2018. 05. 28.

Újjászületni hazatért a Tátra

A ČKD KT4-es típusú villamosai nem voltak éppen sikeresek a cseh piacon, de a közepesnek mondható villamosüzemek, elsősorban pedig így a volt kelet-német közlekedési cégek igényeinek pont megfelelt a típus. Nem véletlen, hogy Németországban sok helyen találkozunk még is velük, de az első – prototípus – példány már jó ideje nosztalgiakocsi. Ráadásul most visszatért szülővárosába, hogy kívül-belül megújulhasson és tovább szolgálja a közlekedésbarátokat Brandenburg tartomány székesfővárosában.


A Berlin melletti Potsdam tudhatja magáénak az első, prototípus KT4-est, amely ráadásul – némi kihagyás után – a mai napig is üzemképes. Az első KT4-es ma már persze nem a napi üzem flottáját gyarapítja, hanem jó ideje a nosztalgiaállomány tagja.

A potsdami villamosflotta kapcsán komoly fejlesztések zajlanak: bővítik a Combino-villamosokat (két új modult kapnak), emiatt viszont a helyi műhelyt is át kell alakítani, hogy elférjenek a hosszabb Combinok. Ennek okán viszont nem áll rendelkezésre megfelelő mértékű kapacitás a nosztalgiajárművek főjavítására. Tekintettel arra, hogy az első KT4-esnek lejárt az egyébként 8 éves időszakra szóló fővizsgája, így mindenképpen hozzá kellett fogni a kocsi javításához, erre pedig Prágában akadt lehetőség.

A próbaút során a villamos a prágai villamoshálózat nagy részét bejárta. Itt éppen Marcel Götze felvételén az Anděl csomópont vágánykapcsolatain csattog át a frissen felújított kocsi

Vasbeton esőbeállóival jellegzetes, kissé talán lepusztult képet mutat a Nárdaží Braník végállomás – normális esetben itt a 2-es és a 3-as viszonylat kocsijai fordulnak
(fotó: Marcel Götze)

Nem maradhatott ki a fotóhelyek közül a 2014 októberében átadott Trojský most sem. A híd jellegzetes formáját sokan ismerhetik, akik Prágából Drezda felé tartanak vonattal, kiválóan látszik a holešovicei pályaudvarról
(fotó: Marcel Götze)

A Sidlište Ďáblice végállomáson megfordulva a kocsi ismét a Trojksý most felé vette az irányt, mivel az ide vezető másik vonalat, ahol amúgy a 3-as, 10-es és 24-es villamos járna, felújítják. Itt épp az egyetlen lehetséges úton, a 17-es vonalán ereszkedik le a kocsi a Moldva völgyébe a Nad Troju megállónál

A csütörtöki próbafutást nem kevés villamosbarát követte fényképezőgépével

Tudni érdemes, hogy a potsdami és a prágai közlekedési vállalatok között meglehetősen jó a kapcsolat, több napi forgalomban lévő KT4-est is felújítottak már a DPP-nél, így van tapasztalata a prágaiaknak az úgynevezett „Kurzgelenkwagen” nevű járműkonstrukcióval is, ráadásul a DPP a mai napig üzemeltet akcelerátoros (nosztalgia-)T3-asokat, így a prototípus KT4-es eredeti hajtása sem idegen számukra. Ráadásul valószínűsíthető, hogy az azóta számos változáson átesett gyártótól, a ČKD-tól nem egy szakembert igazolt le a DPP, így a Tátra-villamosok mindenképp jó kezekben vannak Prágában.

A DPP szakemberei alapos munkát végeztek. A felújítás során lényegében szétszedték a villamost és minden porcikáját átvizsgálták, felújították. Számos hegesztést kellett javítani, nagyon sok korróziós nyomot kellett eltüntetni. Példaképp említhetjük azt, hogy a munkák során vizet találtak a kocsi közepén futó kábelcsatornában és a fényszórók házában, itt a korroziómentesítés mellett megfelelő vízelvezető furatokat is építettek. Számos helyen új elemeket építettek be az elhasználódottak helyett és a kocsiszekrény és az ajtók is teljes új fényezést kaptak. A forgóvázakat is átvizsgálták és javították és a kocsi motorjait is újratekercserélték. Átvizsgálták a fékrendszereket és ezen kívül még számos apró javítást ejtettek meg a kocsin. Érdemes megemlíteni, hogy az ajtók hajtását is módosították: a kocsin az évek során a sorozat-KT4-esekhez hasonlóvá építették át ezt, most viszont az eredetivel megegyező kivitelű lett, olyan, mint a prágai T3-asok esetében. Mi ez, ha nem alapos és múzeumi szintű felújítás?

A Prágába még 2017. december 21-én trélerrel útnak indított kocsin munkákkal 2018 májusára végeztek. A nemhivatalos bemutatóra és átadásra május 24-én, csütörtökön került sor a prágai villamoshálózaton, ahol a DPP által meghirdetett (!) menetrendet nagyjából tartva a KT4-est „megsétáltatták” és persze megmutatták a potsdami átvevőknek a végzett munkát. A kocsit a prágai nosztalgiaflotta egyik gyöngyszeme, az egyetlen megmaradt magaspadlós KT8D5-ös, a 9048-as számú kocsi kísérte, ha bármi meghibásodás esetén csatolással lehetne csak a forgalmat megindítani.

Másnap, május 25-én délelőtt a holešovicei kiállítási terület melletti hurok csonkavágányán a villamosbarátok alaposan is szemügyre vehették a a ritka vendéget, körbetapogathatták és fotózhatták a „Tátra-simogató” délelőtti program keretében – az eseményen a szokatlan időpont ellenére nem kevés, mintegy harminc-negyven villamosbarát biztosan részt vett.

A Výstaviště Holesovice végállomás hurokvágánynak végén lévő kihúzóba állította félre a DPP másnap a frissen elkészült német kocsit

Így fest belülről a megújult utastér

A vezetőállás a szériakocsikéra nem nagyon emlékeztet, annál inkább hasonlít a T3-as és K2-es villamosok vezetőfülkéjére

A célfilm doboza. A tükör fölött a potsdami végállomások listája található – az eszközt kézzel működtetik

Ne felejtsük el azt sem, hogy a német „vendég” prágai kísérője, a 9048-as KT8D5-ös is várta azért a látogatókat.

A próbafutáson lévő kocsit kísérte egy másik jármű is, hogy ha baj van, hamar segíthessen. A választás stílusosan az utolsó, Prágában megmaradt magaspadlós KT8D5-ösre, a múzeumi 9048-asra esett. Itt éppen „előfutóként” érkezik a Nad Troju megállóhoz

Másnap az árnyas fák alatt szintén helyet kapott a „Tátrasimogatón” a magaspadlós kocsi a holešovicei hurokban

Magyar szemmel nem szokatlan, de a prágai utasoknak már bizonyára valódi nosztalgiát jelent az alacsonypadlós középrész hiánya a KT8D5-ösben: a DPP az összes prágai kocsit és az időközben megvett miskolci és strausbergi példányokat is eképp újítja fel
(a másképpen nem jelzett képeket Halász Péter készítette)


A kocsit a tervek szerint június elején viszik vissza Potsdamba, a jelenlegi menetrend szerint június 7-én emelik majd le a trélerről és ezzel ismét rendelkezésre áll majd a világ legelső KT4-es villamoskocsija a potsdami telephelyen.

Köszönet illeti meg Marcel Götze urat, aki közléseivel hozzájárult beszámolónk alapos mivoltához.

Halász Péter, Mellár Marcell

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.