2018. 05. 02.

Csökken a diákbérlet ára

Berlin közlekedési szenátorával a város közlekedési kihívásairól készített riportot a város harmadik legnagyobb napilapja, amiben az utóbbi évek legnagyobb hatású változását jelentette be: csökkentik az árát és részben díjmentessé teszik a közösségi közlekedést a diákoknak. Az eddigi bonyolult hozzáférésen is jelentősen egyszerűsítenek.


A Berliner Morgenpost által közölt interjú alapvetően a néhány hete a belvárosi Leipziger Straßén környezetvédelmi okokból bevezetett 30 km/h-s zóna kapcsán készült, de Regine Günther megemlítette, a gyermekeket nevelő családok számára jelentősen egyszerűsítik a diákbérletek megvásárlásának folyamatát és csökkentik az árakat.

Jelenleg háromféle diákbérlet létezik, amiből a jövőben csak egy marad forgalomban.
  • a Schülerticket nevű termék (havonta 29,50 €, előfizetve 22,92 €) minden tanköteles korú gyermek számára megvásárolható az iskola igazolása ellenében kiváltott, névre szóló bérletigazolvány mellé
  • a Geschwisterkarte nevű, kedvezményes árú terméket (havonta 18,00 €, előfizetve 14,16 €) a rokoni kapcsolatban álló minden további gyermek számára lehet megvásárolni egy további igazolás ellenében. Amennyiben nem egyszerre vásárolják meg a normál és a kedvezményes bérletet, akkor igazolni kell a már meglévő díjtermékek korábbi megvásárlását. Ennek azért van lényege, mert a külön háztartásban élő gyermekek esetében is elérhető a bérlet.
  • az ermäßigte Schülerticket nevű termék (havonta 15,00 €, előfizetve 12,08 €) 2011 augusztusa óta váltható az olyan gyermekek számára, akik szülei munkabérpótló- vagy menedékkérő-járadékban részesülnek és a lakóhely és az iskola között 6. osztályig 1, fölötte 3 kilométernél nagyobb a távolság. Természetesen ehhez is kell a szociális vagy munkaügyi hivatal által kiállított igazolás.
Ezt a rendszert váltja majd szeptember 1-től az egységes Schülerticket havi 21,80 € vagy előfizetve 17,00 € ellenében. A Geschwisterkarte és az ermäßigte Schülerticket megszűntével nem lesz szükség a bérletek megvásárlásához egy kisebb irattartóra a különböző igazolásokhoz. A szociális juttatásokban részesülők számára viszont a jövőben díjmentessé válik a bérlet, a díjmentes havijegyhez a névre szóló berlinpass nevű kártyát kell kiváltani. A berlinpass a korábbi kedvezményezetti kört kiterjeszti az NDK és a Harmadik Birodalom károsultjaira is. A szenátorasszony szerint a város költségvetését évi hét millió euróval terheli meg az intézkedés, de ezt már betervezték. Az intézkedés a várakozások szerint elősegíti majd a fiatalok környezettudatosabbá nevelését.

A járatok már most is sokszor zsúfoltak, a jövőben sem várható ebben pozitív változás (fotó: Adorján Péter)

A díjszabás átalakítása az egy és két gyermeket nevelő családok számára pénztárcán érezhető változást jelent majd, de a berlinpassra nem jogosult, legalább négy gyermekes családok kimaradnak a pozitív hatásokból. Ez utóbbi csoport arányát a BVG 1 % körülre teszi, a városvezetés szerint összességében legalább a családok 90 %-a jobban jár az új árazással. Az ellenzék természetesen további intézkedéseket is szeretne, ilyen a CDU által felvetett mostani egyirányú jegy két irányban használhatóságának ötlete vagy az FDP által szorgalmazott közepes távolságú jegy, ami a 4 megállóra (1,70 €) és a két óráig (2,80 €) érvényes jegyek közé ékelődhetne be.

Egy ilyen beszélgetésnek szükségszerűen témája a lassan egy évtizede vergődő S-Bahn helyzete, ezzel kapcsolatban csak a 2021-től a Ringbahnra és a dél-keleti vonalakra érkező 483/484 sorozatú szerelvények tűnnek biztosnak. A 2025 körüli szolgáltatáskezdéssel tervezett Nord-Süd-Bahn és Stadtbahn projektnéven futó hálózatrészek üzemeltetői kiírásain a jelenlegi tervek szerint 570-690 kocsinyi jármű beszerzését irányozzák elő. Ezek a beszerzések már kapacitásemelést is lehetővé fognak tenni, de addig csak a kisebb hatásfokú belső optimalizációkban bíznak a megrendelői oldalon is.

Adorján Péter

2 megjegyzés:

  1. > Csökken a diákbérlet ára

    ... és a gatyapőc, meg a bajuszpödrő viasz ára is csökken, csak az eschede-i hasonlóságú MÁV FLIRT padló átütéssel, meg az orbán-kormány által a ruszkiknak átjátszott 700 személyvagonos Ganz megrendeléssel nem foglalkozik a blog. Szégyelljék magukat, gyáva embernek nincs hazája!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak hogy tiszázzuk, bár ennek talán nem itt lenne a helye (már a felszólamlásnak):
      - a RegionalBahn sem pártpoltikával nem foglalkozik, se nem fogad el (de nem is kap, nem is kér) anyagi támogatást senkitől.
      - a RegionalBahn-t szabadidőnkben szerkesztjük, azokról a témákról adunk hírt, amik számunkra is fontosak, ismerjük a hátterét és érdekes lehet a magyar nyelvű olvasóközönség számára.
      - az előző pont okán fenntartjuk a jogot, hogy (ahogy az impresszumban is jeleztük volt) mi magunk reflektáljunk a világ történéseire, megválasszuk, hogy miről írunk és mit hagyunk meg a politikai-közlekedési bulvárban otthonos „szak”-portál(ok)nak.
      - szintén visszautalva az első két pontra, az évek során úgy látjuk: olvasóink jelentős többségét nem érdekli egy újabb közlekedési bulvárportál, hanem megpróbálunk valami olyat nyújtani, amit mások nem tesznek, ebben próbálunk meg unikálisak lenni.

      Köszönöm a figyelmet!

      Törlés

Figyelem!

Oldalunkon bizonyos esetben, elsősorban régebbi írások esetén vagy időszakosan valamennyi írás esetén előzetesen moderáljuk a hozzászólásokat vagy a hozzászólások lehetőségének időszakos vagy tartós felfüggesztését. Amennyiben erre nem kerül sor, úgy fenntartjuk az utólagos moderáció jogát. Moderációs alapelveinkről részletesebben az Impresszumban olvashatnak.