2018. 04. 07.

Csepel Autó Gyártmánymúzeum

Budapesthez közel található egy kevesek által ismert múzeum, ahol a magyar járműipar egy szelete tekinthető meg autentikus helyszínen és vezetéssel. Az akár közösségi közlekedéssel is könnyen megközelíthető kiállítóhely jó szívvel ajánlható minden korosztály számára.




A sokak által ismert Ikarus mellett a magyar járműiparnak volt egy másik meghatározó szereplője is, a Csepel Autógyár. A hivatalosan 1949. november 16-án alapított gyárat manapság barnamezős beruházásként aposztrofálnánk, hiszen a Szigetszentmiklós, Szigethalom és Tököl határán fekvő területen 1928-tól Daimler-Benz DB 605 típusú motorokat és Messerschmitt Me-210 típusú repülőgépeket állított elő a Dunai Repülőgépgyár. A háborús károk felszámolása után a pártvezetés a hadsereg és később a polgári lakosság szállítási igényeit kielégítő járművek gyártását szánta feladatul, ehhez a szovjet megszállás alatt álló Steyr-gyár benzin- és dízelüzemű motorjainak és D380-as típusú tehergépjárművének dokumentációját felhasználva alkották meg a B-300 és a D-350 jelű összkerékmeghajtású típusokat. A KGST-megállapodás következtében a gyár az Ikarus fő beszállítójává vált, majd annak nehézségei 1992-re csődbe juttatták. A gyár területét jelenleg az állami tulajdonú ÁTI DEPO Zrt. ipari parkként hasznosítja.

A hivatalosan 2009 óta létező tárlatot főleg magángyűjtők által kölcsönadott félkész és kész járművek valamint működő alkatrészek alkotják. A múzeum látogatása bejelentkezéshez kötött, díjtalan, április és október között hétfőtől szombatig lehetséges. Szakszerű vezetést és a látogatókhoz igazított anekdotákat hallgathatunk Békés György előadásában, akinek életét végigkísérte a gyár. Szigetszentmiklós várossá válásában is fontos szerepet játszott a fénykorában 10.000 főt foglalkoztató gyár (jelenleg a győri AUDI-ban 12.000 saját és további számos külsős munkavállaló dolgozik), ezért a fenntartási költségeket a parkot működtető céggel közösen átvállalták, a Városi Könyvtár oldalán megtalálható a múzeum szórólapja is.

A valamikori műszaki átadó épületénél keresve sem lehetne jobb helyszínt találni egy ilyen kiállításnak. Teljes méretben megtekintve időrendben vizsgálható a gyújtószikrás embléma fejlődése.

Csepel D-344 "Csepzon" EZF (Egységes Zárt Felépítmény), melyből több tucat különböző feladatkörű verzió létezett. A feladatkört a raktérben elhelyezett berendezések és eszközök határozták meg és néhány rögzítőelem oldásával akár cserélhető is volt az egész felépítmény.

A kiállítóterem hátsó sarkában egy D-344 "Csepzon" VV (VegyVédelmi) felépítménnyel. A Magyar Néphadsereg igényei alapján a '60-as évek második felében gyártott járműveket még a 2010-es ajkai vörösiszap-katasztrófa mentési munkálatai során is használtak.

Némileg rejtve láthatunk egy még felújítás alatt álló D-450 típusú platós teherautót.

Az 1967 és 1978 között mindössze 3005 darabos sorozatban épült D-566 nem volt különösebben sikeres, pedig az akkor korszerűnek számító MAN-licenc motor köré épített 5 tonnás teherbírású típustól a megrendelő és a gyártó is áttörést várt. A bukását a korábbi típusokhoz képest bonyolultabb műszaki tartalom és a Rába gyár alacsonyabb minőségű teljesítménye okozta.

A tökéletesen restaurált D-705 "Kázmér" a Hungarocamion '70-es évekbeli színeiben pompázik. Fülkéjét az Ikarus tervezte és gyártotta a kor csodaanyagának tartott alumíniumból. A tetőn maga korában kötelező, a pótkocsis üzemet jelölő kivilágítható tábla.

A D-705-ös is rengeteg változatban készült, ezek egyike a tűzoltószer, melynek teljes felépítménye az Ikarus nevéhez fűződik. A korábban váci illetőségű jármű restaurálásra vár.

A múzeumnak helyet adó ÁTI-Sziget Kft. D-542 "Toldi" típusú járműve, mely az utolsó legyártott példány. A lengyel Star fülkéjével és daruval is ellátott platós tehergépjármű a szigetszentmiklósi telep életének aktív segítője: télen hóekével szerelik fel, az év többi szakában üzemi szállításokat végeznek vele.

Az eredetileg Ausztráliába szánt, majd balkormányossá alakított Detroit Diesel motoros Csepel 633 típusú autóbusz-alváz bő évtizedet tartózkodott a szabadban, ennek ellenére a mai napig üzemképes.

Az előbbi alvázzal szemben egy tárlóban lakik a gyár legnagyobb számban gyártott termékének, az Ikarus 280-as fenékvázának makettje

A járművek előtt különböző méretű és teljesítményű, restaurált motorblokkok mutatják a technikai fejlődést

A falakon körben fényképek mutatják be a különböző típusokat és változataikat, a katonai és polgári célú példányok közötti oszlopon pedig a gyártmányokat bemutató tabló lóg. (fotók: Adorján Péter)

Adorján Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.