásolja az üzembe helyezés folyamatát, ezért egy új vágányt kell építeni. Ez mintegy 84 millió euróval dobja meg a költségeket és idén december helyett csak jövő decemberre készül el véglegesen a belvárost és az egyetemet összekötő vonal. A villamos helyett a már most is zsúfolt 12-es jelzésű buszok közlekednek a továbbiakban is.


Újabb villamos Párizs elővárosában


Párizs | Franciaország – Aláírták a 404 millió euros megállapodást a párizsi 9-es villamosvonal (T9) építésére, adta hírül a Metro Report International. Az új vonal a 7-es metró déli, Porte de Choisy végállomásától indulva 10 kilométeres szakaszon tárja majd fel Orly elővárost, kapcsolatot teremtve a párizsi HÉV avagy expressz-metró (Réseau Express Régional, RER) C vonalával, valamint a T3a villamossal. A 19 megállós vonalat 50%-ban a Párizs környéki Ile-de-France régió finanszírozza, a maradékot pedig a kormány és az érintett helyhatóságok dobják össze. A vonal építése már idén megkezdődik, és a tervek szerint 2020-től szállít majd utasokat.
A hír hátteréhez érdemes tudni, hogy Párizsban és a metropolisz agglomerációjában már hosszú ideje zajlik a közösségi közlekedés tudatos és komoly összegeket megmozgató fejlesztése. Ennek keretében a kétezres évekre évtizedeken át tartó hiátus után visszatért a városba a villamos, mint közlekedési eszköz. A villamosnak a már meglévő, elsősorban metróra és elővárosi vonatokra alapazó sugaras hálózat támogatására körgyűrű-szerepet szántak. A Párizs körüli villamos-körgyűrű már jelentős hosszban megépült, és ebbe a távlati tervbe illeszkedik a most útjára indított T9 beruházás is. Mindeközben gőzerővel zajlik a bevallottan leharcolt RER és elővárosi vonatflotta megújítása is; az új járművek érkezésével számos új kötött pályás viszonylat indult útnak.


Üléscsere és tűzjelző rendszer kerül a Stadtbahn-kocsikba


Düsseldorf | Németország – Az elkövetkezendő néhány évben is számít az egyre korosabb B80-as Stadtbahnokra a Rheinbahn, ezért év végéig új székek és tűzérzékelő rendszer kerül be a 102 darabos flottába. A 2,2 millió euróba kerülő bőr ülőalkalmatosságok és a 3,1 millió euróba kerülő érzékelőrendszer a jelenleg érvényes tűzbiztonsági előírásoknak való megfelelés érdekében kerül be a megújuló és az újonnan rendelt közúti és vasúti járművekbe.

Michael Clausecker, a Rheinbahn szóvivője egy már felújított egységben
(fotó: Rheinbahn AG)


Összeállította: Adorján Péter, Halász Péter, Magyarics Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.